1396-10-28 17:02
1149
0
49300
در دیدار مردم بخش چشمه ساران با امام جمعه آزادشهر مطرح شد؛

برخی از روستاها آب شرب ندارند/ با احداث جاده از مسیر طراحی شده بیکار می‎شویم/ روستاها خانه بهداشت ندارند

امروز صبح مردم گله مند بخش چشمه ساران با امام جمعه آزادشهر دیدار کردند و درد دلهای خود را به وی گفتند. امام جمعه آزادشهر نیز از فرماندار و بخشدار آزادشهر دعوت کرد تا پاسخگوی مردم باشند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، رؤسای شورای روستاهای بخش چشمه ساران و تعدادی از مردم این روستاها، صبح امروز با حجت الاسلام و المسلمین عین ا... شهابی امام جمعه آزادشهر دیدار کردند.

در این دیدار مردم و اعضای شوراها، از مشکلات زیادی که در بخش چشمه ساران وجود دارد، صحبت و از امام جمعه شهرستان درخواست پیگیری آنها را کردند.

احداث جاده چهار بانده مسیر آزادشهر به شاهرود دلیل اصلی این دیدار بود.

مردم روستاهای بخش چشمه ساران که با احداث این مسیر زمینهای کشاورزی آنها از بین می رفت، خطاب به امام جمعه آزاشهر اظهار کردند: نقشه این جاده از داخل زمینهای کشاورزی ما عبور می کند. همانطور که همه مسئولین شهرستان می دانند، زمینهای کشاورزی قریب به اتفاق ما بین 2000 تا 3000 متر است و گذر جاده از آن، این زمینها را از بین خواهد برد.

۴

مردم گله مند ادامه دادند: در حالیکه جاده می تواند از سمت کوه برود و ارتفاع کوه به ۱۰ متر هم نمی رسد ، مسئولین و پیمانکاران برای راحتی کار خودشان، سمت زمین های ما را برای احداث جاده انتخاب کرده اند.

یکی از اعضای شورای تصریح کرد: مشکل زمینهای مردم تنها به جاده ختم نمی شود، قبلا عرض رودخانه کمتر از ۵ متر بود، اما با برداشت غیر اصولی سنگ شکن ها از رودخانه و بروز سیلاب ، عرض رودخانه بسیار زیاد شده است و این موضوع باعث شده تا اداره منابع آب، زمینهای مردم را در حریم رودخانه اعلام کند و برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

این عضو شورای ادامه داد: عریض شدن رودخانه مشکل دیگری نیز ایجاد کرده است و آن پخش شدن آب در بستر رودخانه می باشد. ما درخواست آب بند داده ایم، اما به ما می گویند که اگر آب بند بزنیم تنها کسانی حق استفاده از ان را دارند که در گذشته حق آب پرداخت کرده باشند.

یکی دیگر از اعضای شورای روستاهای بخش چشمه ساران در درد دل با امام جمعه اعلام کرد: ما هر وقت به مسئولین راجع به مشکلات مردم سخن میگوییم،ما را تهدید می کنند. ( این سخن وی با تایید مردم و دیگر اعضای شوراها همراه شد.)

۵

وی ادامه داد: همانطور که میدانید مردم بخش چشمه ساران از لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند. با وجود معدن زغالسنگ در منطقه، ۹۰ نفر از مردم روستای فارسیان در معدن طبس کار می کنند و دلیل آن سپردن معدن منطقه ما به شاهرودی ها است.

این عضو گله مند شورا افزود: در این منطقه شغل زیادی وجود ندارد، مردم این منطقه یا کشاورز هستند و یا دامدار، اما جدیدا به دام ها اجازه ورود به جنگل را نمی دهند و وضعیت کشاورزی را هم با این جاده به خطر انداخته اند. سوال بنده این است مردم ما چگونه خرج زندگی خود را در بیاورند!

وی در ادامه گفت: در خصوص این جاده که گویا طرح ملی هم می باشد، به مردم ما می گویند، یا باید با ما تفاهم کنید و یا طبق ماده ۹ قانون، چه شما بخواهید و چه نخواهید زمین شما به تصرف در خواهد آمد و دادگستری از طرف شما زمین را می فروشد و پول زمین به حساب دادگستری واریز خواهد شد.

این عضو شورا بیان کرد: در این صورت به علت اینکه اکثر زمینها زیر ۶۰۰۰ متر است و سند به آن تعلق نمی گیرد، و دادگستری تنها به کسی پول زمین را می دهد که سند داشته باشد، خیلی از این مردم متضرر خواهند شد.

