1399-01-20 09:34
1467
0
68086
کارگردان و مستندساز جوان در گفت و گو با گلستان ما :

هنر انقلاب یک هنر متعهد دینی و همراه با جامعه است / هنر انقلاب خودش نیاز به انقلاب دارد

سامان مرادحسینی با اشاره به اینکه هنر انقلاب یک هنر متعهد دینی و همراه با جامعه است، گفت : پیش از انقلاب اسلامی، هنر انقلاب دست به اعتراض می‌‌زند ، پس از پیروزی با مردم همراهی می کند، زمان جنگ و دفاع مقدس با روحیه دادن به مردم هنرنمایی های ایثارگرانه می کند .

به گزارش گلستان ما ؛ سامان مرادحسینی کارگردان و مستندساز صبح امروز چهارشنبه 20 فروردین 99 در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما در خصوص روز هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت : هنر فن و دانش فرآیند های انسانی است که با خلق آثار ارزشمند هرگز کهنه نمی شود و زیبایی های آن همواره علاقمندان خود را در دوران های مختلف به تحسین و تمجید وا میدارد ، هنر حاصل فرهنگ و تمدن سرزمینی است که بازکاوی آن، می تواند بیانگر مولفه های فکری و اعتقادی یک ملت باشد.

مرادحسینی تصریح کرد : ویژگی هنر انقلابی به روز بودن آن است که تنها با اقتضای زمان تغییر حالت و حتی تغییر فرم و ساختار می دهد زیرا پویایی خاصیت هنر انقلابی است ، در شرایط کنونی جنگ فرهنگی و نرم در جریان است که هنر انقلاب باید بر اساس مطالعات و سنجش دقیقی که از موقعیت خود و مخاطبان دارد به آن ورود و با آن مقابله کند.

مهمترین ویژگی هنرمند انقلابی نگاه امیدوارانه به آینده است

وی تصریح کرد : آثار انقلابی باید جذاب و دارای پیام جدیدی برای انسان امروزی و تأثیرگذار باشد و صرفاً به موضوعات تکراری و بیان رنج‌ها و مصیبت‌ها نپردازد و در واقع مهمترین ویژگی هنرمند انقلابی نگاه امیدوارانه به آینده است ، با هر تغییر و انقلابی که در حکومت‌ها صورت می‌گیرد هنر نیز دچار تحولاتی می‌شود و می‌توان گفت بیشترین تأثیر از این تغییر حکومت‌ها در هنر به‌ویژه در سینما، تئاتر و موسیقی اتفاق می‌افتد.

این کارگردان جوان اضافه کرد : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل پویایی آن شاهد بودیم که هنرمندان زیادی بلافاصله وارد عرصه تولید فاخر متناسب با اصول انقلاب اسلامی شدند و با پدید آمدن بستر های مناسب و همچنین انگیزه هنرمندان در همان اوایل انقلاب، فعالیت خود را در رشته‌های مختلف هنری شروع کردند و آثار خوبی را نیز خلق کردند.

مرادحسینی گفت : هنرمند انقلابی کسی نیست که مستقیما درباره موضوعاتی که در لایه ابتدایی انقلاب صورت گرفته است اثری تولید کند بلکه هنرمند انقلابی باید از وضعیت زندگی اقشار مردم در شرایط مختلف مطلع باشد و بداند این افراد در چه شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی می‌کنند.

هنر انقلاب یک هنر متعهد دینی و همراه با جامعه است

وی یادآور شد : هنر انقلاب یک هنر متعهد دینی و همراه با جامعه است ، پیش از انقلاب اسلامی، هنر انقلاب دست به اعتراض می‌‌زند ، پس از پیروزی با مردم همراهی می کند، زمان جنگ و دفاع مقدس با روحیه دادن به مردم هنرنمایی های ایثارگرانه می کند و اگر خطری کشور را تهدید می کرد تذکر می دهد و هنر انقلاب بشیر و نذیر است.

این مستندساز جوان گلستانی با بیان اینکه هنر مقوله‌ای پیچیده است که یک بخش آن ذاتی است ، افزود : رسول‌الله(ص) می‌فرمایند: «ان‌الله جمیل یحب الجمال» خداوند زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد ، برخی ها هنر انقلاب را به تولید آثاری محدود می کنند که موضوع‌ آنها مستقیما مربوط به روزهای انقلاب است و هنرمند انقلابی را صاحبان این آثار می دانند.

