1399-08-18 09:34
880
0
71461
هشتمین روز از آتش سوزی در جنگل های استان گلستان؛

باران زبانه آتش توسکستان را خاموش می کند/مهار کامل آتش

بالاخره باران بارید تا جنگل های توسکستان که نفسشان از دود آتش گرفته بودو تن رونجور درختان تاب گرمای سوزناک آن را نداشت، نجات پیدا کنند.

به گزارش گلستان ما؛ بارش باران از صبح امروز به داد طبیعت بکر استان گلستان رسید و در هشتمین روز از آتش سوزی که به دلیل سهل انگاری و عامل انسانی آتش بر خرمن جنگل افتاده بود، خاموش شود.

براساس اعلام هواشناسی گلستان؛ با ورود سامانه بارشی به استان شاهد ابرناکی در اکثر مناطق و در برخی نقاط پدیده مه هستیم، و براساس الگوهای هواشناسی بارش های پراکنده بتدریج از ظهر امروز آغاز می شوند.و این وضعیت ناپایدار تا اواخر وقت فردا ادامه خواهد داشت.

محمد حمیدی درباره آخرین وضعیت مهار آتش در ارتفاعات توسکستان، اظهار کرد: آخرین مشاهدات و بررسی های انجام شده توسط تصاویر ماهواره ای از محل آتش سوزی در شب گذشته نشان داد مهار آتش در اکثر نقاط جنگل به پایان رسیده و تنها در یک نقطه، مهار آتش به طور کامل انجام نشده است.

وی افزود: سه تیم 40نفره در محل آتش سوزی در ارتفاعات توسکستان مستقر هستند و مهار آتش در تنها نقطه باقیمانده از جنگل هم توسط نیرو های امدادی در شب گذشته به پایان رسید.

فرماندار گرگان تصریح کرد: از ابتدای صبح امروز (یکشنبه) با شروع بارندگی در ارتفاعات، تیم های اعزامی محل را ترک کرده و به سمت پایین منتقل شده اند.

وی اضافه کرد: شواهد نشان می‌دهد مهار آتش به صورت کامل در شب گذشته انجام شده است و با شروع بارش باران و تَر شدن درختان، این کار با سرعت بیشتری در حال انجام است.

حمیدی اذعان کرد: با توجه به شرایط موجود، تمامی مناطق در ارتفاعات توسکستان توسط تیم های متخصص از طریق تصاویر ماهواره ای در طول شبانه روز رصد خواهد شد تا به محض وقوع دوباره آتش، تیم های امدادی با تجهیزات کامل اعزام شوند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای تازه نفس، از ابتدای صبح یکشنبه در پایگاه منابع طبیعی مستقر بوده و به محض پایان بارندگی با تجهیزات کامل به ارتفاعات توسکستان اعزام خواهند شد تا مراحل پاکسازی انجام شود و آخرین بقایای به جا مانده از آتش به طور کامل از بین برود.

جلسه فوق العاده مدیریت بحران استان با حضور حق شناس استاندار گلستان و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان شامگاه شنبه با موضوع بررسی اخرین روند امدادرسانی آتش سوزی ارتفاعات جنگلی توسکستان برگزار شد.

هادی حق شناس در این جلسه تاکید کرد: استقرار مدیران استان  و شهرستان، مدیر کل حفاظت محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی و مدیرکل هلال احمردر توسکستان روند اطفا حریق را تسریع می بخشد.

وی افزود: در چهار نقطه اصلی آتش سوزی در منطقه توسکستان اتفاق افتاده که مقرر شد کوهنوردان و نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای بسیج، نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی در چهار قسمت استقرار پیدا کنند و البته نیروهای هلال احمر نیز پشتیبانی لازم را از تمام نیروها داشته باشند.
استاندار گلستان بیان کرد: قریب به 500نفر از نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، مدیریت بحران، کوهنوردان، سپاه، بسیج، هلال احمر و نیروهای مردمی قریب به یک هفته گذشته در جریان اطفاء حریق همکاری داشتند.

آتش جنگل های مینودشت مهار شد

اما طی روزهای گذشته آتش سوزی دیگری در جنگل های شرق گلستان در مینودشت اتفاق افتاده است .

در این باره گرایلو رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت در شرق استان گلستان  به خبرنگار ایرنا گفت: براثر وقوع سه فقره حریق طی 30ساعت گذشته و براساس برآوردهای اولیه حدود 20هکتار از عرصه‌های جنگلی این شهرستان در آتش سوخت.

گرایلو با بیان اینکه هر سه منطقه جنگلی مینودشت که دچار حریق شدند، در مناطق کوهستانی و سخت گذر قرار داشتند، اضافه کرد: همین علت و نیز وزش شدید باد، عملیات مهار آتش را سخت کرد.

وی تصریح کرد: با این حال با تلاش نیروهای منابع طبیعی مینودشت و دو شهرستان گنبدکاووس و کلاله و نیز حضور خوب نیروهای بومی که در مجموع افزون بر یکصدنفر بودند، آتش هر سه نقطه ساعت 15امروز به طور کامل مهار و خاموش شد.

 یکی از دلایل طولانی شدن روند خاموش کردن آتش، صخره‌ای بودن مناطق درگیر آتش و پراکندگی محدوده آن در ارتفاعات سخت گذر است.

 با ادامه بارش باران در ارتفاعات توسکستان عملیات اطفای حریق با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و آتش به طور کامل مهار می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.