1399-09-24 12:20
1389
0
72067
گزارش؛

دورهمی های کرونایی یلدا ممنوع /برای جان یکدیگر یلدا را مجازی برگزار کنیم

شب یلدا طولانی ترین شب سال و دورهمی ها و جشن های خانوادگی که از دیر باز در کشور برگزار می شود در سال جاری و با وجود کرونا رنگ و بوی مجازی به خود گرفته است.

به گزارش گلستان ما؛  شب یلدا طولانی ترین شب سال  و دورهمی ها و جشن های خانوادگی که از دیر باز در کشور برگزار می شود در سال جاری و با وجود کرونا رنگ و بوی مجازی به خود گرفته است.

درحالی که بیش از 500 نفر در بیمارستان  های استان گلستان بستری هستند اما  می بینیم بازهم افرادی هستند که برای خوشی گذارای چند ساعت یک عمر پشیمانی را به بار می آورند.

در مناطق مختلف استان گلستان آيين های شب يلدا  به صورت های مختلف و با دورهمی ها ی خانوادگی برگزار می شود.

فلسفه شب یلدا نیز همین خوشی و دورهم بودن و خنده های از ته دل  خانواده ها در کنار یکدیگر است ولی در این دوران استثنایی باید حواسمان به داشته هایمان و خانواده باشد .

تنها چند روز به شب یلدا باقی مانده است و بسیاری از مردم  برای آن شب برنامه ریزی می کنند، خرید انار و هندوانه ها و آجیل این شب و کیک و .. برای بیادماندتر کردن  آن .

مرتضی سنچولی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  مردم باید نسبت به سلامت یکدیگر در جامعه مسئولیت پذیر باشند و برای یک شب دنیای خود را خراب نکنند و مسبب از دست دادن جان دیگری نشوند .

وی ادامه داد:  انگار کرونایی در خیابان ها وجود ندارد و می بینیم که حتی مردم برای تم یلدایشان برای عکاسی، جشن و دورهمی  بایکدیگررقابت می کنند .

مونا احمدی هم بیان کرد: یلدا هم می آید و می رود اما این ما هستیم که باید سلامتی  خود را داشته باشیم تا بتوایم یلداهای دیگری را در کنار خانواده جشن بگیرم.

وی با بیان اینکه گرانی و عدم نظارت بر بازارگلستان بیداد می کند، گفت: با وجود اینکه مسئولان می گویند همه چیز در بازار وجود دارد اما می بینیم برای خریدهای روزانه هم یا باید در صف بایستیم و یا برای تهیه به این مغازه و آن مغازه رفته و با قیمت زیاد و غیرمعقول مواجه شویم.

وی که نگرانی شدیدی برای شب یلدا دارد، اضافه کرد؛ مردم باید رعایت کنند  چون هر فرد مبتلا یک جامعه را آلوده می کند، دارو و واکسنی هم که تا بهار سال آینده وجود ندارد پس برای خودمان هم که شده نه تنها شب یلدا بلکه همیشه و همیشه کاری نکنیم که پشیمان شویم.

وی تاکید کرد؛ از حضور غیر ضروری در بازار پرهیز کنیم، از ماسک استفاده کنیم و فاصله اجتمعی را رعایت کنیم راه حل هایی که در رسانه ها اعلام می شود باید بیشتر از این به آن پایبند باشیم.

اما یلدا برای کادر درمان هم نگران کننده است. خستگی مدافعان سلامت که بیش از یکسال برای بهبود بیماران از جان مایه گذاشته اند، خانواده های خود را ندیدند ، با بیماری دست و پنجه نرم کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با بیان اینکه محدودیت ها میزان ابتلای  به کرونا را کاهش داده است ، گفت: اما نباید آن را قطعی بدانیم و هر گونه سهل انگاری و عادی پنداری دوباره ما را به عقب بازمی گرداند .

عبدالرضا فاضل با توجه به نزدیک شدن شب یلدا تاکید کرد؛  از مردم می خواهیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عدم برگزاری دورهمی های خانوادگی، ضمن مراقبت از خود و خانواده شان، از کادر بهداشت و درمان حمایت کنند و امسال با توجه به شرایط کرونا در این شب دورهمی اتفاق نیفتد و شرایط استان را از نظر شیوع ویروس کرونا سخت تر نکنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در سال گذشته در ایام عید به دلیل کرونا محدودیت هایی داشتیم و نتوانستیم دید و بازدیدها را انجام بدهیم و انتظار داریم که مردم شب نشینی ها و شب یلدا را به سال آینده و پس از پایان همگیری ویروس کرونا موکول کنند.

فاضل  یادآورشد: براساس آمار، بیشترین موارد شیوع کرونا در دورهمی های و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می افتد.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا استان هم بیان کرد: شب یلدا را پیش رو داریم و از مردم می‌خواهیم که آن را به صورت مجازی برگزار کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است خوشی های زودگذر به حادثه‌ای تلخ تبدیل شود.

رئیس کل دادگستری گلستان هم چندی پیش اعلام کرد، با هر اقدامی که مرکز بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی آن را تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی کند، برخورد می‌کنیم.

هادی هاشمیان افزود: برگزاری مراسم‌های تجمعی بیش از 15 نفر در شهرهای قرمز ممنوع است و با کسانی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، تعارف نخواهیم کرد.

وی افزود: قانونگذار برای برخورد با این افراد تا یکسال حبس پیش بینی کرده است. از مردم انتظار داریم به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و جان خود و دیگران را به مخاطره نیندازند.

در راستای برگزاری مجازی  شب یلدا دراستان گلستان پویش هایی راه اندازی شده است تا مردم با عدم برگزاری دورهمی های خانوادگی بار بیماران را در مراکز درمانی افزون نکنند و لبخند توام با سلامتی را در بین هم استانی ها  پایدار بماند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.