1396-11-18 19:59
1852
0
50156
در دوران مبارزات انقلاب انجام شد؛

تشکیل ستاد مقابله با ویرانگران جنگل های زربین رامیان

در شرایط بلبوشوی دوران هرج و مرج انقلاب، گروهی فرصت طلب و سودجو به جان درختان گرانبهای زربین رامیان افتاده بودند و با قتل عام این گنجینه ملی، بیرحمانه با قطع آنها در روز روشن به منازل خود آورده و در جایی مناسب آنها را انبار میکردند تا در فرصتی مناسب به فروش برسانند.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، به مناسبت سی و نهمین سالروز بهار انقلاب، این پایگاه خبری، خاطرات دوران قبل از پیروزی انقلاب و نقش مردم رامیان در این پیروزی را به واسطه "جعفر بای" فعال فرهنگی و محقق و آسیب شناس اجتماعی و یکی از فعالین دوران انقلاب منتشر می کند.

گروههای حفاظت و احداث پست های نگهبانی و نظارت بر تحرکات عناصر فرصت طلب سودجو و ستاد مقابله با ویرانگران جنگل در دوران مبارزات انقلاب با نظام ستم شاهی در رامیان تشکیل شد.

به موازات اوج گیری قیام مردمی و کاهش نظارت نظام اداری به خاطر فروپاشی دستگاه پهلوی، به خاطر اعتصاب طولانی مدت کارمندان، سواستفاده همه جانبه از سوی اقشار مختلف توده های مردمی انجام میشد.

یکی از این گونه سو استفاده ها بریدن درختان بسیار ارزشمند زربین در رامیان بود که فوق العاده مهم و کاربرد ویژه صنعتی و تجاری دارد. درختانی که در کشور فقط در این منطقه می روید و در جهان نیز علاوه  بر ایران در مناطقی از آلمان نیز می روید.

زربین که درختی غیرمثمر می باشد ولی بسیار محکم از خانواده کاج هاست و ارزش صنعتی و تجاری بسیار زیادی دارد و در ساختن اشیاء هنری گران قیمت مورد استفاده قرار میگیرد. این درخت ارزشمند که طی سالیان طولانی از رشد بسیار کندی برخوردار است ولی محکم و مقاوم در مقابل انواع آفت ها بوده و در شرایط بسیار نامطلوب نمی پوسد و از عمر فوق العاده ای بر خوردار است.

در شرایط بلبوشوی دوران هرج و مرج انقلاب، گروهی فرصت طلب و سودجو به جان این درختان گرانبها افتاده بودند و با قتل عام این گنجینه ملی، بیرحمانه با قطع آنها در روز روشن به منازل خود آورده و در جایی مناسب آنها را انبار میکردند تا در فرصتی مناسب به فروش برسانند وقتی که گزارش این جنایت ضد مردمی به حجت السلام والمسلمین حاج حسین حسینی واعظ رامیانی رسید، دستور تشکیل گروه ضربت مقابله با آنها را صادر کرد.

جوانان غیور رامیانی در قالب گروه های  منظم به صورت شیفتی در مکانهای خاصی به نگهبانی از شهر پرداخته و همه تحرکات عناصر انسانی را زیر نظر گرفته و با استقرار در میادین ورودی و خروجی شهر از قاچاق چیان چوب زربین مقادیر بسیار زیادی چوب کشف کرده و آنها را به صحن مسجد جعفری انتقال داده و بعدها به دستور حاج آقا  بین مستضعفین ونیازمندان  شهر توزیع  شد.

گروه حفاظت از بیت المال، گاهی با گشت زنی بر اساس گزارشات مردمی با ورود به منازل افراد، چوبهای قاچاق جنگلی را کشف کرده و به مسجد می آوردند.

این اقدامات در زمانی اتفاق می افتاد که هنوز مبارزات مردمی شدت یافته بود و حکومت نظامی شاه هر گونه تحرکی را سرکوب می کرد.

به هر حال گروه حفاظت که مسئولیت غیر رسمی و نانوشته ای را برای خود تدوین کرده بود با فعالیت خطیری که انجام می داد برای حضور خود نزد افکار عمومی  وجاهت قانونی پیدا کرده بود و امنیت بسیار خوبی را نیز بر شهر حاکم ساخته بود.

با توجه به اینکه بسیاری از جوانان مورد سرزنش پدران خویش قرار می گرفتند ولی در شیفت های تعیین شده در مکان های مشخص به نگهبانی می پرداختند و آسایش قابل قبولی را در بحرانی ترین شرایط بر جامعه حاکم ساخته بودند.

آانچه این جوانان غیور به عنوان سلاح استفاده می کردند چوب دستی ساده و معمولی بیش نبود در واقع پشتوانه اصلی این گروه در تحقق این مأموریت بسیار حساس ایمان و اعتقاد قوی آنها بود که از استحکام و صلابت فوق العاده ای بر خوردار بود و موجبات موفقیت های آنان را فراهم سا خته بود.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.