1399-09-05 07:25
780
0
71745
مخترع بسیجی در گفت و گو با گلستان ما :

تفکر انقلابی و بسیجی باعث پیشرفت کشور شد / قبل از انقلاب اجازه فکر کردن به ما نمی دادند

یک مخترع بسیجی با بیان اینکه قبل از انقلاب اجازه فکر کردن به ما نمی داند ، گفت : بعد از انقلاب هم اگر امام (ره) نبودند نمی توانستیم به پیشرفت برسیم، تفکر دینی و انقلابی و بسیجی باعث شد به پیشرفت برسیم.

به گزارش گلستان ما ؛ در چهارمین روز از هفته بسیج سراغ یکی از جهادگران علم و فناوری و از بسیجیان فعال شهر گرگان رفتیم ، دکتر حسینعلی شمس آبادی متولد محله سرچشمه گرگان که اصالتا بچه روستای طاش است ، او نخبه بسیجی است که مقالات و اختراعات فراوانی را در حوزه کشاورزی به ثبت رسانده است .

دکتر شمس آبادی می گوید:  یا متولد 1335 است یا 1340 زیرا قبل از انقلاب شناسنامه ها  دقیق نبود و بنا به دلایلی دو تاریخ تولد دارم . تحصیلات دبستان و دبیرستان را در گرگان و دبیرستان استرآبادی گذرانده ودر رشته ریاضی فارغ التحصیل شدم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب در سال 54-55،موقع  برای اعزام به سپاه دانش  شرکت کردم و قبول شدم اما شرایط خانوادگی اجازه نمی داد بروم ، با وجود اینکه در خانواده مذهبی و نسبتا متوسط بودم و پدر هم کشاورز بودن و هم کامیون داشتند ،  بالاخره سال 55 خدمت سربازی رفتم.

شمس آبادی اضافه کرد : در آن زمان کسانی که معدل دیپلمشان بالا بود درجه دار ارتش محسوب می  شدند و من با درجه گروهبان سومی خدمت سربازیم را در مشهد و بخشی هم تهران گذراندم و قبل از پیروزی انقلاب خدمتم تمام شده بود و کنار پدر بودم تا  سال 59 که ازدواج کردم ، در سال 60 مسائلی پیش آمد که به جهاد سازندگی پیوستم و تا سال 70 در جهاد سازندگی مشغول بودم و از کمیته فرهنگی شروع کردم و یکسال بعد ، شورای جهاد سازندگی چون پایه یک داشتم مسئولیت امور نقلیه را به من واگذار کردند.

در جنگ سراز پا نشاخته خدمت می کردیم

 این استاد بسیجی گفت : در ایام جنگ14 ماه برای پشتیبانی ، یک پایمان جبهه بود و یک پایمان هم در عمران و آبادی و سراز پا نشناخته خدمت می کردیم ، در این ایام درس خواندمان هم دوباره شروع شد، در سال 63-64 کاردانی فنی کشاورزی ابوریحان بیرونی تهران، سال 66-67 کارشناسی ناپیوسته ماشین های کشاورزی  تبریز و در سال 69-70 وارد تربیت مدرس  برای تحصیل در رشته ارشد مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی شدم.

حسینعلی شمس آبادی ادامه داد : آن زمان حتما باید بورسیه می شدیم یا بورس وزارت علوم و یا یکی از نهادها و من حقوق ماهی 12 هزار تومان سال 70 جهادسازندگی را با سه تا بچه رها کردم و رفتم تهران و با ماهی 6هزار تومان بورس وزارت علوم شدم ، عشق به معلمی مرا از جهاد جدا کرد  ، یادم می آید در دوران دبیرستان به بچه ها ی همسایه ریاضی درس میدادم و عاشق این کار بودم .

وی بیان داشت : در سال 70 تفکیک جهاد سازندگی و کشاورزی پیش آمد ، در ان مقطع هم دانشگاه تهران و هم گرگان پذیرش داشتند که کار اشتغالم در دانشگاه تهران تمام شد حتی تا صدور حکم کارگزینی جلو رفته بود و خانه سازمانی دادند و رنگ آمیزی هم کردیم ولی از این طرف اعلام نیاز دانشگاه گرگان هم بود تا اینکه حکمم را برای گرگان زدند ، خیلی تلاش کردم تهران باشم اما نشد و به گرگان عزیمت کردم .

شمس آبادی گفت : در آن زمان دکتر محسنی رئیس دانشگاه گرگان بود ، معلم اخلاق و فردی کم نظیرو شریفی بودند که گفتند شما ایثارگر هستی و باید ایثارگری ات را اینجا ثابت کنی و ما استخاره کردیم خوب آمد لذا از سال 73 بعد از 4 ماه واحد دانشجویان شاهد و ایثارگر را به ما واگذار کردند  و از طرفی دکترا قبول شدم و بخاطر کبر سنی نتوانستم اعزام شوم و با هزینه شخصی نتوانستم بروم اما پس از آن در دانشگاه پوسای هند که خیلی معروف هستند رفتیم  وچهار واحد هم اضافه درسهای دکترا را گذارندم و تحت عنوان دانشوری مدرک دادند اما از ما امتحان جامع نگرفتند.

