1393-07-29 13:59
1957
0
4632
تهیه رب انار به ابتکار بانوان رامیانی؛

عطر رب انار در کوچه های شهر رامیان پیچید + تصاویر

با آغاز فصل پاییز و با ابتکار زنان رامیانی فرآوری انار ترش در خدمت اقتصاد خانواده های شهرستان رامیان است.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان ، فصل پائیز با تمام زیبائی های وصف ناپذیرش از راه رسیده است و در رامیان وقتیکه پائیز هزار رنگ از نیمه می گذرد فعالیت باغداران انار ترش جهت برداشن این میوه بهشتی از سرشاخه های درختان آغاز می شود.

همه جای شهر صحبت از انار است . برداشت انار و رب گیری انار ترش از جمله کارهای باغداران رامیانی در این فصل از سال است بانوان نیز دوشا دوش مردان در باغات انار به چیدن این میوه بهشتی کمک کرده و انارها را در کیسه ها جمع آوری می کنند و باغداران در صورت محصول بیشتر، این میوه را به دیگر خانواده های رامیانی در معرض فروش قرار می دهند.

با آغاز انارچینی بانوانی که کمر همت به تولید بسته اند و به تهیه رب انار مشغول می شوند و نیز بوی دود آتش اجاق پخت انار در جای جای کوچه های شهر می پیچد.

 برای تهیه رب انار بانوی خانه دار در هر خانواده با همکاری بانوان همسایه و بستگان خود درفضایی صمیمی در حیاط منزل جمع شده و ابتدا سر و ته انار را با کارد جداکرده و یک برش از پهلوی آن زده و در مرحله بعدی  انار بریده شده را باز می کنند و مشغول دانه کردن انار می شوند.

از هر کوچه شهر که بگذری صدای تق تق چوب هایی که به پشت انار می خورد تا یاقوت های بهشتی جدا شوند گوش نواز است.

انارها را شسته تا آشغالها و پسماندهای اضافی پوست که بر روی دانه های انار باقی می ماند شسته و تمیز شود چون در کیفیت رب موثر است.

دیگ های بزرگی که بر روی اجاق های دودی گذاشته شده و عصر هنگام که بوی رب به مشام می رسد.

 و اما مرحله پخت و تهیه رب انار:

مرحله بعد از شستن انار ریختن دانه های انار در داخل دیگ بزرگی است و سپس بر روی "اجاق هیزمی" گذاشته و مقداری آب ریخته تا دانه ها به ته دیگ نچسبد .

دانه های انار را هم زده تا به مرحله پخت و به اصطلاح رامیانی ها به مرحله " چی گیردک " برسد و سپس دیگ را از روی اجاق برداشته و سپس دانه ها یا چی گیردک ها را در داخل صافی(سبد) ریخته  و آب انار را از صافی عبور داده و دانه ها را جدا می کنند.در این مرحله آب انار را بر روی اجاق گذاشته تا به مرحله جوش برسد و سپس در این مرحله بانوی خانه با هم زدن مرتب و رسیدن به مرحله ای که آب انار کاملا تبخیر و رب انار غلیظ شود و در این مرحله رب انار به اصطلاح"بار آمده" یا رسیده است و از روی اجاق بر می دارند.خانواده هایی که محصول انار بیشتر داشته و رب انار بیشتری تهیه می کنند در معرض فروش قرار می دهند و به اقتصاد خانواده کمک می شود.

گفتنی است ، مقداری از دانه های انار را خشک می کنند و به اصطلاح رامیانی ها " ناردنگ" در انواع غذاهایی از قبیل ته چین کشمش، سبزی، لپه و یا هر غذایی که احتیاج به ترشی دارد استفاده می کنند و عده ای دانه های خشک انار را به صورت پودر شده و بعض ها هم بصورت خود دانه های انار در غذا استفاده می کنند که بسیار طعم غذا را لذیذ می کند.

انهتای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.