1393-08-29 17:58
2374
0
6021
به بهانه هفته کتاب؛

همه چیز درباره کتابخانه های عمومی علی آبادکتول + تصاویر

شهرستان علی آبادکتول 5 باب کتابخانه نهادی دارد که عمر تاسیس اولین کتابخانه آن با عمر رییس فعلی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان برابر است، یعنی سال 1348.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه ، به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی سراغ رییس کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول رفته ایم تا هم از این کتابخانه ها بیشتر بدانیم و هم بهانه ای باشد برای آغاز دوستی دوباره همه ی افرادی که با ورود تکنولوژی های جدید به دنیایشان، با دنیای کاغذی اما بسیار شیرین کتاب قهر شده اند.

نعمت دیلم رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارما ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: شهرستان علی آبادکتول دارای 5 باب کتابخانه نهادی که 3 باب شهری آن در علی آبادکتول، فاضل آباد و مزرعه کتول و 2 باب روستایی در روستاهای محمدآبادکتول و حاجیکلاته می باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این کتابخانه ها، یک باب کتابخانه مشارکتی نیز در موسسه علمی و کاربردی بهزیستی گلستان واحد علی ابادکتول با نام بوستان اندیشه مستقر است.

کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول چه سالی تاسیس و چند نفر عضو فعال دارند؟

دیلم در معرفی کتابخانه عمومی امام رضا (ع) شهرستان علی آبادکتول، تشریح کرد: این کتابخانه سال 1348 تاسیس و تا سال 1374 در کنار مصلی نماز جمعه قرار داشت، اما بعد از آن به دلیل کمبود فضا و افزایش مراجعین به مجتمع فرهنگی که در فضای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی شهرستان علی آبادکتول قرار دارد، منتقل شد.

وی تصریح کرد: بنای فعلی کتابخانه عمومی امام رضا (ع)، دارای 460 مترمربع مساحت، 15 هزار و 276 عنوان و 20 هزار و 97 نسخه کتاب در موضوعات کمک آموزشی، کودک و نوجوان، کتاب های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم عملی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، یک هزار و 202 عضو فعال و ماهانه به صورت میانگین بیش از 10 هزار مراجعه کننده دارد.

دیلم در ادامه کتابخانه عمومی فاضل اباد را نیز اینگونه معرفی کرد: کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهر فاضل آباد سال 1374 با مساحت 275 مترمربع در کوچه مخابرات این شهر تاسیس شد و در حال حاضر دارای 12 هزار و 665 عنوان و 14 هزارو 217 نسخه کتاب در موضوعات مختلف و 366 عضو فعال می باشد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول درباره کتابخانه عمومی مزرعه کتول نیز گفت: کتابخانه عمومی شهر مزرعه نیز در سال 1374 با ماهیت روستایی به مساحت 170 مترمربع راه اندازی و با شهر شدن مزرعه کتول، به کتابخانه شهری تبدیل شد.
وی افزود: این کتابخانه دارای 10 هزار و 208 عنوان و 10 هزار و 906 نسخه کتاب و 214 عضو فعال است که ساختمان آن جنب شهرداری مزرعه قرار دارد.

کدام روستاهای علی آباد کتابخانه عمومی دارند؟

دیلم در ادامه ی این گفتگو به معرفی کتابخانه های روستایی شهرستان علی آبادکتول پرداخت و گفت: کتابخانه عمومی سیدالشهداء روستای محمدآبادکتول سال 1390 با مساحت 94 مترمربع فضا، 2 هزار و 616 عنوان و 2 هزار و 847 نسخه کتاب و 193 عضو می باشد.

وی همچنین با اشاره به کتابخانه تازه تاسیس روستای حاجیکلاته تصریح کرد: کتابخانه عمومی امام صادق (ع) این روستا به تازگی با همکاری شورا و دهیاری حاجیکلاته، با مساحت 10 مترمربع و یک هزار و 200 عنوان کتاب تاسیس شده است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول با اشاره به درجه بندی این کتابخانه ها گفت: کتابخانه ها بر اساس مساحت و تعداد اعضای فعال درجه بندی می شوند که در حال حاضر کتابخانه امام رضا (ع) درجه 6، کتابخانه فاضل آباد درجه 8 و کتابخانه مزرعه هم که به تازگی شهر شده، درجه 8 می باشد.

