1399-11-03 09:06
660
0
72771
گزارشی از وضعیت کولاک و سرما در گلستان؛

از بسته شدن راه های کوهستانی تا خسارت های طوفان به شهرها و روستا/راه های مواصلاتی باز شد

کاهش شدید دما و بارش برف و باران از روز گذشته سبب بسته شدن راه های مواصلاتی استان گلستان که صبح امروز مسدودیت راه های خروجی در جنگل گلستان و محور توسکستان بازگشایی شد اما همچنان هشدار تردد در محورهای کوهستانی پابرجاست.

به گزارش گلستان ما؛ از ساعت نخستین روز پنج شنبه 2 دیماه تندباد با سرعت 129 کیلومتر در ساعت گلستان را در نودردید و باعث خسارتی در مرکز استان شهرهای غرب گلستان شد واستمرارکاهش شدید دما و بارش برف باعث سفید پوش شدن شهرها و روستاهای استان شد.

وقوع تند باد موجب خساراتی در گرگان وچند شهر غربی گلستان داشت که شکستن درختان(73 اصله در گرگان)، کنده شدن سقف برخی منازل مسکونی، قطعی برق و پارگی خطوط تلفن و برق بخصوص در مناطق روستایی از جمله آن ها است.

هواشناسی گلستان در روزهای گذشته پیش بینی کرده بود که آخر هفته سرد و همراه با برف و باران همراه گلستانی و چندین استان کشور خواهد  و هشدارهای لازم را داده بود و همه منتظر باریدن برف این نعمت الهی که دارای زیبایی خاصی است بوده اند .

در این میان اداره کل راهداری استان، نیروهای هلال احمر و فرمانداری ها و شهرداری ها به حالت آماده باش در آمدند وشرکت های گاز برق و آب و فرمانداری ها هم آماده کمک به مردم شدند و با هشداربه مشترکان و مردم در به حداقل رساندن خسارت های ناشی از سرما و بوران برآمدند 

به هر حال شدت بارش تا اندازه ای شد که محورهای کوهستانی را مسدود کرد و راهداران برای بازگشایی آن دست به کار شدند .

محدودیت ترد در مسیر « زیارت»

محمد حمیدی فرماندار گرگان هم دراین خصوص گفت: از ظهر روز پنجشنبه با توجه به تجربه مسدود شدن محور ناهارخوران به روستای زیارت به دلیل حضور مردم برای برف بازی در این محور، محدودیت‌های تردد در این مسیر اعمال شد.

وی افزود: محدودیت تردد از میدان ناهار خوران گرگان شروع می‌شود و تنها خودرو‌هایی می‌توانند به سمت زیارت بروند که بومی روستا باشند و خودروی آن‌ها کمک‌دار و یا به زنجیر چرخ مجهز باشد.

حمیدی تصریح کرد: این محدودیت تا زمان بارش برف در این منطقه ادامه دارد و از شهروندان درخواست می‌کنیم برای برف بازی به این منطقه مراجعه نکنند زیرا موجب مسدودی مسیر خواهند شد.

در همین رابطه علی عبدی رئیس پلیس راه استان گلستان اعلام کرد: محور مواصلاتی خوش ییلاق به شاهرود به دلیل کولاک و بارش برف مسدود شد.

وی افزود: همچنین محور جنگل گلستان به دلیل بارش برف و لغزندگی سطح محور مسدود اعلام شده است.

رئیس پلیس راه گلستان گفت: محور توسکستان هم که از بعدازظهر پنج شنبه مسدود شده بود برای حفظ جان شهروندان همچنان بسته است.

عبدی از شهروندان خواست تا از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت از وضعیت راه ها اطلاع یابند و تجهیزات زمستانه همراه داشته باشند.

محور آزادشهر به شاهرود و جنگل گلستان بازگشایی شد

مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان هم صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: محور آزادشهر به شاهرود و جنگل گلستان بازگشایی شده است و تردد در آن برقرار است.

وی افزود: محور توسکستان هم برفروبی شده اما به دلیل سطح یخ زده جاده نیاز به یخزدایی دارد و تا یک ساعت آینده باز خواهد شد.

میقانی اضافه کرد: بارش برف موجب لغزندگی جاده‌ها شده و یخ زدگی به دنبال خواهد داشت و توصیه اکید ما به شهروندان این است که از تردد در محورهای کوهستانی پرهیز کنند.

میقانی ادامه داد: با توجه به وزش شدید باد، شاهد افتادگی درخت در محورهای پیرامونی بودیم که اکیپ‌های راهداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام کردند، تعدادی از تابلوهای راهداری هم آسیب جزیی دیده‌اند.

سید رضا قادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان اما در شامگاه پنج شنبه ازبازگشایی محور جنگل گلستان با تلاش عوامل راهداری خبرداده بود وگفت: محور جنگل گلستان عصررو پنج شنبه ابتدا از سمت خراسان شمالی مسدود و سپس از سمت گلستان بسته شده بود، که پس از چند ساعت با تلاش نیروهای راهداری شهرستان گالیکش ساعتی قبل مجددا بازگشایی و به روی مسافران عبوری از این مسیر گشوده شد.

وی افزود: عوامل راهداری در تمامی راه‌های مواصلاتی استان با تجهیزاتی مانند گریدر، نمک‌پاش و دیگر تجهیزات مستقر بوده و مشغول برف روبی هستند.

امداد رسانی به ۴۴۷ نفر در زمان وقوع طوفان

فرهاد میقانی مدیرکل هلال احمر گلستان در ادامه با تشریح امداد رسانی به مردم و در راه ماندگان براثر بارش برف بیان کرد:: صبح پنج شنبهباد و طوفان گلستان را درنوردید و باعث خسارت به سقف برخی ساختمان‌ها و معابر شد.

وی افزود: امدادگران گلستان امروز به ۶ حادثه طوفان در شهرهای مختلف مانند گرگان، بندرگز، کردکوی و غیره خدمات رسانی کرده که در مجموع به ۴۲۸ حادثه امدادرسانی شد. ‏

میقانی بیان کرد: همچنین بعدازظهر امروز شاهد بارش برف و وقوع کولاک در محورهای گلستان بودیم که ۱۹ نفر گرفتار در برف امدادرسانی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه در مجموع حوادث امروز به ۴۴۷ نفر امدادرسانی شد، اضافه کرد: ۲۱ تیم متشکل از ۸۱ نیروی امدادی در این حوادث حضور داشتند.

وی از توزیع هزار و ۴۷۰ کیلوگرم نایلون در حوادث طوفان و باران امروز خبرداد و گفت: ۱۴ دستگاه خودروی کمکدار و یک دستگاه ست نجات و ۶ آمبولانس در این حواث بکارگیری شد.

گفتنی است؛ هواشناسی استان گلستان اعلام کردکه  امروز جو استان پایدار بوده و این پایداری تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت .

طی این مدت دمای هوا در طول روز روند افزایشی داشته اما شب های سردی در پیش خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.