این شورایی گله مند ادامه داد: دادگستری رئیس جهاد کشاورزی را مسئول قیمت گذاری زمینها کرده است و متاسفانه جهاد کشاورزی بجای اینکه حامی کشاورزان باشد، به نفع اداره راه قیمت گذاری کرده است.زمین هایی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون معامله می شود را بین ۶ تا ۹ میلیون تومان قیمت گذاشته است. آیا این انصاف است!

۱

وی در پایان گفت: مردممنطقه ما از این زمینها سالی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان درامد دارند و این تنها درامد سالانه آنهاست، چگونه کارشناسی کرده اند که حداکثر قیمت زمین ۹ میلیون تومان شده است!

یکی از مردم گله مند بخش چشمه ساران خطاب به امام جمعه گفت: دو سه روستای این بخش آب ندارند. به مسئولین که می گوییم ، اعلام می کنند بودجه نداریم. پیر مرد و پیرزن هایی از کار افتاده برای مصرف روزانه خود مجبورتد با خر بروند و از سر چشمه آب بیاورند. آیا این انصاف است که افرادی که به سختی راه می روند در گرما و سرما برای تهیه آب به مشقت بیفتند!

وی ادامه داد: در روستاها یک خانه بهداشت وجود ندارد و تنها در کل بخش چشمه ساران، تنها در شهر نوده خاندوز ۱ مرکز بهداشت وجود دارد که تا ساعت ۲ ظهر بیشتر کار نمی کند. سوال ما این است، با وجود کوهستانی بودن منطقه ، اگر یک زنی وضع حمل داشت ما چگونه وی را به دکتر برسانیم؟!

۳

درددل های مردم زیاد بود، امام جمعه آزادشهر به نماینده آزادشهر و رامیان و فرماندار و بخشدار بخش چشمه ساران برای حضور در این جلسه تماس گرفت و مشکل را مطرح کرد، فرماندار و بخشدار به این جلسه آمدند و نماینده به دلیل حضور در تهران قول یک شنبه را برای حضور در بخش چشمه ساران داد.

محمد رضا جفایی بخشدار بخش چشمه ساران بعد از شنیدن سخنان مردم گله مند ، اظهار کرد: در خصوص آب روستاهای مطرح شده ، مشکل بودجه داریم. در خصوص جاده هم باید بگویم که طرح،طرح ملی است و باید اجرا شود. ما در حال رایزنی هستیم تا کمترین خسارت را به مردم وارد شود.

جفایی در پایان گفت: بنده خود را طرف مردم می دانم و حتما برای احقاق حق انها اقدام خواهم کرد. همین الان هم در حال رایزنی برای در اختیار گرفتن مراتع و تحویل به مردم برای کاشت درخت گردو می باشم.

۶

حبیب شفایی فرماندار ازادشهر نیز در پاسخ به مردم گفت: مسئله جاده از اختیار بنده خارج است اما حتما پیگیری می کنم تا کارشناسی قیمت زمینها به عرف نزدیکتر شود و در جاهایی که امکان دارد، مسیر جاده از سمت کوه برود.

در پایان یکی از اعضای شورا قصد داشت که موضوع اداره منابع آب و زمینها را برای فرماندار مطرح کند که با واکنش بخشدار مواجه شد و بخشدار به اوگفت: شما از طرفی خود را مدافع مردم معرفی می کنی و از طرفی علیه آنها نامه میزنید.

این سخن بخشدار این عضو شورا را عصبی کرد و دستان وی به لرزه افتاد و قسم جلاله خورد که چنین نیست و درخواست استفا کرد و گفت قیامتی نیز وجود دارد. بخشدار هم اعلام کرد، شنبه مدارک حرف خود را ارائه خواهد کرد.

امام جمعه آزادشهر با دیدن این وضعیت ختم جلسه را اعلام کرد و به اعضای شورا و مردم گفت: حتما مطالبات خود را نامه نگاری کنند و به گلایه زبانی بسنده نکنند تا مسئولین شهرستان بتوانند پیگیری کنند.

با توجه به درد دلهای مردم، مسئولین امر باید توجه داشته باشند که در اجرای یک طرح ملی باید همه جوانب در نظر گرفته شود. نباید برای احداث جاده ای که منفعت عمومی دارد، وضعیت اقتصادی زندگی افرادی به خطر بیفتد. مسئولین باید در اینگونه طرح ها ، فکری به حال اشتغال آن عده از افرادی که با اجرای طرح بیکار می شوند کرده باشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.