1393-09-30 14:54
3053
1
7550
غمگین‌ترین شب سال طولانی‌ترین شب سال شد؛

یلدایی متفاوت برای مسئولین و شهروندان رامیانی + تصاویر

شب يلدا ريشه در فرهنگ كهن ايراني دارد اما شب يلداي امسال تقارن پيدا كرده است با رحلت حضرت رسول اكرم (ص) وشهادت حضرت امام حسن مجتبي (ع) وشهادت حضرت امام رضا(ع) كه بايد حرمت آن حفظ شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، شب يلدا ريشه در فرهنگ كهن ايراني دارد. يك سنت باستاني است كه آن را از هزاران سال پيش در ايران برگزار كرده اند.

 درايران وسرزمين هاي هم فرهنگ مجاور از شب آغاز زمستان با نام ( شب چله ) يا ( شب يلدا ) نام مي برند، همچون بسياري از آئين هاي ايراني ، ريشه در رويدادهاي كيهاني دارد.

خورشيد در حركت سالانه خود، در آخر پائيز به پائين ترين نقطه افق جنوب شرقي مي رسد كه موجب كوتاه شدن طول روز وافزايش زمان تاريكي شب مي شود، اما از آغاز تابستان خورشيد دگر بار بسوي شمال شرقي باز مي گردد كه نتيجه آن افزايش روشنايي روز وكاهش شب است.

 در گذشته، آيين هايي در اين هنگام برگزار مي شده است كه يكي از آنها جشن شبانه وبيداري تا بامداد وهچنين خوراكي هاي فراوان براي بيداري دراز مدت كه همچون انار وهندوانه وسنجد را براي تناول تهيه كرده ودر كنار خانواده خود ميل مي كنند .

جشن يلدا در ايران امروز با گرد آمدن وشب نشيني اعضاي خانواده واقدام در كنار يكديگر برگزار مي شود، خوردن آجيل مخصوص ، هندوانه ، انار و شيريني وميوه هاي گوناگون است كه همه جنبه نمادي دارند ونشانه بركت ، تندرستي ، فراواني وشادكامي هستند، فال گرفتن از كتاب حافظ مرسوم است .

 اما شب يلداي امسال تقارن پيدا كرده است با رحلت حضرت رسول اكرم (ص) وشهادت حضرت امام حسن مجتبي (ع) وشهادت حضرت امام رضا(ع) كه بايد حرمت آن حفظ شود.

فرصت را غنیمت شمردیم و به سراغ تعدادی مسئولین و شهروند رامیانی رفتیم تا ببینیم که امسال شب یلدای خود را چگونه وکجا می گذرانند؟

جواد صادقلو فرماندار شهرستان رامیان معتقد است:شب یلدا یکی از سنت های خوب ما ایرانیان است و آن فرصتی ارزشمند برای با هم بودن، دور هم بودن، انجام صله رحم، ملاقات با پدر و مادر و بزرگان فامیل و دوستان است.

وی تقارن این شب با شب رحلت پیامبر(ص) را غنیمت دانسته و افزود:باید موضوع صله رحم که سنت پیامبر(ص) را ارج نهیم و سعی کنیم این موضوع را به فرزندان خود انتقال و آموزش دهیم.

farramsa

سیدعلی اصغر حسینی معاون فرماندار شهرستان رامیان گفت: در سالروز رحلت پیامبراکرم(ص) سنت حسنه صله رحم و رفتن به نزد بزرگترها را ارزش دهیم و احیا کنیم.

وی گفت: در این شب در کنار بزرگترها حافظ خوانی ، بازگو کردن خاطرات و اداب و رسوم گذشته و گرفتن فال حافظ را انجام می دهیم.

mofar1

حجت الاسلام ایوب ممشلی رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان رامیان گفت: مسجد بهترین و مقدس ترین مکان برای گذراندن وقت و بهترین عبادت است که موجب لطافت روح و آرامش و همراه با نتیجه ثواب برای آن می باشد .

وی با اشاره به سخن حضرت علی(ع) بیان کرد: کسب معنویت، دیدار مومنین،کمک به نیازمندان، ایجاد وحدت بین مسلمین، آرامش انسان و کسب معارف دینی جز اثرات مسجد است.

mamashlitablighat1

جعفر عسگری رئیس تامین اجتماعی شعبه رامیان گفت: با شركت در مراسم عزاداري با وجود شب يلدا عشقمان را به پيامبراكرم (ص) و امامان (ع) نشان دهيم .

وی عنوان کرد: آنچه براي ما اهميت دارد پيامبر (ص) ، امام حسين (ع) ، امام حسن (ع) وامام رضا (ع) است ، شركت در مراسم واداي دين هرچند ناچيز را واجب تر مي دانيم و سعي كنيم بعد از مراسم نيز به منزل بزرگترها ( پدر ومادر ) برويم وصله رحم را با حفظ حرمت اين شب ها به جا آوريم .

عسگری یادآور شد: مردم ولايتمدار ما با تشخيص و بصيرت هميشگي خود اهميت حفظ اين ايام را به خوبي درك كرده اند وبه پاس مراسمات عزاداري در جاي جاي شهر نشان از اين موضوع است ، چراكه حضرت امام خميني (ره ) فرمودند : محرم وصفر را زنده نگهداريد كه ماهرچه داريم از اين محرم و صفر است .

asgari913

طاهره محبوب مشاور خانواده گفت: امسال آجیل را از برنامه خود حذف کرده ایم و طبق روال سالهای گذشته خواهرو برادرهای بزرگتر به رسم صله رحم یکی از سفارشات حضرت رسول در منزل ما جمع می شوند.

هاجر بای فرهنگی رامیانی نیز در این گفتگو بیان کرد: این شب را به حرمت پیامبراکرم(ص) در کنار خانواده ختم صلوات می گیریم و در مراسمات معنوی و عزاداری شرکت می کنیم.

منصوری کارمند مخابرات معتقد است که امسال باید: هرسال تمام اهل فامیل در خانه پدر و مادرم جمع می شدیم ولی امسال به دلیل تقارن این شب با شب وفات پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی(ع) هر یک از فامیل در کنار خانواده خود می باشد.

سمیعی از روستای شش آب گفت: به احترام حضرت رسول (ص) و امام حسن مجتبی(ع) این شب را بصورت معمولی و مثل شبهای دیگر در کنار خانواده می گذرانیم و در مراسمات عزاداری در مساجد شرکت می کنیم.

نکویی ساکن روستای کشکک که برای خرید به شهر آمده بود، گفت: ما به امامان و اهل بیت احترام می گذاریم و کاری که باعث شکسته شدن حرمت آن بزرگواران باشد انجام نمی دهیم .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

نزاعي

سلام مطالب مفيدي داريد ولي در مورد شب يلدا فكر نمي كنيد داريد افراطي برخورد مي كنيد ؟ماه ربيع شروع مي شود و ماه صفر تمام مي شود پيامبر خدا هم براي كسي كه مژده اتمام صفر را بياورد مژده بهشت مي دهد .مردم متدين 2 ماه به عزاداري مشغول بوده اند چرا يك شب يلدا را هم برايشان حرام كنيم اين سخت گيري ها مردم را از دين بيزار ميكند در اسلام افراط و تفريط طرد شده است .بهتره بگيم در شب يلداي امسال هموطنان زلزله ديده را هم فراموش نكنيم به كمك آنها بشتابيم يا حق

0
0
پاسخ
1396-08-25 07:24

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.