1396-05-06 16:33
1179
0
42038
ذخیره گاه زیست کره چیست؟؛

مقایسه تطبیقی بین رامیان و مکزیک

ذخیره گاه زیست کره یعنی مکان هایی که حفاظت و توسعه می تواند با هم در آنها رخ دهد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، یونسکو برنامه بشر و زیست کره را در سال 1965 آغاز کرد. ذخیره گاه زیست کره یعنی مکان هایی که حفاظت و توسعه می تواند با هم در آنها رخ دهد. وارد کردن سازمان های مردم نهاد محلی در مدیریت این مناطق کاملا اساسی است. سمن ها به صورت شبکه جهانی از نمایندگان مناطق گوناگون با هم در ارتباط هستند و امر تحقیق و بازرسی و آموزش را بر عهده دارند.

هر منطقه حفاظت شده زیست کرده باید بر اساس دستورهای گزارش اول یونسکو در سال 2012 سه کارکرد تقویتی را انجام بدهد:

-    کارکرد نگهداری، کمک به نگهداری منظره، گونه ها و اکوسیستم ها

-    کارکرد توسعه پایدار، تقویت توسعه انسانی و اقتصادی متناسب با فرهنگ امحیط زیستی و اجتماعی پایدار

-    کارکرد لجستیک، که به پشتیبانی لازم برای پژوهش، نظارت و آموزش مرتبط با مباحث محلی-ملی-بین المللی می پردازدبر اساس گزارش دوم یوسنکو در 2012 در این خصوص:

ذخیره گاه های زیست کره به صورت ایده آل متشکل از مناطق هسته ای حفاظت شده هستند که توسط "مناطق حائل" و یک "منطقه انتقال" گسترده تر احاطه شده اند. منطقه حائل برای فعالیت های همکارانه به کار می رود که مکمل شیوه های بوم شناختی هستند. توسعه پایدار، تمرکز اصلی منطقه انتقالی است، که ساکنان محلی و ذی مدخلان اقتصادی و نهادهای علمی و سازمان های غیر دولتی با همدیگر کار می کنند و نگهداری و توسعه اقتصادی را پیوند می زنند.

نمونه موفق ذخیره گاه زیست کره در جهان ساحل شرقی شبه جزیره یاکوتان مکزیک (ذخیره گاه شان کان) است. این منطقه پر است از تالاب های کم عمق و وسیع، جنگل های ساحلی و غیرساحلی، دومین دیواره مرجانی جهان، گودال های سنگ آهکی متعدد خاص، آثار باستانی و تاریخی مایاها و سبک زندگی این ایل سرخ پوست که هنوز هم به زندگی مشغول هستند.

این ذخیره گاه (شان کان) در ایالت کوئینتانا یک گردشگری رو به رشدی دارد. تسهیلاتی برای رفاه گردشگران لحاظ شده است. حتی ایل مایا را آموزش داده اند چگونه با انواع گردشگران برخورد کنند و به سبک زندگی خودشان برای گردشگران اقامتگاهی در میان خودشان در نظر بگیرند و تورهای در طبیعت برگزار کنند. مایاها یاد گرفته اند که چطور از جان و دل از زیرساخت های پارک نگهداری کنند و توریست ها را راهنمایی کنند و صنایع دستی خود را به آنها بفروشند. مایاها حتی در حفاظت از لاک پشت های دریایی مشارکت دارند و از لانه های آنها در برابر شکارچیان و سودجویان محافظت می کنند.

در رامیان ذخیره گاه سرو زربین، سرخدار و اورس وجود دارد. به زودی چشمه گل رامیان تا قلعه میران به عنوان پارک ملی یا شاید دومین ژئوپارک کشور معرفی خواهد شد که این اتفاق امید این را دارد تا توجه دانشگاه های بزرگ و مرتبط در سطح ملی و استانی را برای پژوهش های بیشتر و آموزش محلی ها جلب کند. نیلبرگ و اولنگ نیز از دیگر نقاط پر طرفدار در شهر رامیان هستند.

با مطالعه تطبیقی و بررسی واقعیت های طبیعی و مردمی رامیان با الگوها موفق و ناموفق در کشور و جهان می تواند از تجربیات آنها برای برنامه ریزی و آمایش سرزمینی کارآمدتر برای شهرستان، منطقه و استان مدد جست.

پوریا بای، کارشناسی ارشد حقوق عمومی، فعال اجتماعی و فرهنگی در سطح استان گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.