هنرمند انقلابی واقعی کسی است شناخت بیشتری به گرایش و خواسته های مردم داشته باشد

مرادحسینی تاکید کرد : مردم بودند که انقلاب اسلامی را بوجود آوردند و به نظرم هنرمند انقلابی واقعی کسی است شناخت بیشتری به گرایش و خواسته های مردم داشته باشد، مردمی که مهمترین عنصر شکل گیری انقلاب بودند ، قطعا تولید کنندگان آثار تلویزیونی و سینمایی که اکثریت مردم را راضی و سرگرم نگه میدارند، می توان موفق ترین هنرمندان انقلابی نامید ، هنرمند انقلابی به درد های مردم می پردازد تا آن را به گوش مسئولین برسانند تا دردی و یا مشکلی از جامعه حل شود.

هنر انقلاب خودش نیاز به انقلاب دارد

وی ادامه داد : به اعتقاد من هنر انقلاب خودش نیاز به انقلاب و تحولی دارد و تغییراتی از باب تکمیل  نیاز دارد ، در بخشی از دیدگاه مقام معظم رهبری به هنر اشاره شده است: "شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است، ... هنری ممتاز وفاخر وپیشرو ... " لذا باز شدن هرچه بیشتر فضایی انتقاد در مقوله هنر انقلاب اسلامی می تواند تاثیر گذار و سازنده باشد.

مرادحسینی گفت : استعداد های هنری نو ظهور و خلاق در مناطق مختلف ایران اسلامی هستند و هنرمندانی صاحب ایده، که میتوانند با حمایت از آنها آثار خوبی را مخصوصا در حوزه فیلم تهیه نمایند ، خوشبختانه در حال حاضر مجموعه های فرهنگی و موسسه های تولیدی انقلابی در بخش فیلم های داستانی، مستند و ... در چند سال گذشته تاسیس شده اند که امیدواریم صرف تولید آثار با هنرمندان خاص، امکان را برای هنرمندان نو ظهور انقلابی بگذارند  ، همچنین جشنواره ها در این سالها توانسته اند نقش مهمی را ایفا کنند که از این بین جشنواره فجر، عمار، مقاومت و سینما حقیقت را میتوان از مهمترین آنها دانست.

شهید آوینی هنر واقعی را با الهام گیری از معارف اسلامی توصیف می کند

وی بیان داشت : اگر نشست های جدی شکل بگیرد و همچنین در خصوص اثر های تولید شده بحث و گفتگو شود و کاستی های موجود در این زمینه بررسی شود هم در روحیه دادن به هنرمندان و هم در تبدیل دغدغه‌های هنری  به دغدغه‌های فراگیر عمومی تاثیر خواهد داشت.

این کارگردان جوان با بیان اینکه شهید آوینی هنر واقعی را با الهام گیری از معارف اسلامی آن چنان توصیف می کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل است، خاطرنشان ساخت : شهید آوینی معتقد است : هنر شیدایی حقیقت است . همراه با قدرت بیان آن شیدایی .

وی ادامه داد : شهید سید مرتضی آوینی در تبیین حقیقت و سرچشمه و آبشخور هنر جدید می گوید: هنر جدید خاص عالم جدید است ، هنر جدید مولود تکنولوژی است  ، هنر جدید هنر خواص است  ، عوام درکش نمی کنند  ، هنر وسیله نیست هدف است، فایده هنر زیبایی است .

هنر گام بر عرصه حق زند                   به هر جا سخن را خموشی رسد

گفتنی است سامان مرادحسینی کارگردان جوان و مستندساز گلستانی اخیرا با حمایت معاونت امور استانهای سازمان صداوسیما، مرحله تولید تله فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه ای « راز برلین » را در شهر اراک کلید زده است ، تله فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه ای « راز برلین » به تهیه کنندگی سعید مرادی  و کارگردانی سامان مرادحسینی با ساختاری نمایشی و ۲۰ روز تلاش شبانه روزی عوامل جهت پیش تولید و همچنین ۱۵ روز برای تولید،  با حضور در بیش از ۲۰ لوکیشن مختلف، تهیه و تولید و بزودی از شبکه یک سیما  به روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام /

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.