1393-08-11 11:27
5413
0
5254

آداب و رسوم مردم مؤمن منطقه فندرسک رامیان در ماه محرم + تصاویر

محرم ، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم منطقه فندرسک است که با ریشه های عمیق مذهبی مورد توجه مردم این دیار قرار دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از  آبشار، آداب و رسوم مردم مؤمن منطقه فندرسک در محرم که ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد به دلایل گوناگون در گذر زمان نه تنها دچار خللی نشده ، بلکه روز به روز بر عظمت آن افزوده شده است.

مردم این منطقه چند روز قبل از فرارسیدن ماه محرم به نظافت و پاکسازی مساجد و تکایا پرداخته و به استقبال این ایام عزاداری می روند.

مردم مؤمن و ولایتمدار شهر خان ببین و منطقه فندرسک با بستن پرچم ، بنر و پارچه های مشکی با اشعار عاشورایی در معابر ، خیابانها ، سردر مغازه ها ، ادارات و نهادها ، مساجد و تکایا و راه اندازی هیئت های عزاداری ، سینه زنی و زنجیرزنی و پوشیدن لباس مشکی ، ارادت خالصانه خود را به آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش ابراز می دارند.

DSC03146 DSC03145

دادن طعام ، پخت حلیم و راه اندازی ایستگاه های صلواتی برای عزاداران حسینی از دیگر برنامه های این ایام است.

DSC03178 DSC03203

DSC01322698987979 DSC01319786788

برپایی خیمه های عزاداری توسط جوانان و نوجوانان در بعضی از کوچه و خیابانها ، حال و هوای شهر را دوچندان کده است.

DSC03141

از شب پنجم محرم هیئت های عزاداری با برنامه از قبل تعیین شده بصورت زنجیرزنی و سینه زنی به مساجد دیگر رفته و مهمان می شوند.

هیئت های عزاداری در عصر تاسوعای حسینی بصورت هماهنگ به زیارت اهل قبور و شهدای گرانقدر خواهند رفت.

در سحرگاه عاشورای حسینی خواندن اشعاری به نام ” صبح روسیاه ” با سوز و گداز توسط عزاداران در مساجد ، از برنامه های این ایام است.

همچنین در صبح عاشورا حرکت هیئت های مذهبی بصورت دسته های زنجیرزنی و سینه زنی به سمت میدان مرکزی شهر (میدان امام رضا) حرکت کرده و به تبعیت از امام مظلومشان اقامه نماز ظهر عاشورا را در همان مکان انجام میدهند و در روستاها حرکت هیئت های مذهبی بسوی امامزاده ها خواهد بود.

DSC09625 DSC09635

DSC09659

در عصر عاشورا بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء بصورت جماعت در مساجد ، حرکت کاروان ها و هیئت های مذهبی بصورت دسته های سینه زنی به عنوان شام غریبان به سمت گلزار شهدا خواهند داشت.

DSC09690 DSC09695

خواندن زیارت عاشورا در شب های محرم قبل از برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه خوانی که حماسه عاشورا را برای عزاداران به نمایش خواهد گذاشت از دیگر برنامه های معنوی این ایام است.

مراسم عزاداری توسط خانم ها در منازل و تکایا با اعتقاد براینکه باعث خیر وبرکت می شود، برگزار می شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.