1393-08-09 08:06
3798
0
5115
همزمان با پنجم محرم ؛

آیین سنتی علم بندان در رامیان برگزار شد + گزارش تصویری

آیین علم بندان یکی از آیین های اصلی ، مهم و پرشور ماه محرم در رامیان که همزمان با پنجم ماه محرم در مساجد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گل رامیان،آیین علم بندی یکی از مراسم مختلف سوگواری همگانی سالار شهیدان امام حسین(ع) در شهرستان رامیان است که سینه به سینه از زبان مردم قدیم منتقل شده است.

علم بندان در رامیان هر سال روز پنجم محرم در تکایا و مساجد و فاطمیه و زینبیه انجام می شود. در این مراسم پارچه هایی که مردم جهت برطزف شدن گرفتاریهایشان نذر علم کرده اند را بانظم خاصی و همزمان با نوحه سرایی و مداحی مداحان اهل بیت (ع) بر روی علم ها بسته می شود .

پس از برافراشته شدن علم ها مراسم سینه زنی و عزاداری امام حسین از شب ششم محرم تا پایان مراسم عزاداری در ظهر عاشورا ادامه دارد و مردم آمادگی خود را برای شرکت در عزاداری ماه محرم اعلام می کنند.

از شب ششم محرم هر  شب علم گردانان علم ها را پیشاپیش دسته های عزاداری که هر مسجد برای خود یک علم دارد حرکت در می آورند و پشت سر آنان دسته های سینه زنی بصورت پیوسته ودر طول هم  به حرکت خود ادامه می دهند و پشت سر دسته ها زنان و کودکان حرکت می کنند.

در طول مسیر حرکت دسته های سینه زنی اگر برخی از خانواده ها نذری داشته باشند هنگام نزدیک شدن علم نذر خود را قربانی می کنند.

برپایی علم به یاد علمدار دشت کربلا حضرت ابا الفضل العباس (ع) است که حضور مشتاق مردم و ادای نذورات آنان بیانگر عشق و ارادت خالصانه آنان به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می باشد.

مراسم علم بندان امروز پنجم محرم در کلیه مساجد و تکایا و فاطمیه و زینبیه رامیان برگزار شد.

alam30

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.