1399-07-17 11:05
435
0
70857
یک کارشناس مذهبی عنوان کرد؛

سوگواری اربعین تعطیل بردار نیست/پیام اربعین به بهترین شکل به جهان مخابره می شود

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه سوگواری اربعین تعطیل بردار نیست، گفت: پیام اربعین به بهترین شکل به جهان مخابره می شود.

به گزارش گلستان ما؛ معصومه عبداللهی کارشناس مذهبی و پژوهشگر در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار این پایگاه خبری پیرامون اربعین  و لزوم گرامیداشت آن در ایام کرونا اظهار کرد: یکی از بزرگترین شعائرمسلمانان جهان بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام و یاران و فرزندانشان می باشد.

وی با بیان اینکه اربعین یکی از جهانی ترین مراسم های مذهبی که جنبه فراملیتی و حتی فرامذهبی دارد، افزود: درواقع هر انسان آزادی خواهی که تاریخ واقعه عاشورا را مطالعه میکند به عظمت این جریان بزرگ حماسی اعتراف میکند و آن را از وقایع مهم تاریخ بشریت میخواند وشهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام ویارانش در واقع نه تنها افکار، بلکه قلبها را در گیر خود میکند.

این پژوهشگر گلستانی تصریح کرد: پیام قیام امام حسین علیه السلام در عاشورا رهایی همه آزادی خواهان دنیا از فتنه هایی است که مستکبران عالم بر سر انسانهای دنیا می آورند.فساد وظلم در جوامع انسانی برای رسیدن به اهداف اقتصادی و سیاسی از حربه های سلطه گران واستعمارگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیاست.

اربعین؛ این  رخداد مهم تاریخی بر دل سیاست مداران  قدرت طلب دنیا انداخته

وی اضافه کرد: قیام امام حسین علیه االسلام  سراسر درس بود وازین باب اهمیت بزرگداشت این قیام وشهادت مردان بزرگ تاریخ در اربعین حسینی اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا ترسی از گسترده شدن این  رخداد مهم تاریخی بر دل سیاست مداران  قدرت طلب دنیا انداخته و به همین خاطر تمام عزم خود را جزم کرده اند تا این مراسم پرشکوه در اربعین کمرنگ شود.

عبداللهی تاکید کرد: دشمنان نمیدانند این شور وهیجانی که از اربعین بر دل انسانهای دنیا افتاده از جانب پرودگار خداوند است  زیرا خداوند مربی انسان است و برای رشد و تربیت انسانهای کامل هر روشی را بکار میبرد و این توفیق الهی که در جان همه مردم رخنه کرده با هیچ حربه سیاسی،نظامی وفرهنگی زایل شدنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: بارها در طول این دوران شاهد بودیم که توسط گروهکهای تروریستی با به شهادت رساندن زوار امام حسین علیه السلام خواستند ترسی در دل عشاق اما حسین (ع) بیاندازند و مانع ورود آنها به سرزمین مقدس کربلا شوند ولی نه تنها نتوانستند مانع شوند بلکه انها غافل ازاین نکته بودند که شهادت و مرگ در راه خدا در دل مومنان از هرچیزی بالاتراست و همین امر باعث میشود مومن از مرگ نهراسد وبرای رسیدن به معبود خود در راه حق وحقیقت قدمی بردارد.

باید امام خود را بشناسیم

عبداللهی اذعان کرد: وظیفه ما شیعیان در درجه اول شناساندن شخصیت امام حسین علیه السلام به دنیاست ولازمه آن این است که ابتدا خود این شخصیت بزرگ دنیای اسلام بشناسیم اما شنشاختی که هدفمند است گاهی شناخت سطحی از یک واقعه بخاطر اتفاقات ناگوار انسانی که رخ داده اشخاص را منقلب میکند و غم دردل ایجاد میکند اما شناختی که با تعقل و تفکر و مطالعه وتحقیق باشد.

 وی ادامه داد: البته اشک برای امام حسین علیه السلام قطعا اثر معنوی بر قلب میگذارد و تاریکی ها را از دلها پاک میکند اما در درجه اول باید امام خود را بشناسیم همانطور که در کلام معصوم داریم هرکس امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهیلیت مرده است .

عبداللهی توضیح داد: آیا مراد از شناخت امام زمان خود شناخت شناسنامه ای صرف است یا شناخت همه ابعاد شخصیتی او؟ شناخت امام از این جهت حائز اهمیت است که ما برای رسیدن به درجه اعلای انسانی خود در هر مرتبه از زندگی فردی واجتماعی نیازمند الگو هستیم.الگوهایی که خداوند به ما معرفی کرده و ما برای الگو برداری نیازمند شناخت هستیم.

