1394-04-27 16:08
2802
0
17750
هشدار در خصوص حیف و میل تنها پسته های طبیعی ایران؛

برداشت زودهنگام پسته از تنها ذخیره‌گاه پسته ی طبیعی کشور در مراوه تپه

شهرستان مراوه تپه تها دارنده پسته طبیعی در خاورمیانه و کشور می باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از اترک، پسته یکی از محصولات ویژه در کشورمان می باشد که صادرات آن درآمد خوبی را برای کشور و به خصوص کشاورزان پسته کار به ارمغان می آورد.

در این بین پسته طبیعی شهرستان مراوه تپه و قازانقایه به عنوان مهد این پسته، ویژگی خاصی دارد که فرصتهای سرمایه گذاری می خواهد و توجهی ویژه.

اما این سرمایه گراقندر در منطقه در حال نابودی است و پسته دهستان پالیزان این روزها که هنوز موقع چیدنش هم نشده توسط برخی از مردم اقدام به چیدن می شود.

فصل رسیدن و چیدن پسته معمولا در اواخر تابستان و شهریورماه می باشد و پسته این روزها در حال پر شدن و کامل کردن میوه ی خود است.

چیدن پسته در این موقع از سال علاوه بر پایین آوردن کیفیت پسته منطقه، قیمت پایینی هم دارد که جا نماندن از غافله چیدن پسته های وحشی منطقه، اجازه رشد و کامل شدن پسته را در منطقه گرفته است.

برگزاری کلاسهای ترویجی توسط جهاد کشاورزی و نشان دادن فرصتهای اقتصادی ایجاد شده برای این محصول استراتژیک در بین مردم می تواند جلوی هدررفت سرمایه ای بزرگ را از منطقه بگیرد.

نزدیک ده روز است که مردم به چیدن نارس پسته که هنوز داخل آن از مغز پسته نیز پرنشده است هجوم آورده اند و پسته ها را نارس می چینند و خشک می کنند و به قیمت کیلویی 500تومان می فروشند در صورتی که اگر رسیده چیده شود می توانند کیلویی 25 الی 30 هزارتومان بفروشند.

قدنه دهیار روستای گوک دره در همین خصوص می گوید:یکی از دلایل نارس چیدن پسته را فقرفرهنگی است.مسولان باید برای این امر چاره ای بیندیشند و جهت آموزش خانوادها و فرهنگ سازی برای این منطقه محروم فکری بکنند تا این منابع عظیم نابود نشود .

وی همچنین ادامه داد: زمان برداشت پسته طبیعی روستای گوگدره شهریور ماه است ولی متاسفانه از 15 تیر برای برداشت محصولات نارس پسته وحشی روستا اقدام می نمایند که این امر باعث کاهش باردهی درخت پسته نیز می شود و خسارت جبران ناپذیری وارد می کند .

 پنج هزار هکتار پسته زار مراوه تپه در روستای گوگدره تنها يکي از دارايي هاي اين منطقه مرزي است .

این منطقه هچنین رویشگاههای انار ترش وحشی نیز است که می تواند یکی از ثروتها و فرصتهای اقتصادی برای سرمایه گذاری شود ولی هنوز برنامه خاصی برای بهره برداری درست و اقتصادی برای انار نشده است.

امیدواریم مسئولین با توجه ویژه به منطقه و آموزش های لازم به مردم به ایجاد فرصتهای اقتصادی در منطقه کمک کرده و باعث رونق این نقطه محروم و مرزی شوند.

peste13941

peste13942

peste13943

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.