1399-06-24 11:02
1648
0
70355
گزارش گلستان ما از آخرین وضعیت زلزله رامیان؛

بازماندگی از تحصیل کودکان «قورچای»/ دارو «غیر» رایگان برای افراد فاقد بیمه حمایتی در مناطق زلزله زده رامیان

تنها مدرسه در روستای قورچای پس از وقوع زمین لرزه 5.1 ریشتری 17 شهریور جهت اسکان در اختیار خانواده ها قرار گرفته است و شبکه شاد هم به علت عدم آنتن دهی جایش در بین بچه های زلزله زده خالی می باشد.

به گزارش گلستان ما، بامداد 17 شهریور بود که زلزله 5.1 ریشتری رامیان و استان های همجوار گلستان را لرزاند.

کانون این زلزله روستای قورچای در سه کیلومتری شهرستان رامیان بود اما در این زلزله چند روستای دیگر نیز اسیر این بلای طبیعی شدند که در این مسیر صدها واحد مسکونی تخریب شدند.

در همان دقایق اولیه گروه های امدادی، جهادی و خدماتی در روستاهای حادثه دیده مستقر شدند تا نیازهای مردم منطقه را برطرف کنند.

6 روز از این زلزله سنگین می گذرد و مردم روستا که خانه های خود را یا خرابه و یا ویرانه یافته اند در چادرهای امدادی هلال احمر در مدرسه روستا قورچای اقامت یافته اند و امیدوارند هر چه زودتر بتوانند راهی برای نجات از این وضعیت پیدا کنند.

گذشت چند روزی از این حادثه بهانه ای شد تا بازدیدی از این منطقه و حال و اوضاع افراد زلزله زده داشته باشیم.

در ابتدای روستا چیزی که توجه را بیش از پیش به خود جلب می کند اسکان موقت خانواده ها در چادرهایی است که در تنها مدرسه ابتدایی این روستا بنا شده است.

جای خالی مدرسه در بین کودکان زلزله زده

وقتی وارد محوطه مدرسه می شوی کودکان در حال رفت و آمد هستند کلاس ها نیز هر کدام به کاری اختصاص یافته و سوالی که مطرح می شود مگر قرار نیست این کودکان بر کلاس درس حاضر شوند؟

از بچه ها که پرس و جو می کنیم متوجه می شویم تنها همین یک مدرسه در روستا است که آن هم در اختیار خانواده ها قرار گرفته تلویزیون و آنتنی هم که نیست بچه ها بخواهند درس های خود را از آن طریق دنبال کنند و زمانی که آنتن نباشد قطعا شبکه شاد هم جایش در بین بچه های زلزله زده خالی خواهد بود.

بچه هایی که هر کدام مشتاق تحصیل هستند و قرار گرفتن در این شرایط کنار خانواده ها می تواند فشار روانی مضاعفی را بر این کودکان وارد کند اما اگر کلاس درسی حتی در چادر یا شرایط دیگری برای آن ها مهیا شود قطعا می تواند در شرایط روحی آن ها تاثیرگذار باشد.

دارو غیررایگان برای خانواده های فاقد بیمه 

وقتی سراغ محوطه داخلی مدرسه که می روی بعد از چند کلاسی که برای تحصیل دانشجویان قرار داده شده محیطی نیز برای درمان و ویزیت رایگان خانواده های آسیب دیده قرار داده شده است.

خانواده هایی که در این شرایط بد اقتصادی با وضعیت نابسامانی که برای زندگی شان رو به رو شده اند قطعا اضافه شدن باری بر دوش آن ها می تواند فقط شرایط را برایشان سخت تر کند در صورتی که می توان حتی با فراهم کردن شرایط ساده بخشی از مشکلات آن ها را فراهم کرد.

یکی از خانواده ها که داشتن بیمه روستایی و تامین اجتماعی محروم است با وجود اینکه از وضعیت امدادرسانی بسیار راضی است اما گله ای دارد که خانواده هایی که تحت پوشش بیمه ای نیستند باید هزینه ای را برای دریافت دارو پرداخت کنند که با توجه به شرایط حال حاضر این کار برای آن ها سخت است.

کلاس های آموزشی برای 30 دانش آموز ابتدایی برگزار نمی شود 

سرپرست فرمانداری رامیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیشترین خسارت ما در حوزه مسکن است، اظهار کرد: 124 خانه را باید احداث مجدد و 71 خانه را تعمیر کنیم.

حمیدرضا چوبداری با اشاره به اینکه تعهد ما این است قبل از فصل زمستان خانه ها را تحویل دهیم، خاطرنشان کرد: همه منازل روستایی را بیمه کرده ایم که این موضوع در بحث فرهنگ سازی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کمک بیمه برای ساختمان و لوازم 25میلیون تومان است، عنوان کرد: دولت نیز با همکاری بنیاد مسکن 50میلیون تومان وام 4درصد را به خسارت دیدگان پرداخت می کند.

سرپرست فرمانداری رامیان با اشاره به خسارت های وارده اذعان کرد: 9 روستا خسارت دیده اند که به ترتیب قورچای ویرو و الهادی بیشترین خسارت را دیده اند.

چوبداری تصریح کرد: مدارس در شرایط عادی هم به گونه ای است که بچه ها از شاد استفاده می کردند این نقطه نیز بچه ها از این برنامه استفاده می کنند اما روستای قورچای اینترنت ندارد.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با رییس آموزش و پرورش خواهیم داشت هماهنگی هایی را برای حضور معلمان صورت می دهیم اما واقعیت این است کلاس های آموزشی برای 30 دانش آموز ابتدایی برگزار نمی شود.

سرپرست فرمانداری رامیان ابراز کرد: در مقطع راهنمایی و دبیرستان بچه ها به مدارس شبانه روزی شهرهای خانببین و رامیان می روند به همین جهت در این دو مقطع مشکل خاصی نداریم.

چوبداری تصریح کرد: از همان ساعت اولیه اولین ارگانی که خود را به منطقه رساند سپاه و گروه های جهادی بودند و بحث امنیت و خدمت رسانی و تهیه غذا را بر عهده گرفتند.

وی متذکرشد: در بحث بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت شهرستان لوازم بهداشتی مانند ماسک را در اختیار زلزله زدگان قرار دادند ضمن اینکه هر روز ما چادرها و خانه های زلزله زدگان را سم پاشی می کنیم.

سرپرست فرمانداری رامیان گفت: خیران می توانند در بحث ساخت و ساز، تامین نیازهای ساختمانی و بهداشت خسارت دیدگان را یاری کنند چرا که این دو موضوع برای ما دارای اهمیت است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.