وی ادامه داد: شناخت از زندگی فردی و اجتماعی آنها، اگر امام حسین علیه السلام و یارانش به شهادت رسیدند و اینکه فرزندانشان به شهادت رسیدن و خانواده آن حضرت به اسارت رفتند علت چه بود؟ چرا ان حضرت این همه مصائب را تحمل کردند؟چه پیامی را میخواستند با شهادت خود به مردم دنیا منتقل کنند؟ قطعا پیام یک پیام معمولی نبوده؛ امام حسین علیه السلام در واقع نهضتی را بنیان گذاری کردند که حاصل تفکر این نهضت هشت سال دفاع مقدس در ایران است یا دفاع از مردم سرزمین های فلسطین، لبنان، یمن،سوریه،افغانستان و....برای حفظ آرمانهای بزرگ الهی و جلوگیری از انهدام انسانیت  است.

زمانی که پای حق در میان باشد زن مسلمان با حفظ همه شئونات حضور مقتدرانه پیدا میکند

این کارشناس مذهبی یادآورشد: در قیام عاشورا علاوه براینکه درس ایثار واز خودگذشتی  در راه حق داشت پیام های مهمی هم در برداشت جایگاه زن در اسلام تعریف شد زمانی که پای حق در میان باشد زن مسلمان با حفظ همه شئونات حضور مقتدرانه پیدا میکند و پا به پای مردان به مبارزه بر علیه ظلم می پردازد .

وی عنوان کرد: علاوه برجایگاه اجتماعی زنان به نقش کودکان در تربیت یک جامعه اشاره دارد.حتی نوزادی که باحضور خود پیام ظلم ظالم را منتقل میکند.در این زمان شاهد هستیم کودکان مسلمان در نقاط مختلف دنیا کشته میشوند ،دشمن تصور میکند با کشتن کودکان مسلمان میتواند هراسی نسبت به خود در دل مسلمانان ایجاد کنند تا بتواند این دینی که هر انسان آزاده را به خود جذب میکند کمرنگ کند تا مواضع  ومنافع خودش به خطر نیفتند اما نمیداند با کشتن هر مسلمان مظلومی در دنیا که نقشی در پیدایش ظلم وفساد در دنیا نداشته و فقط به جرم مسلمانی کشته شده پرچم اسلام را برافراشته تر میکند.

عبداللهی یادآورشد: به جرأت میتوان گفت امام حسین علیه السلام متعلق به همه مسلمانان است زیرا قبل از قیام امام حسین علیه السلام همانطور که در تاریخ میخوانیم فاصله ای عمیق بین مسلمانان ایجاد شده بود، امام حسین علیه السلام از شروع حرکت خود شروع به ازبین بردن این فاصله کرد و در این مسیر کسانی چون زهیر را  جذب و ازسرداران سپاه امام حسین علیه السلام شد و در کاب آن حضرت به شهادت رسید وهدف اصلی امام حسین علیه اسلام ایجاد وحدت اسلامی وجلوگیری از تفرقه بین مسلمانان بود.

قلوب 25 میلیون زائر به سمت اربعین متوقف نمی شود

وی بیان کرد: قیام امام حسین علیه السلام مانند مشعلی فروزانی است که خاموش نمیشود و راه را برای همه  آیندگان روشن میکند درسهای عاشورا آینه تمام نمای عرب مسلمانان جهان است که بدانند با وحدت میتوانند تا قرنها بر نه بر سرزمینها بلکه بر قلبها حکومت کنند و اسلام را فراتر از زمان و مکان گسترش دهند همانطور که  پیام امام حسین علیه السلام در روز اربعین به تمام دنیا به عجیب ترین و بهترین شکل ممکن مخابره میشود با وجود همه سانسورها و پارازیت های سیاسی و ضد عاشورایی دشمن  ولی نمیتوانند مانع انعکاس آن به دنیا شوند .

این پژوهشگر گلستانی در خاتمه گفت: حتی با وجود بیماری کرونا که در حرکت زائرین حسینی را به سمت پیاده روی اربعین به ظاهر متوقف کرده اما نتوانسته قلوب 25 میلیون زائر را به سمت اربعین متوقف کند.چطور شعله عشق را در دل25 میلیون انسانی که طعم آن را چشیده اند به یک باره خاموش کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.