1395-03-05 15:57
1021
0
32562
در همایش روز ملی جمعیت بندرترکمن مطرح شد؛

بیش از 11میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد/ افزایش جمعیت بدون برنامه خود یک تهدید است

فرماندار بندرترکمن گفت: برای افزایش جمعیت توانمند در کشور باید تلاش شود چرا که زیاد بودن جمعیت بدون برنامه خود یک تهدید است که بزرگترین تهدید آن بیکاری بیش از حد در جامعه می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از آوای ترکمن، به مناسبت هفته جمعیت همایش روز ملی جمعیت با حضور جمعی از مسولین ادارات و نهادهای بندرترکمن در سالن ارشاد این شهرستان برگزار شد.

همایش به بررسی شاخصه های جمعیتی و داشتن جامعه ای سالم ، پویا و بالنده پرداخت و فریده طاطاری مسئولبرنامه باروری سالم در مرکز بهداشت شهرستان به ارائه گزارش عملکرد یکساله این واحد برای خانواده های تحت پوشش این برنامه و بیان نمودارهای ترسیمی شاخصه های جمعیتی ، درصد باروری های عمومی شهری و روستایی در سالهای 91 تا 93 و مطالب پیرامونی پرداخت.

همچنین در این همایش نودهی رییس اداره ثبت احوال بندرترکمن با اشاره به وظایف 4گانه سازمان ثبت احوال بیان کرد: یکی از مهمترین مقوله ها در برنامه ریزی های ملی و منطقه ای داشتن آمار دقیق جمعیتی است.

وی افزود: استان گلستان در 30 سال گذشته با توجه به برگزاری همایش های جمعیت رتبه برتر کشور را در مجموعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کسب کرده است.

بستر سازی برای جمعیت قابلیتها را افزایش می دهد

عبدالحکیم فیروزی فرماندار بندرترکمن در این همایش اظهار کرد: هیچ کشوری بالنده و توسعه یافته نیست مگر اینکه انسانهای توسعه یافته داشته باشد لذا با ظرفیتهای پایین نمی توان خود را در معیارهای بلند نشان داد.

فیروزی افزود: ابلاغ سیاستهای جمعیتی از سوی رهبری حاکی از هوش بلند ایشان بود چرا که بسیاری از کشورها به این موضوع توجه نکرده و در حال حاضر برای امور روزانه خود از کشورهای دیگر نیروی کار وارد می کنند .

وی تصریح کرد:برای افزایش جمعیت توانمند در کشور باید تلاش شود چرا که زیاد بودن جمعیت بدون برنامه خود یک تهدید است که بزرگترین تهدید آن بیکاری بیش از حد در جامعه می شود.

فیروزی ادامه داد: بسترسازی برای جمعیت خود قابلیتها را افزایش داده و مردم را توانمند می سازد تا روی پای خود بایستند در غیر این صورت انسانهای وابسته ای پرورش می یابند که به جامعه تحمیل شده اند.

این مقام مسئولاذعان داشت: در کنار سیاستهای افزایش جمعیت برای توانمندسازی انسانها باید از گذر آموزش اقدام شود و در حوزه های مسولیتی برای آموزش و توانمندسازی تلاش شود که مهمترین ارگان در این امر آموزش و پرورش است.

نماینده عالی دولت در شهرستان ابراز داشت: آموزش و پرورش اساس جامعه است چرا که آموزش و پرورش درست کشور را به سامان می رساند و نمی توان افزایش جمعیت را بدون زیر ساختها دارای کارایی دانست.

فیروزی خاطر نشان کرد: آمارهای افزایش طلاق در نخستین سال ازدواج بحران و زنگ خطری برای جامعه است لذا از طریق آموزش باید آگاهی های لازم به مردم و جامعه داده شود همچنین باید سازمانهای مردم نهاد تشکیل شود چرا که دولت با منابع محدود خود پاسخگوی مطالبات بسیار زیاد نیست.

وی یادآور شد: آرزوی آرمانی ماست که مردم سربلند زندگی کنند. لذا در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدبیر دولت ملت و جامعه ای سعادتمند را شاهد خواهیم بود.

جوانی تاثیر فراوانی در توسعه کشورها دارد

رییس مرکز بهداشت بندرترکمن در همایش روز ملی جمعیت اظهار داشت: همزمان با سالگرد ابلاغ سیاستهای جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در دو سال اخیر کشور روند رو به رشدی را در بحث سیر صعودی جمعیت در پیش گرفته است.

 سید حسین حسینی افزود: جوانی و موثر بودن جمعیت در ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی تاثیر فراوانی در توسعه کشورها دارد.

وی تصریح کرد: بندرترکمن در ابعاد جمعیتی رشد مورد انتظار و خوبی را در استان داراست و گمیشان و مراوه تپه رشد بالایی را در استان به خود اختصاص داده است.

حسینی اذعان داشت : توجه ویژه رهبری به سیاستهای جمعیتی کشور طی ذو سال اخیر نقش بالایی در روند روبه رشد جمعیت داشته است چرا که اگر این امر مورد توجه قرار نمی گرفت در سال 1430 رشد جمعیتی کشور به صفر می رسید که باعث عوارض غیر قابل جبرانی برای کشور می شد لذا رهبری و قوای سه گانه و وزارت بهداشت با ورود به این مقوله موجب پیشگیری از عوارض غیرقابل جبران این ماجرا شدند.

رییس مرکز بهداشت بندرترکمن ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 11میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد لذا مداخله دستگاههای مختلف را در بحث ازدواج و فرزند آوری می طلبد که در حال پشت سر گذاشتن سنین ازدواج و باروری هستند که زنگ خطری برای جامعه است.

وی با اشاره اینکه قدرت باروری بعداز 35سال کاهش یافته و با افزایش سن مشکلات برای سلامت مادر و کودک وجود دارد بیان کرد: استان گلستان از سال 90 تا 93 ، نزدیک به 25 هزار ازدواج را ثبت نموده است و بعد از آن به سیر نزولی رسیده است.

حسینی خاطر نشان کرد: روند طلاق در سالهای 85تا93 متاسفانه سیر صعودی داشته و در سال 93 ازدواج کاهش 5/6 درصدی نسبت به سال 92 داشته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.