1393-08-16 18:22
4359
1
5410
اقدامی تامل برانگیز در سایت استانداری گلستان؛

حذف پسوند "کتول" علی آباد در تقسیمات کشوری گلستان ! + عکس

در اقدامی تامل برانگیز پسوند کتول در اعلام "عنوان‌های صحیح تقسیمات کشوری استان گلستان بر اساس مصوبات هیات دولت" از نام علی آباد حذف شده است!.

به گزارش گلستان ما ، در خبری که امروز از سیدعلی میرباقری مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استان در سایت استانداری گلستان تحت عنوان " اعلام عنوان های صحیح تقسیمات کشوری استان براساس مصوبات هیات دولت" منتشر شده، واژه کتول که ریشه در تاریخ اصیل این دیار کهن دارد و مردم ایران نیز این شهرستان را در بین حداقل 65 علی آباد موجود در این سرزمین، با این واژه و شاخص می شناسند، از نام علی آباد حذف شده است .

میرباقری در این خبر اظهارکرده است: در قالب این تقسیمات شهرستان‌ها، بخش‌ها و شهرهای استان گلستان مصوب و مشخص شده و لازم است در مکاتبات و سربرگ‌های اداری نیز به کار گرفته شود .

در این خبر نام شهرستان های استان همراه با نام بخش ها و شهرهای آن ها آمده، که در بند مربوط به شهرستان علی آبادکتول، واژه کتول از این شهرستان برداشته شده است .

بر اساس روایات شفاهی، علی آبادکتول مرکب از سه کلمه علی، آباد و کتول است که علی مخفف امیر الامراء العظام علی محمدخان کتولی سوار کتول و داروغگی طایفه دوجی و کتول بوده و آباد به معنای عمارت است.

کتول از دو واژه اوستایی کته (KATA) و اول (UL) تشکیل شده‌ است. کته به معنای جا و مکان و اول به معنای شیب، دره و گودال می‌باشد و جمع این واژه که می شود کتول به مجموعه آبادی ها گفته می‌شود که در درون دره و کوه قرار دارند .

از این واژه نخستین بار در کتاب روضه الصفا (در سال۱۰۷۸ هـ. ق) یاد شده‌ است.

لیک خبر مربوطه در سایت استانداری : اعلام عنوان‌های صحیح تقسیمات کشوری گلستان بر اساس مصوبات هیات دولت در سایت استانداری

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

دنکوب

ای وای ... کتول در خطر است ....

0
0
پاسخ
1393-08-15 10:39

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.