1401-11-09 18:08
884
0
83256
یک کنشگر فعال اجتماعی مطرح کرد:

معابر شهری گرگان در تسخیر ترافیک/ ضرورت اقدام فوریتی در رفع دغدغه‌های مردمی

کنشگر فعال اجتماعی شهر گرگان با اشاره به معضل آزاردهنده ترافیک از مسئولان متولی خواست تا نسبت به رفع این مسئله اقدامات فوریتی داشته باشند.

محمدرضا بهرامی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما پیرامون مشکلات ترافیکی شهر گرگان اظهار کرد: وضعیت ترافیک شهر گرگان همچون کلافی سردرگم و آزار دهنده، کاسه صبر مردم ‏را لبریز کرده است به ویژه در ساعات ابتدایی صبح یعنی بازه زمانی 7 تا 8 و در ساعات ظهر که با تعطیلی مدارس مواجه می‌شود و یا هنگام تعطیلی ادارات و عصرها؛‏ وضعیتی که علاوه بر ایجاد ترافیک و دیر رسیدن به مقصد و معطلی شهروندان، امان رانندگان ‏را هم بریده است.

وی افزود: یکی از معضلات اصلی، به افزایش تعداد خودروهای تک‌سرنشین، ‏کمبود یا نابسامانی شبکه‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس و به ویژه عدم عریض شدن ‏خیابان‌هایی بر می‌گردد که مربوط به سالیان گذشته است؛ یعنی زمانی که تعداد خودروها از ‏عابران پیاده بیشتر نبود.‏

بهرامی اظهار کرد: با این تفاسیر، شهر گرگان در اکثر اوقات با معضل ترافیک دست به گریبان است و ‏متاسفانه در فصل سرما، این چالش پررنگ‌تر شده تا جایی که برخی ‏خیابان‌ها و معابر شهری را به مرز خفگی کشانده و به یک چالش اساسی برای والدین به ‏ویژه کارمندان و نیز دانش‌آموزان مبدل شده است.‏

شهروند گرگانی از وضعیت ترافیک شهر گلایه کرد و ادامه داد: ‏متولیان امر باید چاره‌ای اساسی بیاندیشند؛ چرا که خیابان‌های کنونی شهر قابلیت و فضای لازم برای خودروهای موجود را ندارند.

کنشگر فعال اجتماعی از شورای شهر، شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر اعضای شورای ترافیک خواستار رسیدگی به ‏موضوع ترافیک شهر و ارائه راهکارهای اساسی شد.

بهرامی ادامه داد: خیابان های ولیعصر، پنج آذر، امام خمینی، شهدا، جانبازان (پیچ ستاد) و لشکر، گلها ، ‏گلشهر و محور جرجان ( بخاطر فقدان کمربندی) تنها بخشی از خیابان‌هایی هستند که گره کور ترافیکی آنها روان مردم را به بازی ‏گرفته و باید فکری به حال این وضعیت که هرسال به نسبت سال گذشته بیشتر می شود، ‏کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر شهرداری در مبلمان شهری با پلیس همکاری کند که این اتفاق کم و بیش افتاده، قطعا حضور پلیس در تمامی تقاطع‌ها و نقاط حساس شهر می‌تواند بار ترافیکی را کنترل و یا این وضعیت را سامان دهد.

بهرامی یکی از راه‌های کاستن بار ترافیکی را، تاخیر 10 دقیقه‌ای در ساعت تعطیلی ‏مدارس به ویژه در کوی تختی واقع در خیابان پنجم آذر دانست و افزود: اینکه مدارس همزمان با هم تعطیل نشوند به نظر می‌رسد، کمی بار ترافیکی را روان‌تر خواهد کرد.

فعال رسانه‌ای شهر گفت: برخی از والدین برای رساندن فرزندان‌شان به ‏مدارس از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند که تجمع این خودروها در ساعات آغازین و ‏پایانی مدارس، گلوگاه‌های ترافیکی ایجاد کرده و گاهی موجب انسداد معابر شده و وضعیت ‏ترافیکی را با مشکلاتی مواجه می‌کند و نیز در محدوده مدارس موجبات اضطراب برای دانش‌آموزان را فراهم می‌کند که بهتر است در این رابطه اطلاع‌رسانی و آگاه‌ بخشی با یاری‌گری اصحاب رسانه  و... صورت بگیرد.‏

بهرامی افزود: همایش‌ها و نمایشگاه‌ها هم اگر ساماندهی نشود مشکلات را مضاعف می‌کند این بی‌نظمی‌ها نیازمند ساماندهی است که مربوط به امروز نیست، از گذشته شروع شده و هر روز وضعیت شهر را بغرنج‌تر می‌کند. به دلیل اینکه هر روز تعداد وسایل نقلیه افزایش می‌یابد و خروجی نداریم و از سوی دیگر در ساخت و سازها (اماکن اقامتی و تجاری) در گرگان هر روز رشد می‌کند ولی دریغ از رعایت عقب‌نشینی‌ها و استانداردهای نظام مهندسی که پشت گوش انداخته می‌شود.

