1393-09-06 08:49
1478
0
6362
مشاور جوان فرماندار شهرستان رامیان:

زیاده خواهی های آمریکا مانع توافق نهایی شد/ آمریکا خود را قدرت برتر و تنظیم کننده تحولات در همه مناطق دنیا می داند

مشاور جوان فرماندار شهرستان رامیان گفت:آمریکاییها از اوایل انقلاب و مخصوصا بعد از تسخیر سفارتشان در ایران گارد شدیدی با نظام جمهوری اسلامی گرفتند و خود را قدرت برتر و تنظیم کننده تحولات در همه مناطق دنیا می دانند که این نگاه در مذاکرات نیز سایه انداخته بود.

به گزارش گلستان ما ، سید علی میرخاندوزی مشاور جوان فرماندار شهرستان رامیان و کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که آیا زیاده خواهی های آمریکا فقط در توافق انرزی هسته ای می باشد؟ اظهار کرد: آمریکاییها از اوایل انقلاب و مخصوصا بعد از تسخیر سفارتشان در ایران گارد شدیدی با نظام جمهوری اسلامی گرفتند که حمایت همه جانبه آنها در جنگ تحمیلی علیه ایران و بعد از آن حمایت از دشمن اصلی ایران در منطقه یعنی اسرائیل نشان از تعارض منافع آنها با ایران دارد که این پیام را به رهبران و مسئولین رده بالای نظام جمهوری اسلامی ایران متبادر کرده است که آمریکاییها در هر مسئله ای زمینه مخالفت با کلیت نظام و اصول آنرا دارند.

وی بیان کرد: بواقع توجیح آنها در دخالت های پر شمارشان در مسائل داخلی ایران این بوده واست که خود را قدرت برتر و تنظیم کننده تحولات در همه مناطق دنیا می دانند .

میرخاندوزی افزود:بطور کلی بنظر نمی آید بدلیل عدم سنخیت در مبانی کلی دو کشور، آمریکا و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه بتوانند دور یک میز بنشینند و به تعامل نهایی برسند ،مگر اینکه تغییر نگرش شگرفی در گفتمان سیاست داخلی ومخصوصا خارجی آنها پدیدار شود.

مشاور جوان فرماندار شهرستان رامیان در پاسخ به سوال با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم خوشبینی به مذاکرات، آیا عدم توافق غربی ها قابل پیش بینی نبود؟ گفت:بله .عدم خوش بینی ایشان ریشه در همان عدم اعتماد به سوی دیگر است که حاصل تعارض مذکور در مبانی ایدئولوژیک است.

وی در ادامه یادآور شد: این بد بینی در آنسوی قضیه هم دیده میشود و بدنه حزب جمهوری خواه آمریکا هم شرایط سختی را پیش روی تیم مذاکره کننده ایران گذاشته اند و نباید تصور کرد با توجه به مقاومت ها در هر دو طرف این توافق به این راحتی ها حاصل شود گرچه از نظر تساهل در مسئله اقتصاد دولت تدبیر و امید بشدت و با انرژی ستودنی بدنبال رسیدن به نقطه ای است که منافع مردم همراه با تضمین حقوق هسته ای شان تامین و تضمین شود و همین تمدید مذاکرات و دریافت ماهانه هفتصد میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران نشانه خوبی از موثر بودن فعالیت تیم مذاکره کننده است.

این کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا در خصوص افزایش مناسبات با کشورهای چین و روسیه بیان کرد:کشور ایران از نظر ژئوپولتیکی ،ژئو استراتژیکی و ژئو اکونومیکی، موقعیتی استثنایی دارد و میتواند با بهره برداری از این فاکتورها به کشور بسیار مهمی تبدیل شود و طبیعی است که با توجه به ارتباط نه چندان خوب با غرب ،این چرخش را بعنوان جایگزین انتخاب کند و در مسائل سیاسی اقتصادی به تامین منافع ملی خود اقدام کند .

وی تصریح کرد: در واقع ایران این را دارد که از گفتمان نگاه به شرق بخوبی بهره مند شود.گرچه کشور های چین و روسیه فقط بدنبال منافع خود هستند ولی میشود با قرار دادن سیاست خارجی موثر، با دستور کار قرار دادن سیاست سود هزینه به تامین اهداف منطقه ای دست یافت .چین در عرصه اقتصادی میتواند کمک حال ما باشد و روسیه نیز به عنوان متحد سیاسی ایران در منطقه شاید در مقاطعی به حمایت از جمهوری اسلامی بپردازد آنهم فقط بدلیل دارا بودن دشمن مشترکی به نام آمریکا.

مشاور جوان فرماندار شهرستان رامیان گفت: البته با علم به تاریخ نچندان خوش آیند روسیه در قبال ایران باید با دقت بیشتری و با دریافت تضمین مطمئن ازروسیه به همکاری با این کشور پرداخت. تعامل سازنده با دنیا از سوی ایران یک همیت می طلبد و نیازمند این است که کلیت نظام و دولت، متحد و همدل ،کشور را به جلو برانند. به هر حال سیاست خارجی منبعث از شکل و هدف گزاری سیاست داخلی ماست و تصمیم سازان و تصمیم گیران در کشورمان مشخص اند.

وی در خصوص تلاش های تیم مذاکره کننده برای حفظ خط قرمز ها و حراست از ارزش های نظام عنوان کرد:همین حساسیت در حفظ منافع جمهوری اسلامی است که مدت زمان مذاکرات را طولانی کرده است .در واقع بدنه نظام و در راس رهبر معظم انقلاب اجازه عدول از ارزش های انقلاب را نمی دهند و در بحث امنیت ملی کشور علاوه بر دولت مقام معظم رهبری ، شورای عالی امنیت ملی نیز تاثیر گذارمی باشند.بنابراین نحوه عملکرد تیم مذاکره کننده مطلوب مسئولین نظام باشد .

مشاور جوان فرماندار شهرستان رامیان خاطرنشان کرد: تلاش تیم هسته ای و در راس آن دکتر ظریف بسیار ستودنی است چرا که انرژی مضاعفی را برای برگرداندن اعتماد بین المللی نسبت به ایران دارد که در سالهای از دست رفته بود.البته در سوی مقابل هم این تلاش باید دو چندان شود .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.