1396-07-04 18:33
979
0
44556
گزارش؛

اعتراض روستاییان مراوه تپه به قبض های نیم میلیون تومانی آب!؟/قبض هایی که برخی از توان پرداخت آن عاجزند!

برخی از روستاییان بخش گلیداغ شهرستان مراوه تپه از قبض های آب بالای 500 هزار تومانی خود خبر داده اند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اترک، وجود آب شرب را می توان از مهمترین عوامل تشکیل دهنده سکونتگاههای انسان برشمرد.

در قدیم مردم در کنار چشمه ها، قنات ها و رودخانه ها خانه های خود را می ساختند تا امکان دسترسی به آب شرب برای آنها راحت بوده و دغدغه ای در این خصوص برای آنها ایجاد نشود.

با مطرح شدن موضوع آب بهداشتی و لوله کشی به زندگی شهری، ساکنان روستاها نیز خواهان بهره مندی از این خدمت دولت شدند.

خواسته ای که به عنوان شهروند جامعه، خواسته ای به حق هم می باشد.

اما از آن سو، لوله کشی آب حتی برای روستاها دارای هزینه های مختلفی مانند : هزینه خرید، نصب و آغاز به کار و هزینه های نگهداری و مراقبت و ... دارد که در همه جوامع مردم در خصوص این هزینه ها یا به طور کامل و یا طبق تعیین دولت کمک یار خواهند بود.

در ایران طبق گفته زین الدین، رئیس اداره آب و فاظلاب شهری و روستایی شهرستان مرزی مراوه تپه، هزینه های آب و موارد قانونی مصوب آن طبق دستورالعمل محاسبه می شوند و در این خصوص هزینه های آب در روستاها از شهرها پایین تر حساب شده است.

اما چندی است که قبض هایی با مبالغ بسیار بالا، صدای گلایه روستاییان را به رسانه ها رسانده است.

قبضهایی که برخی از اهالی از توان پرداخت آن عاجزند!

علی یکی از ساکنان روستایی در مراوه تپه می گوید: تمام قبض های قبلی من موجود است و بالاترین مبلغ قبض اینجانب که در ماه خرداد بوده با مبلغ بدهی قبلی به زیر 50 هزار تومان رسیده بوده است.

وی می گوید: اما در تازه ترین قبض، مبلغ قابل پرداختی که برای من کارگر نوشته اند، بالای 200 هزار تومان است.

این سرپرست خانوار می گوید: اگر من واقعا استفاده کرده باشم به این مبلغ راضی هستم ولی قبض های قبلی و حتی سنوات قبل من موجود است و من به این مبلغ اعتراض دارم.

وی می گوید: من یکی از مخالفان اسراف در منابع عمومی هستم و در زندگی نه گاو و گوسفندی نگه می دارم که به آنها آب بدهم و نه اقدام به فروش آب کرده ام ولی نمی دانم چرا باید قبض آب خانه ما نه یک برابر و دوبرابر که چندین برابر شود!؟؟

برخی از روستاییان بخش گلیداغ هم از قبضهای بالای 500 هزار تومان خود خبر داده اند.

در همین خصوص با زین الدین، رئیس اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی مراوه تپه تماس گرفتیم و وی در این خصوص به خبرنگار راه اترک گفت: متاسفانه باید بگوییم که برخی از اهالی آب لوله کشی را در مصارفی غیر از آب شرب استفاده می کنند مانند: استفاده برای دام و حتی برخی از روستاییان اقدام به فروش آب می کنند.

زین الدین ادامه داد: در خصوص برخی از اهالی هم باید بگوییم که در خصوص اعتراض به مبلغ قبض، ما چند گزینه را باید بررسی می کنیم از جمله : کنترل کنتور آب، وضعیت لوله های داخلی منزل و... که اگر این موارد خرابی داشته باشند، قبض ها اصلاح می شوند ولی اگر این موارد درست باشد، محاسبه کارکرد کنتور آب یک محاسبه مصوب است و فرد باید مبلغ آب استفاده شده را بپردازد.

وی افزود: محاسبه آب بهاء در صورت مصرف بیش از اندازه به صورت مشخص افزایش خواهد داشت.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهر و روستایی مراوه تپه در خصوص یکی از ساکنان روستای کچیک ضمن تایید مبلغ بالای قبض آب وی گفت: قبض آب این شهروند عزیز مربوط به 2 ماه بوده و شامل ایام عید فطر هم می شود، اما در هر صورت اگر بازهم اعتراض دارد، اگر کنتور آب او خراب است یا شکستگی لوله آب دارد، قبض آب او اصلاح خواهد شد و او 20 روز دیگر هم وقت دارد که اقدام به بررسی سیستم آب لوله کشی منزل کرده و گزارش آن را به ما بدهد در غیر این صورت مبلغ محاسبه شده ، مبلغ درستی است که باید پرداخت شود.

سایت راه اترک نتیجه ی این مشکل مردمی را به اطلاع عموم خواهد رساند.

شهرستان مراوه تپه در استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.