1400-02-30 13:01
843
0
74658
مدیر انجمن اهدا عضو گلستان؛

اهدای عضو نیازمند نهادینه سازی فرهنگ است/ بیش از 1000 نفر نیازمند اهدا کلیه در گلستان هستند

ولی خانی با اشاره به اینکه 22 هزار گلستانی عضو این انجمن هستند، گفت: اگر فردی می خواهد عضو شود می تواند کد ملی خود را به سرشماره 3432 ارسال کند یا به سامانه اهدای عضو مراجعه کند و مشخصات خود را تکمیل کند.

اربعین ولی خانی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: اکثر مرگ هایی که در حال رخ دادن است طبیعی یا قلبی می باشد اما نزدیک به یک درصد آن ها مرگ مغزی است.

مدیر انجمن اهدا عضو گلستان با بیان اینکه بیش از 50 درصد فوت های ناشی از مرگ مغزی به علت ضربه ناشی از سر است، خاطرنشان کرد: پس از اعلام مرگ مغزی 8 عضو اصلی که حیات بخش هستند می توانند زندگی را به دیگران ببخشند.

وی افزود: 53 عضو دیگر بدن با عنوان نسوج برای معلولیت ها قابل استفاده هستند نیز قابلیت اهدا دارند و اگر این مورد هم رخ دهد به ازای هر یک از عضوهای اهدا شده پروتز گذاشته می شود تا شکل ظاهری بدن از دست نرود.

ولی خانی با اشاره به تفاوت مرگ مغزی با کما اذعان کرد: فردی که به مرگ مغزی رسیده پس از تایید 4 پزشک مشخص شده توسط وزیر بهداست قابلیت اهدا اعضا را پیدا می کنند و هیچ فرد دیگری غیر این متخصصان تایید شده نمی تواند مرگ مغزی را تایید کند.

مدیر انجمن اهدا عضو گلستان با بیان اینکه در شرایط حاضر یک مقدار رضایت گیری برای اهدا سخت است، عنوان کرد: اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است که این هم تلاش بیشتر ما در زمینه آگاه سازی را می طلبد.

وی متذکرشد: بیش از 1200 بیمار نیازمند دریافت کلیه داریم که در بیمارستان ها در حال دیالیز شدن هستند که حلقه مفقوده ما نیز در فرهنگ سازی برای اهدا عضو است.

ولی خانی یادآورشد: شرایط روحی خانواده اهداکننده عضو خاص است به همین جهت نمی توان به راحتی رضایت آن ها را کسب کرد اما وقتی آگاهی های افراد نسبت به موضوعی بالا رود ذهنیت ها نسبت به انجمن اهدا عضو تغییر می پذیرد.

مدیر انجمن اهدا عضو گلستان تصریح کرد: در استان گلستان شرایط پیوند عضو را نداریم و اگر شرایط فراهم شود متناسب با اعضای اهدا شده به سراسر کشور ارسال می شود هر چند گلستان در زمینه اهدا کلیه بیشترین حجم اهدایی را داشته است.

وی ادامه داد: اهدا عضو طی فرآیندی شفاف صورت می پذیرد که به صورت کاملا رایگان برای اهدا کننده و عضو گیرنده خواهد بود.

ولی خانی با اشاره به اینکه 22 هزار گلستانی عضو این انجمن هستند ابراز کرد: اگر فردی می خواهد عضو شود می تواند کد ملی خود را به سرشماره 3432 ارسال کند یا به سامانه اهدای عضو مراجعه کند و مشخصات خود را تکمیل کند.

مدیر انجمن اهدا عضو گلستان گفت: 31 اردیبهشت سال 68 در یک موافقت تاریخی پس از انجام امور پزشکی امام راحل اهدا عضو را بلامانع اعلام کردند که این موضوع مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیز دارا است.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.