1400-04-14 11:29
945
0
75261
تکرار یک درد؛

دلال یا کشاورز؛ پیروز "سیاست های دلال پرور" کیست؟/ معیشت کشاورز در گروی تصمیمات بی تدبیرانه دولت تدبیر

اینکه قرار است خرید های حمایتی از سر گرفته شود را می توان به فال نیک گرفت اما آیا این خرید ها و قیمت هایی که مشخص می شود آیا دردی را از کشاورزان دوا می کند؟

به گزارش گلستان ما، داستان سیب زمینی نیز این روزها به سرنوشت دیگر محصولات کشاورزی تبدیل شده و کشاورزان را در انتظار تصمیم های سریع و صحیح قرار داده است.

با وجود اینکه به زمان  برداشت سیب زمینی در گلستان یکی از قطب های اصلی این محصول استراتژیک کشاورزی در کشور رسیده ایم اما همچنان وضعیت سیب زمینی کاران نابسامان است چرا که دولت در سال های گذشته با وجود اینکه گلستان از اصلی ترین تولید کنندگان سیب زمینی بود اما پای هیچ کارخانه تبدیلی که بتواند به کشاورزان این منطقه کمک کند باز نکرده است.

برخی مدیران سازمان های مرتبط با امور کشاورزی مدعی این موضوع هستند که از ماه ها قبل نامه های اداری را برای جلوگیری از بروز مشکلات امروز صادر کرده اند اما تصمیماتی که در سازمان های مرکزی گرفته می شود مانع برخی از اقدامات در زمینه حمایت از کشاورزان شده است.

کشاورزان گلستانی که در روزهای گذشته مقابل معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفتند با وعده حمایت ده میلیارد تومانی از سوی نوبخت روبه رو شدند اما مدعی هستند این مبلغ تاکنون کمکی به آن ها نکرده و تاثیر خاصی در روند معیشتی آن ها نداشته و نخواهد داشت و این تصمیمات لحظه ای دوایی برای درد معیشت کشاورزان نخواهد بود.

چالش اصلی؛ نبود صنایع تبدیلی مرتبط با سیب‌زمینی 

در همین رابطه مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه یکی از سیاست‎های مهم این سازمان حمایت از کشاورزان در زمان مواجه با ضرر و زیان‌ می‎باشد در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: امسال تقریبأ ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح کشت سیب‌زمینی در استان داشتیم و برآورد تولید ۱۵۰ هزار تن بود اما به دلیل خشکسالی و سرمازدگی شاهد کاهش عملکرد در سطح هکتار بودیم، وقتی عملکرد کاهش یابد به دنبال آن‌نیز قیمت محصول صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

سعید حسن‌پور تصریح کرد: امسال ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کاهش عملکرد سیب‌‌زمینی داشتیم با این وجود ما تابع مصوبات و تصمیمات ابلاغیه خرید تضمینی هستیم که شورای اقتصاد هر ساله اعلام‌می‎کند، امسال قیمت تضمینی ۸۱۹ تومان اعلام‌شد و ورود ما به قیمت خرید تضمینی کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی اعلام شده توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد و مطالبه افزایش قیمت خرید تضمینی را اعلام کرده‎ایم، افزود: یکی از مباحثی که برای حمایت از سیب‌زمینی‌کاران در حال پیگیری است بحث خرید توافقی است که سازمان تعاون روستایی به این‌امر ورود پیدا کند اگر برای این بحث اعتباری در نظر گرفته شود خرید توافقی انجام خواهد شد در کنار این مباحث سازمان جهاد کشاورزی استان با سایر استان‎ها در حال تعامل و گفتگوست تا میادین میوه و تره‌بار و مشتری‎ها را به سمت گلستان برای خرید سیب‌زمینی سوق دهند با این وجود قیمت در سطح بازار روند ثابت تا نزولی خود را طی می‎کند و منتظر این هستیم از سطوح ملی پیگیری‎های لازم انجام شود.

مدیر تنظیم‌ بازار جهاد کشاورزی گلستان، نبود صنایع تبدیلی در استان را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: اگر صنایع تبدیلی مرتبط با سیب‌زمینی در استان وجود داشت بخش اعظمی از مشکلات سیب‌زمینی‌کاران رفع می‎شد.

نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی از افزایش 500 تومانی نرخ خرید تضمینی سیب زمینی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، قیمت خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان، از 1200 تومان به 1700 تومان افزایش یافت.

افزایش نرخ خرید حمایتی سیب زمینی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما با اشاره به هزینه های کاشت، داشت و برداشت کشاورزان گفت: نرخ 1200 تومانی خرید تضمینی سیب زمینی پاسخگوی هزینه های کشاورزان عزیز نبود و آنها معترض بودند.

وی با تاکید بر لزوم تحقق شعار سال و همچنین کمک به اقتصاد و معیشت مردم، اذعان کرد: مسئولین باید در شرایط سخت به وجود آمده برای کشاورزان تدابیر لازم را اتخاذ و از آنها حمایت کند تا چرخ اقتصاد و زندگی کشاورزان بچرخد و علیرغم تحمل سختی ها و زحمات زیاد، دچار ضرر و زیان نشوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت می تواند سیب زمینی را در قالب طرح‌های حمایتی از کشاورزان خریداری کند و یا زمینه صادرات این محصول به منطقه اورآسیا را فراهم کند تا علاوه بر رشد صادرات، مردم و کشاورزان نیز با ضرر و ناامیدی مواجه نمی شود.

شورای اقتصاد چگونه به خود اجازه می‎دهد قیمت ۸۱۹ تومان برای سیب‌زمینی را مصوب کند؟/ عدم تصویب  هیئت دولت برای خرید توافقی سیب‌زمینی

دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی‌کاران ایران با ابراز نارضایتی از تصمیمات شورای اقتصاد در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی اظهار کرد: قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی در گلستان ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و در سایر استان‎ها به ۳ هزار تومان می‎رسد با توجه به افزایش قیمت نهاده‎ها، نیروی کار چطور اعضای شورای اقتصاد به خودشان اجازه می‎دهند قیمت ۸۱۹ تومان را برای سیب‌زمینی مصوب کنند؟

طبق گفته رمضان مقصودلو در خصوص خرید توافقی از سوی سازمان تعاون روستایی گفت: این امر نیز انجام ‌شدنی نیست طی تماس تلفنی با یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با خرید توافقی سازمان تعاون روستایی به من اعلام کردند هیئت دولت این امر را مصوب نخواهد کرد و هیچ اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی بیان کرد: وقتی از سوی وزارتخانه سطح کشت ۶ هزار و ۵۰۰ هکتاری اعلام می‎شود چرا قیمت تضمینی ۸۱۹ تومان که برای چهار سال پیش است را مصوب  می‌کنند؟ چرا افزایش قیمت تراکتور را ۳۵ درصد مصوب می‌کنید اما با وجود افزایش هزینه‌ها در کاشت و تولید سیب‌زمینی افزایش قیمتی برای خرید آن مصوب نمی‎شود؟

دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی‌کاران ایران، راه حل مشکلات سیب‎زمینی‌کاران در زمان فعلی را پای کار آمدن مدیران و مسوولان گلستانی عنوان کرد و گفت:در حال حاضر استان ۱۵ هزار تن ظرفیت سردخانه‎ای دارد مسوولان جهاد کشاورزی به جای آنکه برای خرید سیب‌زمینی با بقیه همکارانتان در سایر استان‎ها مکاتبه کنید به صورت امانی سیب‌زمینی را از کشاورز خریداری و تا یکی دو ماه آینده که قیمت آن رو به افزایش است مطالبات را به کشاورز پرداخت کنید.

هرسال دریغ از پارسال!

اینکه قرار است خرید های حمایتی از سر گرفته شود را می توان به فال نیک گرفت اما آیا این خرید ها و قیمت هایی که مشخص می شود آیا دردی را از کشاورزان دوا می کند؟

با توجه به وقفه ای که در خریدهای حمایتی رخ می دهد تنها فردی که سود می کند دلال و تنها فردی که ضرر می کنند کشاورز است.

با توجه به شرایط کشاورزی که گلستان دارد می طلبد مسوولان نگاه ویژه ای در زمینه حمایت از کشاورزان داشته باشند تا اینگونه بلاتکلیفی در خرید و فروش محصول برای آن ها رخ ندهد و کشاورزان در سال پشتیبانی و مانع زدایی ها انگیزه های خود را برای تامین نیازهای کشور در حوزه امنیت غذایی از دست ندهند.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.