1398-02-02 08:03
1946
0
62716
گزارش؛

قانونی و غیر قانونی، تپه خواری در آزادشهر ادامه دارد! / بلایای طبیعی یا مبتلا به قضا و قدر!

مدتهاست که تپه های دست ساز قدیمی اطراف آزادشهر توسط طراحان نقشه شهری مورد دست درازی قرار گرفته اند و این موضوع علاوه بر ایجاد مخاطراتی، دسترسی مردم به کوه و تپه ها را با مشکل مواجه و منفعت طلبان را جری کرده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، آزادشهر در دامنه کوه و در کنار تپه‌های دست ساز قدیمی واقع شده است. این موضوع فضای مناسبی را برای ورزش و تفریح مردم محروم این شهر ایجاد کرده بود. اما متاسفانه در سالهای نچندان دور، طراحان شهری با وجود فراوانی زمین‌های مسطح در اطراف شهر، تصمیم به گسترش شهر در تپه‌های بزرگ میراث فرهنگی گرفتند! و این سر آغاز مشکلات مردم شد.

قانونی و غیر قانونی، تپه خواری ادامه دارد!

همانگونه که در خبر «هشدار به مدیریت بحران؛ خطر رانش کوه در خیابان رضوان آزادشهر وجود دارد» آمده است، این طرح شهرسازی، به دلیل ندید گرفتن مسائل مهندسی و شیب زیاد زیتون تپه، باعث شد تا مردم خانه‌های خود را در دل کوه بسازند و این موضوع علاوه بر ایجاد خطر رانش کوه، دسترسی عموم مردم به زیتون تپه و کوه‌ متصل به آن را با مشکل مواجه کرده است. (در تصویر زیر که نمونه‌ای از خیابانهای ایجاد شده در دل کوه است، دیوار بلند ایجاد شده در دل کوه مشاهده می شود که نه بازوی نگه دارنده ای دارد و نه مسیری برای رسیدن مردم به زیتون تپه!)

5

آنچه در خبر قبلی آمده بود، از ساخت و ساز مجاز و قانونی اما بدون نظارت و اصول مهندسی در خیابانهای رضوان ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ خبر می داد، اما در این خبرقصد داریم از تغییر کاربری و آغاز ساخت  ساز غیر مجاز توسط افراد در انتهای خیابان رضوان ۸ و ۱۰ سخن بگوییم که در آن، خطر رانش تپه مجاور زیتون تپه بسیار بالاتر از جاهای دیگر است.

همانگونه که در تصاویر زیر مشاهده می کنید، فردی برای ایجاد زمینی مسطح ثپه را کنده کاری کرده، اما به دلیل ترس از آسیب رساندن به لوله آب شرب آزادشهر، کار خود را به اتمام نرسانده است.

IMG 5505

در این خصوص با علی اصغر منصوری شهردار آزادشهر گفتگویی انجام شد و وی اعلام کرد؛ این تغییر کاربری غیر قانونی بوده است.

یحیی طالبی دامغانی، رئیس اداره آبفا آزادشهر نیز از نگرفتن استعلام توسط این فرد برای کنده کاری در مسیر آب شرب (از منبع به سمت شهر) خبر داد.

IMG 5498

برای درک بهتری از عمق فاجعه خوب به تصویر زیر توجه کنید، نقاطی که با جهت نماهای قرمز نشان داده شده است، از رانش اندک زمین در بالا دست این کنده کاری خبر می دهد و انتظار می رود با بارش بارانی شدید، تپه به سمت پایین و منازل مردم حرکت کند.

IMG 5502

بلایای طبیعی یا مبتلا به قضا و قدر!

در بررسی این خبر و خبر قبلی باید به چند نکته دقت کرد.

اول آنکه طراحان شهری با چه دلیلی تپه‌های با شیب زیاد را به نقشه شهر اضافه کرده اند، در حالی که شهر از سه طرف به زمینهای مسطح منتهی می شود!

دوم آنکه آیا بعد از اضافه کردن این قسمت از تپه‌ها به عنوان نقشه شهر، نباید نظارت درستی بر ساخت کوچه‌ها و کند وکاری در دل تپه می شد تا هم مسیر مردم به سمت زیتون با دیوار بلند ۶ الی ۱۳ متری مسدود نشود و هم اینکه بازوی نگه دارنده‌ای برای این دیوارها ایجاد شده تا خطر رانش، جان مردم را تهدید نکند؟!

نکته سوم، چرا قسمتی از تپه ذکر شده در خبر فوق که با تغییر کاربری غیر مجاز مواجه شده است، به افراد واگذار شده در حالیکه شرایط کشاورزی در آن وجود ندارد؟!

نکته چهارم که دلیل اصلی این مشکلات می باشد، سکوت مردم در برابر خلاف دیگران و نپرداختن به امر به معروف و نهی از منکر است.

برای مثال اگر مردم ساکن در انتهای کوچه‌های رضوان ۸ و ۱۰ که در اثر رانش این کوه بطور حتم قربانیان اصلی خواهند بود، از تخلف آن فرد منفعت طلب جلوگیری می کردند و یا اینکه به مسئولین شهری خبر می دادند، خطری اینچنینی جان آنها را تهدید نمی کرد.

یا اینکه اگر مردم آزادشهر با ساخت و ساز در دل زیتون تپه مخالفت و از ایجاد دیوار بلند در مسیر رسیدن به زیتون تپه جلوگیری می کردند، امروز شاهد این قضایا نبودیم. 

آری آنچه باعث به خطر افتادن جان انسانها در اینگونه مسائل می شود، بلایای طبیعی نیست بلکه ترک امر به معروف و نهی از منکر است .

خداوند حکیم در ساخت عالم قوانینی بکار برده که از آن به عنوان قضا یاد می شود. مثلا اگر فردی از جای بلندی بپرد به سمت پایین سقوط خواهد کرد و این قضا یکی از قوانین عالم  همان جاذبه زمین است.

میزان اثر گذاری این قوانین اندازه‌ای دارد که به آن قدر می گویند. مثلا اگر فرد مذکور از ارتفاع دو متری بپرد آسیب کمتری نسبت به فردی خواهد دید که از ارتفاع ۱۰ متری پریده باشد و این همان قدر یا اندازه قانون فوق (جاذبه ) است.

با توجه به قضا و قدر الهی، حال اگر بارش باران باعث سست شدن تپه دست ساز زیتون و تپه مجاور آن که بدون خاک شناسی و رعایت اصول مهندسی در آن خیابان کشیده شده و در انتهای این خیابانها دیواره‌های ۶ الی ۱۳ متری بدون بازوی نگه دارنده، ایجاد شده است رانش کند و تعداد زیادی از خانه های مردم مدفون شود، می شود نام آن را بلای طبیعی گذاشت؟! بطور حتم که اینگونه نیست و آنچه بر سر ما بیاید، بخاطر عملکرد خود ما می باشد.

اما آنچه در حال حاضر مهم است، برخورد قاطع قانون با فرد متخلف برای جلوگیری از تکرار اینگونه تخلفات و ایمن سازی دیوارهای ایجاد شده در انتهای کوچه‌های منتهی به تپه‌ها می باشد.

همچنین لازم است تا دستگاه قضا به بررسی علت انتخاب تپه‌ها برای افزایش محدوده ساختمان سازی در آزادشهر بپردازد تا در صورت مشاهد زد و بند احتمالی، با متخلفین برخورد جدی شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.