1396-08-01 20:03
2100
0
45669
همت بانوان رامیان در تحقق اقتصاد مقاومتی؛

عطر رب انار در کوچه های شهر رامیان پیچید/ زنان رامیانی دست به کار شدند + تصاویر

با آغاز فصل پاییز و با ابتکار زنان رامیانی فرآوری انار ترش در خدمت اقتصاد خانواده های شهرستان رامیان است.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، با شروع فصل پاییز زنان رامیانی به تهیه رب انار مشغول می شوند و دوشا دوش مردان در مزارع درختان انار به چیدن انار کمک کرده و انارها را در کیسه ها جمع آوری می کنند و خانواده هایی که دارای مزارع انار هستند در صورت محصول بیشتر این میوه را به دیگر خانواده های رامیانی در معرض فروش قرار می دهند.

برای تهیه رب انار بانوی خانه دار در هر خانواده با همکاری زنان همسایه و بستگان خود در حیاط منزل جمع شده و ابتدا سر و ته انار را با کارد جداکرده و یک برش از پهلوی آن زده و در مرحله بعدی  انار بریده شده را باز می کنند.

 جداکردن سر و ته انار

 robanar1

robanar2

بازکردن انار

در مرحله سوم  با یک چوب پشت انار باز کرده را می زنند تا دانه های انار در داخل تشتی که برای جمع آوری دانه است ریخته می شود و سپس بعد از پایان دانه کردن ، انارها را شسته تا آشغالها و پسماندهای اضافی پوست که بر روی دانه های انار باقی می ماند شسته و تمیز شود .

مرحله بعد از شستن انار ریختن دانه های انار در داخل دیگ بزرگی است و سپس بر روی "اجاق هیزمی" یا گازی گذاشته و مقداری آب ریخته تا دانه ها به ته دیگ نچسبد .

دانه های انار را هم زده تا به مرحله پخت و به اصطلاح رامیانی ها به مرحله " چی گیردک " برسد و سپس دیگ را از روی اجاق برداشته و سپس دانه ها یا چی گیردک ها را در داخل صافی(سبد) ریخته  و آب انار را از صافی عبور داده و دانه ها را جدا می کنند.

در این مرحله آب انار را بر روی اجاق گذاشته تا به مرحله جوش برسد و سپس در این مرحله بانوی خانه با هم زدن مرتب و رسیدن به مرحله ای که آب انار کاملا تبخیر و رب انار غلیظ شود و در این مرحله رب انار به اصطلاح"بار آمده" یا رسیده است و از روی اجاق بر می دارند.

خانواده هایی که محصول انار بیشتر داشته و رب انار بیشتری تهیه می کنند در معرض فروش قرار می دهند و به اقتصاد خانواده کمک می شود.

گفتنی است، مقداری از دانه های انار را خشک می کنند و به اصطلاح رامیانی ها " ناردنگ" در انواع غذاهایی از قبیل ته چین کشمش، سبزی، لپه و یا هر غذایی که احتیاج به ترشی دارد استفاده می کنند و عده ای دانه های خشک انار را به صورت پودر شده و بعض ها هم بصورت خود دانه های انار در غذا استفاده می کنند که بسیار طعم غذا را لذیذ می کند.

 robanar3

 robanar4

 robanar5

 robanar6

 robanar7

 robanar8

 robanar9

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.