1399-11-16 08:40
3725
0
73004
در نشست تبیینی گلستان ما مطرح شد؛

انقلاب اسلامی تغییر دهنده مفهوم استقلال و حاکمیت دینی/ تیمسار مزین «شاه دزد» گلستان/ توجه به شان اجتماعی زن از برکات انقلاب اسلامی است

میزگرد بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی ظهر امروز با حضور دکتر مجید صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان، غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب اسلامی و راحله شاد دل فعال رسانه ای گلستان در دفتر این پایگاه خبری برگزار شد.

به گزارش گلستان ما، میزگرد بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی ظهر امروز با حضور دکتر مجید صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان، غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب اسلامی و راحله شاد دل فعال رسانه ای گلستان در دفتر این پایگاه خبری برگزار شد.

استقلال کشور در اولویت رژیم پهلوی نبود

صفوی در خصوص استقلال سیاسی کشور پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی مصداق آیه 7 سوره مبارکه ابراهیم است که جزو ایام الله است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان خاطرنشان کرد: در دهه فجر به آیه 46 سوره سبا اجرا شد که به صورت فردی و گروهی مردم برای خدا قیام کردند و متفکران در تحلیل آیه بیان کرده اند رمز ماندگاری و اهداف انقلاب این است که مبتنی بر فکر، طرح و برنامه باشد.

وی افزود: زمانی می توانیم فهم دقیقی از دستاوردها داشته باشیم که تحلیلی از اتفاق های قبل از انقلاب داشته باشیم و این موضوع نیز به خوبی در قرآن کریم طرح بحث شده است.

صفوی قرآن را اساسنامه زندگی بشریت و راهنمای زندگی دانست و یادآورشد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عمل به اصل 9 قانون اساسی است که به بحث استقلال می پردازد به همین جهت حداقل توقع یک کشور برای حفظ استقلال کشور پاسبانی از تمامیت ارضی است.

استاد دانشگاه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تنها رژیم سلطنتی که توسط بیگانگان روی کارآمد را سلسله پهلوی عنوان و ابراز کرد: زمانی که نگاه می کنیم به تاریخ رژیم پهلوی طبق معاهده سعدآباد مناطق حاصل خیز از استان سیستان و بلوچستان و ارتفاعات آرارات نیز به ترکیه واگذار شد.

وی ادامه داد: در زمان پهلوی دوم استان بحرین از ایران طی فشارهای سیاسی جدا شد و رسما یکی از اعضای سازمان ملل مشخص شد که پهلوی در همان روز مسابقه دو تیم فوتبال مهم  را برگزار کرد تا اذهان را از مسئله اصلی دور کند که نشان دهنده این است استقلال ملی کشور برای پهلوی در اولویت نبود.

آتش کشاندن 100 مغازه بازار گرگان در کمتر از 10 روز توسط رژیم پهلوی

در ادامه این نشست غلامرضا خارکوهی با اشاره به جنایات بهمن ماه سال 57 رژیم پهلوی در گرگان ابراز کرد: یکی از اتفاقاتی که در بهمن ماه گلستان رخ داد این بود که حدود 100مغازه و محل تجاری را شهربانی از بین برد.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی با اشاره به دو مرحله ای بودن این رخ داد، بیان کرد: یک بار آتش سوزی مغازه ها در 9 بهمن سال 57 که حدود 30 مغازه بود رخ داد و اتفاق دیگر نیز 8 صبح 19 بهمن سال 57 که نزدیک به 70 مغازه آتش گرفت رخ داد.

وی متذکر شد: صبح 19 بهمن ساعت 8 صبح ماموران شهربانی با تیراندازی خیابان خمینی فعلی را خلوت کردند و مجبور کردند تا بازاریان مغازه ها را ببندند.

خارکوهی تصریح کرد: ماموران داخل هر مغازه نارنجک آتش زا می انداختند و با تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت اجازه نمی دادند تا فردی برای خاموش کردن اقدام کند و حدود 5 نفر را نیز در همان روز به شهادت رساندند.

تاریخ نگار انقلاب اسلامی عنوان کرد: این اتفاق ها را در 10 روز انجام دادند و علت این کار نیز همکاری بازاریان گرگان با انقلابی ها بود، اعتصاب روزانه بازار گرگان و آتش سوزی ها دو اتفاق بی نظیر است که حتی در تهران هم رخ نداده است.

لزوم پرداختن بیشتر رسانه ها به نقش اجتماعی زنان 

راحله شاد دل نیز در ادامه این نشست رسانه ای با اشاره به ارزش آفرینی برای جایگاه زنان توسط انقلاب اسلامی اظهار کرد: 4 دوره اساسی را می توان برای بانوان در نظر گرفت که عبارتند از دوران قبل اسلام، اسلام تا پهلوی، پهلوی و دوران انقلاب اسلامی را می توان متصور شد.

