1400-06-01 13:52
1631
0
75854
پزشک گلستانی در گفتگو با گلستان ما:

«کرونا» شرایط پزشکی را سخت کرد اما متعهد تر شدیم /با قدرت برای عافیت مردم تلاش می کنیم

زنگانه متخصص زنان و زایمان بیمارستان صیاد شیرازی گرگان گفت: کرونا شرایط پزشکی و خدمت به بیماران را دشوار اما تعهد ما را نسبت به جامعه بیشتر کرد لذا با قدرت برای عافیت ملت تلاش می کنیم.

به گزارش گلستان ما؛ سفید پوشان جامعه پزشکی این روزها با خدمت به بیماران کرونایی بر سر زبان ها هستند؛ انسان هایی که بدون منت و بدون ترس از ویروس مهلک کویید ۱۹ پای در میدان مبارزه گذاشتند و حتی خود با آن دست و پنجه نرم کردند .

امسال نیز روز پزشک برایشان متفاوت است، آنها خنده های خود را باید در پشت ماسک های چند لایه پنهان کنند و خستگی مراقبت از بیماران را بر دوش بکشند.

در دوران اوج بیماری کرونا این کادر درمان و درراس آنها پزشکان هستند که با وجود آگاهی از خطرات از جان خود برای نجات انسان ها گذشتند .

این سفید پوشان فرشتگانی هستند که همگان را به ماندن در خانواده تشویق می کنند اما به همان اندازه خود از ماندن در خانه هایشان دوری می کنند تا به نجات انسانی پرداخته و صحنه مبارزه با ویروس منحوس کرونا را دفاع مقدس دیگر برای خود می دانند .

دکترمرضیه زنگانه پزشک گلستانی است که در بیمارستان صیادشیرازی گرگان که مرکز کرونا است فعالیت می کند.

او متخصص زنان و زایمان  وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان که مدت ۱۰ سال در این رشته مشغول به درمان، آموزش و پژوهش است .

خانم زنگانه می گوید: رشته های فوق تخصصی مرتبط با زنان و و زایمان در بیمارستان صیاد شیرازی وجود دارد و مرکز درمان ناباروری نهال خدمات بسیاری را در زمینه بارداری و نازایی را ارائه میکند که شاید خیلی ها از آن اطلاع نداشته باشند.

او ادامه می دهد؛ در خانواده فرهنگی بزرگ شدم، تقریبا از دوران راهنمایی و دبیرستان به رشته پزشکی علاقه مند شدم و در خود می دیدم که بتوانم در این رشته موفق شده و بتوانم برای جامعه مفیدم باشم و به دیگران کمک کنم. در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز قبول شدم و با دوری از خانواده و شرایط سخت خوابگاه دوران عمومی را سپری کردم و چند سالی نیز پزشک عمومی بودم.

این متخصص زنان و زایمان اضافه می کند: روحیه پیشرفت باعث شد که به عمومی اکتفا نکرده و برای تخصص تلاش کنم که به حمدالله دررشته زنان و زایمان که علاقه خودم بود قبول شدم و توانستم پس از ۴ سال با اینکه پسرم بزرگم  یک ساله بود از دانشگاه علوم پزشکی بابل فارغ التحصل شوم . نهایتا ۵ سال هم در شهرستان علی آباد کتول به به دلیل عشق به زادگاهم در بیمارستان بقیه الله الاعظم فعالیت کنم .

زنگانه ادامه می دهد: با فراخوان دانشگاه علوم پزشکی برای جذب هیئت علمی با علاقه به آموزش و کمک  و رسیدگی بیماران  امتحان دادم و اکنون ۵ سال است که بعنوان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان مشغول به خدمت هستم.

هماهنگی فعالیت پزشکی و وظیفه مادری

این پزشک گلستانی درباره فعالیت پزشکی و وظیفه مادری نیز می گوید: هماهنگ کردن این دو بسیار سخت است اما با همراهی خانواده  توانستم سختی این کار را تحمل کنم زیرا رشته زنان  وزایمان همراه با اورژانس های پزشکی فراوان است و زمان آن هم مشخص نیست لذا این خانواده ها هستند که نقش مهمی در زندگی ایفا کرده ومن از همین جا از پدر و مادر و همسر و فرزندانم تشکر می کنم.

زنگانه ادامه می دهد: تفاوت رشته زنان و زایمان باسایر رشته ها این است که با دونفر یعنی مادر وجنین سرو کار داریم که در موارد اورژانسی باید به هر دو رسیدگی شود که دغدغه فکری فراوانی برای ما به همراه دارد. و خداروشکر دراین موارد نیز با وجود همکاران متعهدم به بیماران رسیدگی می کنیم.

او درباره خاطرات شیرین و تلخ دوران کاری خود نیز می گوید: در رشته ما هر روز برایمان خاطره انگیز است، یک مادر جدید و تولد نوزاد جدید، نشانه این است که خداوند هنوز از انسان نا امید نشده وامیدوار است که انسان راهش را پیدا می کند و به تعالی می رسد. و خاطره تلخ نیز باراداری های پرخطراست بخصوص الان در شرایط کرونا که مادر و جنین  با ریسک بالا هستند و در موراردی ازبین می روندکه ناراحت کننده است.

واکسیناسیون عمومی تنها راه حل کنترل و ریشه کنی کرونا

این متخصص زنان و زایمان  تاکید می کند: واکسیناسیون عمومی تنها راه حل کنترل و ریشه کنی کرونا است وخوشبختانه روند آن نیز تسریع شده است  لذا از همه مردم می خواهیم واکسن بزنند و به کسانی که اطلاعات غلط می دهند توجه نکنند و هر علایم مشکوکی را با پزشک معالج خود اطلاع دهند و یا با سامانه ۴۰۳۰ مشاوره بگیرند.

این پزشک گلستانی درباره ترس از کرونا هم می گوید: شغل پزشکی همواره با مخاطره همراه است زیرا پزشکان با همه نوع بیماران در تماس هستند که ممکن است  بیماری مسری و احتمال سرایت آن بالا باشد، این ویروس نیز با علایم مرموزی شروع شده که کم کم به علایم ناتوان کننده تبدیل می شود لذا همواره باید اصول بهداشتی را در کارمان رعایت کنیم.

زنگانه تاکید می کند: کرونا شرایط پزشکی  و خدمت به بیماران را دشوار اما تعهد ما را نسبت به جامعه بیشتر کرد لذا با قدرت برای عافیت ملت  تلاش می کنیم.

او درباره اینکه خود و خانواده شان هم به کرونا مبتلا شده اند، بیان می کند: بله دوباردر اوایل شیوع بیماری و اسفند سال گذشته علایم بیماری در ما ظاهر شد، البته با قرنطینه و رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دستورات پزشکی از آن رهایی پیدا کردیم.

زنگانه درباره فعالیت در دوران کرونا و در بیمارستان کرونایی هم بیان کرد: شرایط  برای کادر درمان سخت تر شده اما رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خدمت رسانی به بیماران می پردازیم و به مادران باردار و همه مردم توصیه می کنیم که کوچکترین علایم را جدی بگیرند و به خاطر ترس از بیماری خود از مراجعه  به پزشک خودداری نکنند زیرا در مراحل اولیه درمان راحتر و بهبودی خود را زودتر به دست خواهند آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان می گوید: امروز در روز پزشک ضمن خداقوت گویی به همکارانم، ياد و خاطره شهيدان مدافع سلامت از جمله دكتر عباسى و بقيه عزيزان گرامی می دارم و آرزوی سلامتی برای همه انسان ها می کنم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.