1397-11-05 20:02
1250
0
60643
مدیرکل اداره میراث فرهنگی:

بنای تاریخی گمرک بندرگز باغ موزه خواهد شد

مدیرکل اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان وعده ایجاد باغ موزه دربنای تاریخی در بندرگز داد.

به گزارش گلستان ما به نقل از کناره، ابراهیم کریمی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اظهار داشت: در 3 ماه اول سال 98 باغ موزه در ساختمان تاریخی گمرک بندرگز به بهره برداری خواهد رسید.

بنای تاریخی گمرک یکی از بناهای ارزشمند شهرستان بندرگز می باشد که در سال ۱۲۸۱ توسط مهندسین بلژیکی تاسیس گردیده است. (۱) این بنا بنایی مستطیل شکل با ابعاد ۱۳۵۵× ۱۷۳۰سانتیمتر و به ارتفاع ۸۴۰ سانتی متر می باشد بنا از نظر قرارگیری در سایت بنایی شمالی و جنوبی و کشیدگی آن شرقی و غربی می باشد.

بنای تاریخی گمرک بنایی آجری است که ضخامت دیواره های آن ۴۰ سانتی متر می باشد که از ملات ماسه دریایی و سیمان تشکیل گردیده است بنا دارای کف کرسی به ارتفاع ۲۷۰ سانتی متر می باشد که از چهار طرف دارای هواکش هایی بوده است که کاملا متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی منطقه داشته اند و نقش بسزایی را در کوران هوا داشته اند که در سال های بعد از تاسیس برای این که بتوانند به طبقه همکف بنا کاربری دهند تمامی آن هواکش ها را از بین برده اند.

کف و سقف بنا از جنس چوب می باشد که دارای دو جداره است که فضای بین آن خالی می باشد و عایق بسیار مناسبی در برابر گرمای تابستان و سرمای زمستان می باشد بنا دارای پنجره های متعددی می باشد که نقش بسزایی را هم در کوران هوا و هم در استفاده مناسب از نور طبیعی را ایفا می کنند.

به طور کلی بعد از آجر که بیشترین حجم را در مصالح بنا تشکیل می دهد می توان از سنگ که در کف کرسی و از چوب که در تیرها، درها، پنجره ها، کف و سقف و از حلب که در شیروانی بنا مورد استفاده قرار گرفته اند نام برد. در ضمن در جهت شمال، بنا دارای دو ایوان می باشد که نسبت به یک دیگر قرینه می باشند.

این بنای ارزشمند در تاریخ 11 مرداد 1384 به شماره 12562 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

Image result for ‫گمرک بندرگز‬‎

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.