1394-02-30 16:58
3094
0
14925
با این روش تولید برنج رنج آور و مشقت بار نیست! ؛

بعمل آوری بذربرنج بصورت مکانیزه در روستای النگ کردکوی + تصاویر

تولید برنج بسیار رنج آور و مشقت بار است؛ رنجی که موجب شده قشر جوان دیگر تمایلی به ادامه شغل آبا و اجدادی خود نداشته باشند و به تبع آن شالیزارها میان وراث تقسیم و روز به روز کوچک‌تر یا تبدیل به ویلا شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، تولید برنج بسیار رنج آور و مشقت بار است؛ رنجی که موجب شده قشر جوان دیگر تمایلی به ادامه شغل آبا و اجدادی خود نداشته باشند و به تبع آن شالیزارها میان وراث تقسیم و روز به روز کوچک‌تر یا تبدیل به ویلا شود.

در حالی که می‌توان با توسعه مکانیزاسیون، این رنج و سختی را به شیرینی کاشت و برداشت بی‌زحمت محصول تبدیل کرد و اشتیاق کار را دوباره به نسل جوان شالیکار برگرداند،‌ روشی که گرچه کلید آن سال‌هاست در کشور زده شده، اما به دلیل وجود موانع متعدد از پیشرفت کندی برخوردار است.

کاهش سختی کار، صرفه‌جویی در وقت و انجام بموقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره‌وری از نیروهای کارگری و کاهش هزینه‌های تولید، از مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه برنج است، طوری که تا حدود 50 درصد هزینه‌های جاری کشت برنج را نسبت به روش سنتی کاهش می‌دهد.

DSC09813

عمل آوری بوته نشاء در بانک نشاء علاوه بر کاهش هزینه دغدغه شرایط نامطلوب آب هوایی را ندارد چرا که بذر در خاک و دمای مشخص در فضای محصور شده رشد می کند و سپس به مزرعه منتقل و فقط با دستگاه قابل نشاکاری است.

چند سالی است، ایجاد بانکهای نشاء در روستای النگ شهرستان کردکوی که برنج خیز است و استان گلستان در اجـرای طرح مکانیزاسیون، در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.
بانک نشاء مکانی است که تولید و پرورش نشاء در آن به روش صنعتی و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات ویژه، در سطح وسیع انجام می شود.

بررسی ها نشان می دهد تـوسعه کشت ماشینی و افـزایش بهره وری، کـاهش ضایعات و صرفه جویی خصوصا در مصرف آب، زمان و هزینه های تولید، مهم ترین فواید ایجاد بانکهای نشاء است.

DSC09817

(سعید رحیمی از کشاورزان فعال در زمینه تولید بانک نشاء برنج در شهرستان کردکوی)

روش کار برای بعمل آوری بذر شلتوک در سیستم مکانیزه:

1- آماده کردن خاک در زمان مناسب:
مقدار خاکی که برای یک جعبه لازم است حدود ۵ کیلوگرم است. عمق بستر خاک در جعبه نشاء باید ۲ سانتیمتر باشد و ضخامت خاکی که برای پوشاندن بذر مورد استفاده قرار می گیرد باید ۵/۰ سانتیمتر باشد.

جهت تولید نشاء برای سطحی معادل ۱۰۰۰ مترمربع از زمین اصلی، نشاء های جوان به ۱۰۰ کیلو خاک و نشاء های نیمه بالغ به ۱۵۰ کیلو خاک نیاز می باشد.

DSC09804

2- مراحل اولیه آماده کردن بذر:

3- قرار دادن بذر در آب و ضدعفونی کردن آن که مدت آن 48 ساعت می باشد:
بذرهای برنج مورد حمله بیماری های زیادی از جمله باکتری های مختلف، بلاست برنج، پوسیدگی طوقه (جیبرلا) و غیره قرار می گیرند. ضدعفونی بذرها می تواند از خسارت دیدن بذرها در اثر بیماری ها جلوگیری کند.

4- ریختن بذر روری زمین و قرار دادن پوشش مناسب بر روی آن:

DSC09809

مزایایی کشت مکانیزه:

1- مصرف آب کمتر در خزانه: در شت مکانیزه 80ال 100 برای یک هکتار در کشت ستنی 4000 متر می باشد.

2- مصرف بذر: کاهش 50درصد بذر در هرهکتار نسبت به کشت سنتی.

3- کاهش 300 هزارتومان هزینه دستمزد کارگران برای کندن و تنک کردن نشاء در هرهکتار

4- کاهش هزینه 600 هزار تومان برای نشاء کاری در یک هکتار (برای انجام عملیات نشاکاری هر هکتار به صورت سنتی حداقل 15 کارگر نشاکار لازم است که با حداقل دستمزد 600 هزار ریال برای هر نفر به همراه تهیه صبحانه، نهار و عصرانه، حدود 12 میلیون ریال هزینه دارد.)

5- وجین کردن کشت مکانیزه راحت تر و کم هزینه تر نسبت به کشت سنتی

6- کاهش مصرف آب در زمان بعمل آوری بذر نسبت به کشت ستنی

DSC09816

3- در کشت مکانیزه نیازی به کنده و تنک کردن بذر نشاء نیست ولی در کشت سنتی نیاز و هزینه بر است.

4- زمان نشاء در زمین اصلی برای کشت مکانیزه حداقل 15 الی 20 روز زودتر از کشت سنتی است. در کشت سنتی 30 تا 35 روز می باشد.

5- از آنجا نشاء مکانیزه با دقت و تنظیم مناسب انجام می شود نشاء کاملا یکنواخت و دقیق و بدون فضای خالی است اما درکشت ستنی برعکس می باشد پرت زمین زیاد است.

6- هزینه در کشت مکانیزه کمتر و سود بیشتری نصیب کشاورز می شود.

اما چرا با توجه به اینکه اهمیت استفاده از بانک نشاء با آمار و ارقام ثابت می کند که به نفع کشاورزان است و به رغم خالی بودن بخشی از ظرفیت های بانک نشاء فعلی، منجر به عقد قرارداد بین شالیکار و بانک نشاء نمی شود؟

آیا نبود زیر ساخت ها و مشکلات شالیزار عامل آن است؟

 

 

 

آیا خرده مالکیت، روند کند اجرای طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی شالیزارها، کمبود بانک‌های نشاء با توجه به نیاز موجود و گران بودن و کمبود فناوری‌های بومی تولید ماشین‌آلات کشاورزی مرتبط با برنج سد راه توسعه مکانیزاسیون برنج شده؟

DSC09826

DSC09687

DSC09814

گزارش از یعقوب محمودی-رادکانا

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.