وی یادآور شد : بعد از آن که به گرگان آمدیم رشته ماشین های کشاورزی را راه اندازی کردم  وشدم موسس این رشته در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان  ، در آن سالها خیلی فشار روی من بود و ماحصل 10 سال تلاشم راه اندازی گروه شد، الان به نام رشته مکانیک بیوسیستم  شده است ، بعد از آن فرصتی پیش آمد و قسمت ما شد که در دانشگاه مالزی از سال 1386 تا 1389 با خانواده بروم و تحصیل کنم  ، از سال 90 استادیار شدم و بعد از 5 سال دانشیاری خود را به جریان انداختم و الان بعد از 35 سال بازنشسته شدم.

این استاد نخبه بسیجی درباره سختی استقرار رشته ها در دانشگاه گفت: آن زمان حتی کارگاهی نداشتیم و بعد از راه اندازی تجهیزات نبود، در شرایط بحرانی و مالی با هزینه خودم و مشارکت با نهادهایی مانند جهاد سازندگی  تجهیزات به دانشگاه می آوردیم البته الان گروه نسبتا خوبی داریم.

شمس آبادی معتقد است، ماشین های کشاورزی یکی از رشته های مورد نیاز منطقه است،  گلستان قطب کشاورزی منطقه است و کشاورزی بدون ماشین های کشاورزی محال است ، من شخصا به گروه ها سر می زدم هرجا مشکل فنی داشتند برطرف می کردم

وی درباره کارهای برجسته خود بیان کرد: در زمانی که استاد بودم ، دانشجویان که علاقه مند و تیزهوش بودند را شناسایی میکردم و می آوردم  ودیدگاه های خود را با آنها به اشتراک می گذاشتم و ماحصل آن شده چندین ثبت اختراع مشترک،  این مورد را هم بیشتر با هزینه شخصی انجام می دادم .

این مخترع بسیجی تاکید کرد : دستگاه تکثیر کشت گیاهان در محیط  مایع که گواهی از سازمان علمی و پژهشی وگواهی ثبت اداره ثبت اختراعات و برای دانشجویان باغبانی کاربرد دارد از سال 86 این دستگاه کار می کندو مشکلی تا الان برایش پیش نیامده است، «دستگاه خشک کن»، «موتور سیکلت با چرخ های متحرک» برای کشاورزی در زمین های 2 تا 5 هکتار« آبگرمکن خورشیدی» «دستگاه چیلر»« دستگاه برداشت نیمه مکانیزه پنبه» از جمله اختراعات دیگر من است.

تفکر دینی و انقلابی و بسیجی باعث شد به پیشرفت برسیم

وی درباره مقایسه پیشرفت های چهل و یک ساله انقلاب هم بیان کرد:  در مقایسه قبل  بعد از انقلاب باید بگویم در آن زمان اجازه نمی دادند فکر و اندیشه گسترش پیدا کند و جوانان به سراغ راه حل مشکلات کشور بروند و همه کارها توسط مستشاران خارجی انجام می شد ،  بعد از انقلاب هم  اگر امام (ره)  نبودند نمی توانستیم به پیشرفت برسیم، تفکر دینی و انقلابی و بسیجی باعث شد به پیشرفت برسیم.

دکتر شمس آبادی افزود : اگر امروز زمین باز می شود موشک میفرستیم، موجود زنده به  به فضا می فرستیم و خیلی پیشرفت کردیم  در زمینه ، علمی و نظامی  اقتصادی خیلی پیشرفت کردیم مرهون تفکر دینی و انقلابی است هرچند ، چند نفر خلافکار هم وجود دارد که اختلاس و دزدی می کنند اما اینها را نباید به اسم نظام گذاشت ، اینها خلاف کار بودند که به جامعه  وارد شدند .

این نخبه بسیجی اضافه کرد:  پیشرفتهای حوزه فرهنگی را هم نباید نادیده گرفت اما در دهه اخیر به نظرم رو به افول می رود ، بیشتر مشکل ما مشکل فرهنگی است اگر مشکلات فرهنگی حل شود بقیه مشکلات به تبع آن حل می شود  و تصور خودم این است که به جاهای خوبی رسیدیم و می توانیم پیشرفت کنیم .

وی یکی از دلایل پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را تحریم ها دانست و بیان کرد:  ما تهدید تحریم ها  را به فرصت تبدیل کردیم و شاید اگر این تحریم ها نبود این همه پیشرفت ها در کشور حاصل نمی شد.در 14 ماه حضور در دفاع مقدس دیدم که ما مردانه جنگیدیم.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.