 خدمات الکترونیک اینترنتی کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول کدامند؟

دیلم از ارائه خدمات اینترنتی به اعضای فعال کتابخانه خبر داد و همچنین اظهار کرد: کتابخانه های شهری شهرستان از سال 92 به سامانه کتابخانه های عمومی کشور متصل و اطلاعات کتابخانه از طریق سایت Samanpl.ir قابل بازیابی است.

وی افزود: این کتابخانه ها به شبکه کتابخوانان حرفه ای کشور نیز متصل شده که علاقه مندان می توانند با عضویت در کتابخانه های عمومی شهرستان، کتاب های مورد نیاز خود را از سایت .Bookiir دانلود و همچنین در مسابقات مختلف نیز شرکت کنند.

دیلم یادآور شد: در راستای ارائه خدمات مطلوب تر به کتابخوانان و پژوهشگران، کتاب خانه های عمومی به سایت مقالات نمایه نیز متصل شده اند و علاقه مندان با جستجو و یافتن مقاله مورد نظر خود در سایت Irannamayeh.ir به کتابخانه عمومی شهرستان مراجعه و نام مقاله مورد نظر را اعلام کنند تا از طریق پست الکترونیک (ایمیل)، فایل PDF مقاله برایشان ارسال شود.

وی همچنین با معرفی وبلاگ کتابخانه عمومی شهرستان به آدرس emamreza-aliabad.blogfa.com بیان کرد: همکاران ما با راه اندازی این وبلاگ تلاش کرده اند ضمن بازتاب فعالیت های مختلف کتابخانه، معرفی کتاب و کتابخوانان برتر، ارتباط بیشتری با مخاطبان کتابخانه داشته باشند.
دیلم افزود: در راستای افزایش ساعات مطالعه مفید و ارتباط بیشتر شهروندان با کتاب، از سال گذشته ایستگاه مطالعه در بانک ملی مرکزی علی آبادکتول نیز راه اندازی شده است.

وی همچنین از راه اندازی بخش آثار نویسندگان بومی در کتابخانه های عمومی شهرستان خبر داد و افزود: این بخش در هفته کتاب امسال در راستای آشنایی مردم با نویسندگان بومی شهرستان و استان راه اندازی شده است.

و اما مشکلات و نیازمندی های کتابخانه های شهرستان

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول در ادامه با اشاره به مشکلات و کمبودهای کتابخانه های عمومی شهرستان گفت: یکی از مشکلات اساسی کتابخانه عمومی امام رضا (ع) با توجه به افزایش جمعیت و افزایش منابع و لزوم ایجاد بخش های جدید، کمبود مساحت است که با افزایش فضا علاوه بر ارتقاء درجه کتابخانه، زمینه خدمات مطلوب تر به مراجعین نیز فراهم خواهد شد.

دیلم کمبود منابع مالی را از دیگر مشکلات کتابخانه های عمومی عنوان کرد و افزود: تنها درآمد کتابخانه های عمومی، واریز حداقل نیم درصد از درآمدهای شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه است.

اقدامات اداره کتابخانه ها برای ترویج فرهنگ کتاب

وی با اشاره به فعالیت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول در خصوص ترویج فرهگ کتاب خوانی گفت: امضای تفاهم نامه با ادارات فرهنگی و آموزشی، ارتباط نزدیک با دانشگاه ها، مدارس و مهدکودک ها و همچنین تعامل و همکاری با نهادهای فرهنگی از جمله کانون مساجد، بسیج و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از اقدامات این اداره برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می باشد که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

چه روستاهایی می توانند کتابخانه عمومی داشته باشند؟

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آبادکتول در بخش آخر این گفتگو یادآور شد: با توجه به نیاز ضروری اقشار جامعه به منابع کتابخوانی لازم است کتابخانه های جدید با کمک خیرین به خصوص در روستاها ایجاد شود.

دیلم درباره نحوه راه اندازی کتابخانه عمومی در روستا خاطر نشان کرد: روستاهایی با جمعیت بالای 1500 نفر در صورتی که فضایی مناسب با مساحت حداقل 100 مترمربع در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار دهند، این نهاد نسبت به راه اندازی کتابخانه عمومی در آن روستا با جذب یک نفر دارای مدرک لیسانس مرتبط با رشته کتابداری یا علوم انسانی از اهالی همان روستا جهت فعالیت در کتابخانه اقدام می کند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.