1394-02-14 15:02
2261
1
14180
به بهانه هفته معلم؛

زنگ انشایی که سرآغاز نوشتن معلم پژوهشگر رامیانی شد‎ + تصاویر

معلم پژوهشگر برتر در سطح شهرستانی، استانی و کشوری است و با اینکه قریب به چهار سال از بازنشستگی اش می گذرد همچنان کار پژوهشگری و مقاله نویسی را ادامه می دهد و آثار علاقه اش به نوشتن در قلم و نوشته هایش باقی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، «خدیجه یازرلو» سال 61 با مدرک فوق دیپلم به استخدام آموزش و پرورش در آمده است و در مدت 30 سال خدمت در این عرصه بعنوان مربی پرورشی، معاون، آموزگار ابتدایی مشغول به فعالیت بود و همچنین از سال 74 به بعد در مدرسه راهنمایی و دبیرستان، دروس دینی، عربی و آمادگی دفاعی تدریس داشت.

چهار فرزند پسرش نیز با الگو قراردادن مادرشان از سنین کودکی تا بزرگسالی در زمینه های مختلف پژوهشی دارای رتبه های برتر هستند و سه پسر بزرگش مدارج عالی تحصیلی را پشت سر گذاشته و آخرین پسرش سال دوم دبیرستان در رشته تجربی مشغول به تحصیل است.

وی به فرزندانش و اینکه الگوی خوبی برایشان بوده افتخار می کند و در کنار موفقیتهای خود از موفقیتهای آنها می گوید: در نوشتن مقاله مهارت دارند و همچنین دارای مقامات استانی و کشوری فراوانی هستند و فرزند سومش به دفعات مکرر از دست ریاست جمهوری (احمدی نژاد) سکه دریافت کرده و به مکه مشرف شده است و اکنون دانشجوی ترم آخر مهندسی عمران در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل است.

yazarlo1

مادران ذات پرسش گری فرزندانشان را در سن طفولیت از بین نبرند

از او می پرسم چه کردید که فرزندان شما نیز در این راه قدم گذاشتند و چه توصیه ای به مادران میکنید، می گوید: مادران ذات پرسش گری فرزندانشان را در سن طفولیت از بین نبرند و با صبوری پاسخ کلیه سوالات فرزندانشان را بدهند که وقتی وارد مدرسه نیز می شوند جرات پرسش و پاسخ از معلم خود را نیز داشته باشند. من این اصل را رعایت کردم.

وی در خصوص اینکه فرزندانش نوشتن را چگونه آغاز کردند، ادامه می دهد: در نوشتن سعی می کردم از آنها هم استفاده کنم و به بهانه خستگی از آنها کمک می گرفتم تا اینکه آنها هم نوشتن را آغاز کردند و در این زمینه هم موفق هستند.

وی ادامه می دهد: کسی که کار تحقیق و پژوهش انجام می دهد، جزئی از زندگی اش می شود و انجام کار تحقیقی هم ارزش معنوی و هم ارزش مادی دارد و هم اینکه فرزندان در این مسیر رشد می کنند    

این بانوی پژوهشگر ادامه می دهد: از طرف ریاست جمهوری و سازمان حج و زیارت دو سفر به مکه، یک سفر به کربلای معلی رفته ام و چندین بار کمک هزینه سفر به خانه خدا را دریافت کردم  و بهترین هدیه اش را کارت ویژه ملاقات با رهبر عنوان می کند.

وقتی از او میپرسم که چگونه شد که نوشتن را آغاز کردید، پاسخ می دهد: از کلاس اول راهنمایی و با تلنگری از کلاس انشا با موضوع"جنگل را توصیف کنید" آغاز شد.برای نوشتن انشا به جنگل رفتم تا در طبیعت انشای خود را بنویسم.شاید شما هم جای من بودی و پرواز پرندگان و مرغان را برای سیرکردن جوجه هایشان مشاهده میکردی یا چشمه سارهای روان و درختان تنومند و ... شور و هیجانت را برمی انگیخت و تو هم می نوشتی!

یازرلو از دبیر انشای خود سپاسگزار است که بعد از خواندن اولین انشا در دوره راهنمایی بسیار مورد تشویقش قرار داد و این تشویق باعث ذوق و شوق بیشتر در نوشتن شد.

yazarlo4

مطالعه باعث جهش فکری می شود

وی می گوید: برای نوشتن به مطالعه هم نیاز است چون مطالعه باعث جهش فکری می شود، نوشتن، فی البداهه به سراغم نیامد. از همان کودکی به کتاب و درس علاقه داشتم و خصوصا در دوران ابتدایی علاقه عجیبی به مطالعه کتاب داستان و مخصوصا کیهان بچه ها داشتم این آغازی بود بود برای مطالعه و نوشتن و بهترین و مفیدترین عامل موفیت من همراهی خانواده ام بود که مخصوصا در نوشتن به من روحیه می دادند و این امر تلاش مرا بیشتر کرد.