فعال رسانه ای گلستان با بیان اینکه قبل از اسلام زن نقش خاصی نداشت، گفت: در زمان اسلام تا پهلوی همان نقش ساده را شاهد هستیم در زمان مشروطه نیز برخی از زنان به صورت محدود وارد جریانات اجتماعی شدند.

وی ادامه داد: در زمان پهلوی نیز نگاه مدرنیته به زنان وارد کشور شد که نگاه صرفا مادی به زن را ایجاد کردند و اگر کاری هم اجرا می شد بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت.

شاد دل عنوان کرد: به دلیل اینکه انقلاب اسلامی با محوریت اسلام بود نگاه تعالی انسان را در نظر گرفتند به همین جهت نگاهی که برای نقش اجتماعی زن در نظر گرفته شد باعث ایجاد جایگاه جدید در نقش زن شد.

فعال رسانه ای با اشاره به تقابل دو نگاه رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی نسبت به جایگاه زنان ابراز کرد: رژیم پهلوی صرفا نگاه جسمانی داشت اما نگاه امامین انقلاب این بود که بزرگ ترین افراد از دامان زن به درجات عالی می رسند.

وی متذکرشد: رسانه ما بر گرفته از غرب است و در این حوزه کشور تا نگاه آرمانی فاصله داریم به همین جهت در رسانه ها نتوانستیم در خصوص نقش زنان در انقلاب تبیین خوبی انجام دهیم.

انقلاب اسلامی تغییر دهنده مفهوم استقلال و حاکمیت دینی

صفوی با اشاره به توامان بودن استقلال ملی و آزادی اجتماعی در بیانیه گام دوم، یادآورشد: مراد از استقلال در گام دوم انقلاب این است که دولت و ملت زیر بار دولت های استکباری نیستند و مراد از آزادی های اجتماعی نیز این است مردم دارای قدرت تصمیم گیری و انتخاب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان با بیان اینکه با انقلاب اسلامی معادلات جهانی عوض شد، متذکرشد: با ظهور انقلاب اسلامی قدرت سومی نمایش داده شد که پس از نابودی بلوک شرق در مجامع بیانی عنوان شد که امروز بحث قدرت اسلام و استکبار است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی به دین اعتبار بخشید، انقلاب اسلامی به کشورهای مظلوم فهماند می توان در مقابل اراده نابحق ایستاد و به توانمندی داخلی اتکا کرد.

استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود تغییر معادلات جهانی در حوزه مفهوم استقلال و حاکمیت دینی را جزو برکات نظام دانست.

ارزش معنوی بسیار با ارزش تر جایگاه مادی است

شاد دل در ادامه این نشست با اشاره به ارزش معنوی زن، خاطرنشان کرد: جایگاه مادی دارای تاریخ انقضا است اما جایگاه معنوی به شخصیت زن باز می گردد تا برای خود نقش تعریف کند.

وی ادامه داد: زن خواستار فعالیت اجتماعی مقطعی نیست و تداوم این وابسته به نگاه جامعه است که موقعیت زن را در نگاه معنوی قرار دهد یا نگاه مادی را دارای ارزش کند.

رژیم پهلوی گاو شیرده آمریکا

تاریخ نگار انقلاب در ادامه سخنان خود رژیم پهلوی را گاو شیرده آمریکا دانست و تصریح کرد: اگر می گفتند ایران ژاندارم منطقه است به دلیل این بود تا ایران در مقابل شوروی ابزاری باشد.

خارکوهی فساد را در رژیم پهلوی سیستماتیک معرفی و ابراز کرد: شاه هر کجا ه می رفت شعار تمدن بزرگ را سر می داد اما از سال 41 تا سال 57 در محله های گرگان آب آشامیدنی وجود نداشت.

وی افزود: نماینده آن سال های شاه در گرگان و منطقه تیمسار مزین بود، در 27 شهریور سال 57 اداره کل تعاون گلستان گزارش می کند روستاهای نوار مرزی فقط یک روستا آب آشامیدنی دارد، در مرداد ماه سال 57 ساواک گرگان گزارش می دهد که فرماندار گرگان بودجه عمرانی آب لوله کشی روستا خواجه نفس را حیف و میل کرده است.

تاریخ نگار انقلاب متذکرشد: تالار فخرالدین اسعد با 40 میلیون هزینه ساخته شد که بسیاری از آن حیف و میل شد در صورتی که در آن سال می توانستیم 100 منزل در گرگان خریداری کنیم و این هزینه در شرایطی خرج شده که در سال 64 با یک زلزله بسیار کوچک تبدیل به نیمه خرابه می شود و باعث می شود هزینه های مجدد بسیاری بر روی آن شود.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.