1400-01-07 10:22
864
0
73849
معرفی جاذبه های گردشگری؛

گلستان؛ نگارستان ایران/ ایرانگردی در کمتر از 4 ساعت

گلستان دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی است که هر کدام چشم نوازی می کنند، جاذبه هایی که سبب شده تا این استان به نگارستان ایران معروف شود و از دیگر دلایل این نامگذاری می توان به زیستن قوم های مختلف از سراسر کشور در این استان اشاره کرد.

به گزارش گلستان ما، استان گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای چهار فصلی را درون خود قرار داده تا جایی که از شرقی ترین نقطه استان تا غربی ترین نقطه استان می توان جاذبه های طبیعی متعددی را متناسب با هر فصل مشاهده کرد.

گلستان دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی است که هر کدام چشم نوازی می کنند، جاذبه هایی که سبب شده تا این استان به نگارستان ایران معروف شود و از دیگر دلایل این نامگذاری می توان به زیستن قوم های مختلف از سراسر کشور در این استان اشاره کرد.

نقشه جغرافیایی گلستان به نوعی است که این استان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که هر کدام ز این بخش ها زیبایی های طبیعی و جغرافیایی را میزبانی می کند.

شرقی ترین نقطه گلستان میزبان بیابان های ترکمن صحراست، تنها چند کیلومتر آن طرف تر از ورودی شرقی گلستان شهرستان های مینودشت و رامیان با طبیعت کوهستانی میزبان مسافران گلستانی خواهد بود.

شهرستان گرگان که در مرکزیت استان قرار دارد به دلیل نزدیک بودن به سطح دریا شرایطی معتدل و شرجی را به همراه دارد که این موضوع نیز می تواند در نوع خود جالب باشد چرا که شما تنها شصت کیلومتر با آب و هوای کوهستانی استان فاصله دارید.

هرچه به غرب گلستان سفر کنید وجود جنگل های هیرکانی و بندرهای ساحلی وانسته تنوع آب و هوایی متفاوتی را نسبت به مرکز استان رقم بزند.

اگر چه به دلیل شیوع کرونا تماشای این آثار به تاخیر افتاده اما طی سال ها قبل این مناطق گردشگری پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی بودند که هر کدام با دیدن این آثار تاریخی و طبیعی شگفت زده می شدند.

گنبد قابوس

از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه ‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است و به واسطه اینکه در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران قرار گرفته و بلندترین برج تمام آجری جهان است، از سایر جاذبه های ایران متمایزتر است.

این بنایی تاریخی در شهر گنبد کاووس، قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است و از جمله سازه های معماری ایران است که وجهه ای جهانی دارد و به عنوان بهترین اثر تاریخ مهندسی بشر شناخته می شود.

این برج به دستور شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر حاکم سلسله زیاریان و ادیب، در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در پایتخت زیاریان ساخته شد. 

آرامگاه شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در این استان و در بالای تپه ای در میان پارک بزرگ شهر گنبد کاووس قرار گرفته است. این گنبد که در اوج سادگی اما زیبایی است نشان دهنده هنر و معماری اوایل دوران اسلامی می باشد.

جنگل النگدره 

 از پارک های جنگلی برتر استان گلستان و ایران محسوب می شود که امکانات رفاهی نسبتا خوبی برای گردشگران در آن وجود دارد که در پاییز از مشهورترین جاذبه های طبیعی ایران برای بازدید به شمار می آید.

پارک جنگلی النگدره از جمله پارک های طبیعی چهارفصل است و در هر زمانی از سال می توان از زیبایی های آن بهره مند شد. 

این پارک در میان خانه های مسکونی قرار گرفته است و البته آب و هوایی خنک تر از قسمت مسکونی این منطقه دارد.

درست از وسط منطقه النگدره رودخانه ایی با نام قلاشی از قسمت جنوبی پارک آغاز می شود و تا شمال پارک امتداد می یابد که در مجاورت این رودخانه سه چشمه نیز قرار دارد.

پارک جنگلی ناهارخوران 

تفرجگاهی قدیمی و نسبتا معروف است که شهرت ملی دارد که در ۴ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و با وجود موقعیت خوب و قرار گرفتن در دامنه‌های پر شیب و همچنین داشتن آب و هوای مناسب همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود 40 میلیون سال پیش باز می گردد.این پارک از جمله امکانات این مجموعه می‌توان به رستوران، مهمانسرا، چندین هتل و ویلای تفریحی اشاره کرد.

