1393-11-17 17:59
1858
0
10078
عضو هیات علمی واحد آزادشهر:

اسلام شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد؛ زیرا که دین آسمانی است

عضو هیات علمی واحد آزادشهر گفت: انقلاب اسلامی ثابت کرده، اسلام شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد؛ زیرا که دین آسمانی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیترآزاد، دکتر مسعود مطلبی عضو هیات علمی واحد آزادشهر در جمع استادان و کارکنان واحد آزادشهر با اشاره به وجوه ممیزه و برجستگی های انقلاب اسلامی گفت : اول آنکه انقلاب اسلامی ایران اولین انقلاب کلاسیک و گسترده اجتماعی در قرن ۲۰ بود که پس از تقسیم دنیا به ۲ قطب شرق و غرب، بدون اتکا به قدرت های خارجی به پیروزی رسید، در دنیائی که انقلابات یا با توسل به آمریکا شکل می گرفت یا انقلابیون دست به سوی شوروی دراز می کردند و اندیشه های لنین، استالین، تروتسکی و مارکس را سر لوحه اعمال انقلابی خود قرار می دادند، انقلاب اسلامی ایران فریاد « بازگشت به خویشتن »، « خود باوری » و « اتکا به باورهای مذهبی » را در دنیا طنین انداز کرد.

دکتر مطلبی افزود : دومین دلیل برجستگی این انقلاب و ناتوانی برخی از اندیشمندان در درک عمیق این پدیده، نقش مذهب و روحانیت در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بوده است. تا پیش از انقلاب اسلامی در اکثر قریب به اتفاق انقلاب های جهان نه تنها دین و مذهب نقش محوری نداشت بلکه خود به عنوان عاملی ضد انقلاب متصور می شد و عمل می کرد. در انقلاب فرانسه کلیسا نه تنها نقشی در شکل گیری انقلاب نداشت بلکه در اتحاد با پادشاه در نقش ضد انقلاب ظاهر شد. در انقلاب شوروی و چین به دین با دید عاملی سست کننده و به استثمار کشنده طبقات محروم نگاه می شد. در انقلاب اسلامی ایران اما، آموزه های دینی همچون جهاد، ظلم ستیزی، مبارزه با طاغوت، شهادت طلبی و ایثار، تحرک و استقامت را به انقلابیون ترزیق می کرد و روحانیت همواره در صف اول مبارزان انقلابی قرار داشتند و خود به تهییج توده ها می پرداختند.

مطلبی حادثه عاشورا را یک فرهنگی عمومی در بین ملت ایران خواند وگفت : ملت ایران سکوت در قبال استبداد و اسلام ستیزی رژیم را خیانت به شهدای کربلا و اسلام می دانستند و جالب آنک جرقه بیشتر راه پیمائی های بزرگ از سنن شیعی و مذهبی زده می شد، برپائی مراسمات « چهلم » و همچنین « عاشورا» اعیاد اسلامی و تولد و شهادت پیشوایان دین از جمله این آئین ها و مراسمات مذهبی بود که در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش داشته و مطالعه آنان برای درک عمیق این رخداد عظیم الهی مردمی لازم و ضروری است.

وی تصرح کرد: آنچه درک انقلاب اسلامی ایران را برای اندیشمندان و نظریه پردازان غربی و شرقی دشوار می سازد، ماهیت خدامحوارنه آن است، واژه خدا محورانه هنگامی روشنتر می گردد که آنرا در مقابل برداشت های انسان محورانه، قرار دهیم. تمامی انقلاب ها در قرون اخیر، از انقلاب فرانسه به عنوان اولین انقلاب کلاسیک در قرن ۱۸ تا موج سوم انقلاب ها در اواخر قرن بیستم با محوریت انسان به پیروزی رسید، در حالی که انقلاب اسلامی ایران اولین انقلابی بود که ادراکات مادی از انسان و فلسفه مادی زندگی او را برهم زد، انقلاب فرانسه به عنوان الگوی بسیاری از انقلابات گرچه شعار آزادی برابری و برادری را سرداد اما آن را ملهم از عقل بشری و در راستای برآوردن نیازهای مادی انسان مطرح ساخت، لذا غالب تئوریسین های غربی و شرقی قادر به بررسی دقیق و تحلیل عمیق و درک درست از رفتارشناسی جامعه ایران و انقلاب اسلامی آن نبوده اند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی واحد آزادشهراز دیگر وجه ممیز انقلاب اسلامی ایران را،فرهنگی بودن آن دانست و گفت: می توان منشاء وخاستگاه انقلاب را فرهنگ غنی واصیل اسلام ورسوخ آن در جان ودل ملت مسلمان ایران دانست. چهره فرهنگی انقلاب ،چهره بارز وبرجسته ای است که غلبه آن بر وجوه ،وجنبه های دیگر ،امری انکار ناپذیر است . بر این اساس که رهبری وفرهنگ دو وجه برجسته انقلاب اسلامی اند،هر گونه تحقیق وجستجو در شناخت این دو ،هم به تعمیق شناخت ما از انقلاب اسلامی وشرایط تکون وپیدایی آن کمک خواهد کرد ،وهم در راهیابی مسیر آینده نظام اسلامی ،ما را هدایت ورهبری خواهد کرد.در این راستا توجه به رهنمودهای فرهنگی امام راحل و مقام عظمای ولایت می تواند یکی از مناسب ترین راه های دستیابی به مقصود یاد شده تلقی گردد. رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بطور کلی مشخص کننده مسیر انقلاب ونظام است؛ورهنمودهای فرهنگی ایشان بطور خاص، سمت گیریها وجهت گیریهای کلی وبنیادین نظام را معین می نماید.

وی در خاتمه تاکید کرد: در مجموع آن چه که انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان کرده است، این است که اسلام شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد؛ زیرا که دین آسمانی است. از این رو در کشورهای اسلامی عربی تأثیر گذاشته است و انقلاب هایی که هم اکنون در سایر کشورهای عربی شکل گرفته اند، جز ثمره درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست. انقلاب ثمرهای دیگری نیز دارد که اثرات آن را در کشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، آذربایجان و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و سایر نقاط دنیا می بینیم. این انقلاب ها نهرهایی هستند که از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان شاخه شاخه شده اند. انقلاب اسلامی ایران تکرار و تجدید نهضت امام حسین(ع) است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.