در پاسخ به این سوال، با توجه به اینکه فعالیت های پژوهشی سخت و وقت گیر است، با داشتن شغل معلمی آیا این تنوع و تراکم کارها در کیفیت کارتان و در نقش همسرداری و مادری تاثیری داشته است؟ می گوید: من نمی توانم بین این نقش ها که شما تفاوت قائلید، فاصله بگذارم. اینها با من آمیخته شده اند. من همزمان با تمام این نقش ها زندگی می کنم. هیچوقت نشده است یک کار را انجام نداده، سراغ بعدی بروم، خود بخود اینها با من و من با آنها آمیخته ام.

اگر تعریف از خود نباشد در مدت خدمتم بارها معلمی نمونه شهرستان، استان و کشور شده ام و در همین اثنا بارها رتبه های اول کشوری مقالات پژوهشی را داشته ام و در پیشرفت درسی و هنری فرزندانم نیز تلاش داشته ام که در درجه اول به لطف خدا و سپس اراده من در پیشبرد کارها موثر بوده است. به طور قطع ضعف هایی در کارم وجود دارد اما هیچ وقت از تلاش کم نمی گذارم.

بیشترین موقعیتها از طریق کارهای پژوهشی بدست می آید. نمونه آن را در کارهای خودم و فرزندانم مشاهده کردم و اگر هر چهار فرزند من به جایی رسیدند از طریق مطالعه و پژوهش بوده است.   

yazarlo3

یازرلو از اولین کار پژوهشی خود می گوید:  اولین کار پژوهشی ام با عنوان «علل انحطاط تمدن ها» بود که رتبه برتر استانی را کسب کردم . کارپژوهشی تاحدودی مشکل است زیرا باید از منابع زیادی استفاده شود که خوشبختانه پژوهش سرای خوارزمی و کتابخانه عمومی رامیان در تهیه منابع مورد نیاز اهتمام فراوان داشتند.

این معلم نمونه و پژوهشگر موفق به معلمان و دانش آموزان توصیه می کند، در فراخوانها شرکت کنند چون یاعث یک حرکت بسیار زیبا در جامعه دانش آموزی و فرهنگی می شود و نتایج مهنوی زیادی را به همراه دارد. همچنین رقابت سالم بین فرهنگیان و دانش آموزان ایجاد کرده و می توانند نتایج مادی را هم برای شرکت کنندگان فعال به همراه داشته باشد.

حسن دیگر آن این است که، می توانند این حرکت نیکو را با خود باوری و اعتماد بنفس مطابق علاقه و بصورت داوطلبانه انجام دهند.

یازرلو از شیرین ترین خاطره خود می گوید: هنگامیکه هدایای خودم را (سکه و سفر به خانه خدا) از دست رئیس جمهورگرفتم. و همچنین بهترین زمان و لذت بخش ترین زمان طواف خانه خدابود.

این پژوهشگر موفق در پیامی به مناسبت هفته معلم به فرهنگیان می گوید: آرزو دارم بهاری پر از گل های رنگارنگ و سالی پربار و خوب و خوش همراه با سلامتی و برکت و موفقیت داشته باشند. مبارک باد بر تو این روز بزرگ و عظیم ، مبارکباد بر تو این رسالت سنگین و وزین، تو مصداق زیباترین کلام امامی، یعنی تداوم بخش راه انبیایی .

وی در پایان از مدیریت پژوهش سرای خوارزمی رامیان که در تهیه منابع اهتمام دارند تقدیر و تشکر کرد.

وی باشنیدن کلمات ذیل آنچه که به ذهنش رسید را بیان کرد.

زن: وجود زن یعنی کل زندگی.

مادر: نمی توانم وصفش کنم.

معلم: میم محبوبیت، عینش عشق، لامش لطافت و میمش معرفت است.

نمونه ای از موفقیتهای کسب شده توسط این معلم نمونه و پِوهشگر برتر کشوری

yazarlo5

yazarlo6

yazarlo7

yazarlo8

yazarlo9

yazarlo10

yazarlo11

yazarlo12

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.