این منطقه‌ ۱۶۸ هکتاری آب و هوایی مطبوع‌ تر از شهر گرگان دارد و انواع پوشش گیاهی از جمله درختان و گیاهان بلوط، افراپلت، نمدار، انجیلی، گیلاس وحشی، ممرز، درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل، کاج، ولیک، سرو، ماگنولیا، شمشاد به همراه حیواناتی از جمله گراز، شغال، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، سهره، ریسک، جغد را در خود جای داده است.
 
روستای جهان نما

 در میان یکی از زیباترین و تماشایی ترین مناطق حفاظت شده استان گلستان و ایران قرار گرفته است و در ارتفاع بین 600 تا 3086 متری از سطح دریا واقع شده است.

این منطقه سالم ترین و دست نخورده ترین جنگل های میان بند (جنگل های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد و گفته می شود تنها منطقه ای در کشور است که ببرها می توانند به راحتی در آن زندگی کنند.

منطقه جهان نما که به عنوان بام استان گلستان معروف است بعد از پارک ملی گلستان وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان است و از سال 1352 زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد. 

جنگل های جهان نما از نوع جنگل های هیرکانی هستند و در میان قدیمی ترین جنگل های دنیا قرار دارند. 

پارک ملی گلستان 

منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است، این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم ‌نظیر برای حیات‌ وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌ کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

جنگل گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. 

تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند، نام استان گلستان هم از روی این منطقه انتخاب شده‌است.
 

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

جمعیت قوچ ‌ومیش‌های این پارک ملی در دهه ۱۳۵۰ حدود ۱۵۰ هزار رأس برآورد شده ‌بود که معادل نزدیک به سه‌چهارم کل جمعیت گوسفندان اوریال دنیا می‌شد.

چشمه گل رامیان

چشمه گل یکی از چشمه های زیبای ایران است که در استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و جنوب شهر رامیان واقع شده و زیبایی کم نظیرش آن را به یکی از نقاط دیدنی و مجذوب کننده استان گلستان تبدیل کرده است.

گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس نیایش آب در فرهنگ و آداب و هنر سرزمین آرامیان جایگاه ویژه ای داشته است. 

چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و به عمق ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

آب چشمه از کف زمین می جوشد. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است.

قلعه ماران

 در حدود ۷۶ کیلومتری از مرکز استان گلستان واقع شده، در واقع یک قله است.

قله ای با ارتفاع حدود ۲۴۳۰ متر، که زمانی بر بلندای آن قلعه ای سنگی و غیر قابل نفوذ ساخته بودند.

بسیاری از مردم این مکان را به نام های دژ تاکی، قلعه میران و یا قلعه موران هم می شناسند به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و استراتژیک این منطقه از شهرستان رامیان، حاکمان بسیاری از سلسله ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب کرده اند.

گفتنی است؛ اینجا یکی از بهترین مناطق استان گلستان برای ماجراجویی، طبیعت گردی و کوهنوردی است. 

دیوار بزرگ جرجان 

یا دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده شده‌است، دیواری تاریخی است که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌ است. 

هم‌ اکنون تقریباً تمام این دیوار از میان رفته‌ است و تنها بخش‌ های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است.

دیوار تاریخی جرجان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است.

این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است.

گلفشان نفتلیجه 

این گلفشان در ارتفاع ۲۶ متری از سطح دریا قرار دارد و شکل مخروطی دارد، این گلفشان حدود هشت متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه‌ی آن آب شور به‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود. 

این گلفشان، روان روی زیادی دارد و غلظت مواد خروجی آن در مقایسه با نمونه‌های مشابه در مناطق جنوبی کشور کمتر است. 

از این مکان بوی نفت خام به مشام می ‌رسد که البته این چیزی از زیبایی آن کم نمی ‌کند، از زیبای‌های دیگر این گل فشان، دهانه‌های فرعی گاز است که به‌ شکل چاله‌های کوچک آتش‌ فشانی دیده می‌شود.

نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گِل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان‌ها به ‌دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در تركیبات آن‌ها برای بدن سودمند است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.