 وی گفت: ظرفیت ترافیکی گرگان اشباع شده در خیلی از مناطق گرگان مثل پیچ ستاد و خیابان لشکر و میدان ولیعصر و خیابان پنجم آذر و کوی تختی و... در صبح و بعد از ظهر بیش از ظرفیت این مناطق با ترافیک رو به رو هستیم که با حرکت لاک پشتی خودروها، صف و ترافیک کیلومتری را در بر دارد.

کنشگر فعال اجتماعی شهر افزود: در حال حاضر ترافیک گرگان، بیماری است که وضعیت وخیمی دارد و یک مداخله کوچک، حال آن را خراب‌تر می‌کند. یک باران اندک همه شرایط ترافیکی گرگان را مختل می کند، چرا که ترافیک گرگان بیمار است.

بهرامی با عنوان این مطلب که ترافیک گرگان گنجایش ندارد، گفت: برای وضعیت عادی آن باید فکر کنیم چه برسد به اینکه باران یا برف هم ببارد.

وی ادامه داد: ترافیک امروز حاصل بی‌توجهی‌های دیروز است حتما باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و این چاره حتما باید به دست مدیریت کلان شهر حل و فصل شود. الان مشکلات به جایی رسیده که صدای همه درآمده و همه ناراحت هستند، بهترین موقع است که با این هم صدایی، وضعیت ترافیک گرگان حل و فصل شود.

شهروند گرگانی افزود: هر نهادی فکر کند که تنهایی می‌تواند معضل ترافیک گرگان را حل کند اشتباه فکر می‌کند، باید همه جوانب هر اعمال محدودیتی مشخص و در نظر گرفته شود. ترافیک گرگان نیازمند سازماندهی است، الان به نقطه‌ای رسیده که غیر قابل انکار است و حتما باید به سمت تغییر برویم و همه دستگاه‌ها برای این تغییر باید وارد عرصه شوند و پای کار بیایند.

بهرامی گفت: اینکه می‌گوییم موضوع سیاست‌گذاری، برنامه بلند مدت است؛ نه حتما باید در یک برنامه میان‌مدت یا کوتاه مدت دنبال شود، پلیس در وضعیت فعلی می‌تواند کارهایی انجام دهد مثلا در اقدامات کوتاه‌مدت، مواردی که باعث تسهیل حمل و نقل می‌شود از جمله برخورد با تخلفات ساکن و سرعت در رسیدگی به تصادفات و... داشته است.

وی افزود: در موضوعات ترافیکی یک سری نقاطی وجود دارد که با اصلاحات هندسی تسهیل می‌شود که شهرداری با همکاری شورای ترافیک و اهل فن؛ این نقاط را شناسایی و تدابیر درست را اتخاذ نمایند.

بهرامی تاکید کرد: اصل ماجرا این است که تعداد خودروها باید در گرگان کاهش یابد، آمار خودروهای شخصی در جابه جایی سفر ۴۰ درصد نقش دارند و در ساعات اوج ترافیک تقریبا ۶۷ درصد معابر را تسخیر می‌کنند؛ فلذا خودروهای شخصی و تک سرنشین در کنار افزوده شدن خودروها از شهرهای دیگر استان و حتی از استانهای دیگر برای مسافرکشی، واقعا برای پلیس راهور و مدیریت ترافیک شهر، معضلی شده است.

فعال اجتماعی تصریح کرد: معابر شهر نیاز به اصلاح دارد و کم‌توجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابان‌ها و عدم نظارت کافی بر کیفیت آسفالت مورد استفاده در مناطق مختلف شهر گرگان باعث هدر رفت بیت‌المال و افزودن باری بر این مشکلات است.

شهروند گرگانی اظهار کرد: حمل‌ونقل همگانی نیازمند ساماندهی و تقویم زمانی درست است، بارها شده در یک وقت دو الی سه اتوبوس واحد در دور میدان یا خیابان پرتردد در زمان‌های خاص وارد می‌شوند؛ اگرچه استفاده از حمل و نقل همگانی خود معضل دیگری است که نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی و همکاری تمامی شهروندان دارد.

بهرامی گفت: سنگینی تردد در میدان‌های ولی عصر(کاخ) و شهرداری(وحدت) بخشی از آن به دلیل نداشتن پله برقی یا قطع بودن آنهاست که مشکل استفاده شهروندان از آنها را به وجود آورده است؛ بی‌تردید این مسئله خود می‌تواند بر بار ترافیکی بیفزاید و این موضوع، سال‌های سال است مردم این شهر را رنج می‌دهد و جالب آنکه کسی از مدیران شهری نیز جوابگوی آن نیست و یا عزم جدی و دغدغه چندانی برای حل این مسئله وجود ندارد.

فعال رسانه‌ای استان در پایان یادآور شد: در سطح شهر گرگان که ترافیک آزاردهنده‌ای دارد، باید تمام مطالعات و طراح‌های فرادستی نظیر طرح تفصیلی، طرح جامع مطالعات حمل و نقل و طرح‌های بازآفرینی شهری با نگرش TOD یا توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی باشد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.