1403-01-31 22:39
926
0
65833
به قلم حسین پایین محلی:

دیرینه شناسی جریان اصولگرایی در استان گلستان

باتوجه به اهمیت وضعیت تاریخی وضرورت اجماع اصحاب حق باتوجه به فرمایش رهبری از پیشکسوتان انتظار می رود بانگاه نخبگی راه رابرای حضور و ورود ظرفیتهایی که درنسل جدید هست بازبگذارند تا در راستای تحقق گام دوم انقلاب باگشایش تاریخی از وضعیت موجود به موعود حرکت کنیم.

به گزارش گلستان ما ؛ حسین پایین محلی نویسنده و پژوهشگر گلستانی نوشت : استان گلستان در تاریخ معاصر ایران از صدر مشروطه تا کنون آبستن تحولات بسیار بوده وجریانات فرهنگی،فکری وسیاسی بسیاری را با حضور افراد مختلف در صیرورت وپویش ها ازخود نشان داده است.

اتقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(ره)و حضور یکپارچه امت اسلامی در کشور فصل جدیدی در تاریخ بشر وانسان وبه تبع ان جامعه ایرانی رقم زد‌.استان گلستان نیز طبیعتا از این تحولات وجریانات وانقلاب برکنار نبود.حضور شخصیت های بزرگ مذهبی و سیاسی در قامت لباس روحانیت به عنوان پیشتازان مبارزه با حکومت استبدادی واستعمار ترسیم کننده این نکته بود که روحانیت بیدار شیعه در راستای خودآگاهی تاریخی ایرانیان پیش رو هستند ودرست به مانند انقلاب مشروطه روحانیون پرچمدار مبارزه با فساد واستبداد وبیگانگان اند.

شخصیت هایی چون آیت ا...طاهری که بعداز انقلاب مورد ترور توسط منافقین قرار گرفتند خط اصیل انقلاب و ولایت را برای جامعه ما به خصوص جوانان و جریانات مختلف سیاسی تبیین وترسیم نمود.

البته در درون انقلاب گفتمانهای مختلفی شکل گرفت که در اصطلاح از دو واژه چپ_راست یا انجمنی_حزبی ودر دوران بعداز سازندگی معروف به دوگانه اصلاح طلب_اصولگرا متداول شدند‌این دو جریان ویا گفتمان دو تلقی از انقلاب بودند که در درون نظام باهم به رقابت پرداختند .گفتنی است اولا جریانات دیگر نیز وجود داشتند که به دلیل مغایرت ایدئولوژیکی با اسلام،عملکرد اشتباه به تاریخ پیوستند.همچنین این دو گفتمان یاجریان کلان سیاسی نیز در سال ۸۴ به نقاط اشتراکی در حوزه اشرافیت سیاسی رسیدند ونوعی الیکارشی درحوزه مدیریت و ارکان اجرایی جامعه را رقم زدند که موج جدیدی در سال ۸۴ به وجود امد و پرده از نقاب صف کشی صوری این دو جریان را برداشت‌

با این تفاسیر گفتمان مد نظر ما _اصولگرایی_که به کلام وراه امام(ره)،مبانی انقلاب اسلامی چه در حوزه خارجی مبنی بر استعمار ستیزی وحمایت از مستضعفان وجنبش های اسلامی وجهانی کردن گفتمان انقلاب اسلامی، ولایت فقیه،و تبدیل جمهوری اسلامی در عرصه خارجی به تمدن اسلامی در نیل به بستر سازی برای تمدن مهدوی،قانون اساسی،شهدا،و کلیت ارزشهای تاریخی ایرانی واسلامی که در انقلاب اسلامی به ثمر نشست وباجمهوری اسلامی رشد نمود وبه بالندگی رسید می دانیم.

پرچمدار این جریان در استان حوزه علمیه امام صادق (ع) ومرحوم آیت ا...طاهری بودند.

اما در عین حال در جریان کنونی خرده گفتمان ها و تشکیلات متعدد باحضور افرا مختلفی بود که بعضا از مبانی ابن جریان عدول میکردند ویاتفسیر دیگری داشتند.

مثلا دکتر عباسی که دورانی دبیر حزب جمهوری درشرق مازندران بود واندیشه اسلامی تدریس میکردپس از رفتن از گلستان همه جیز رافراموش کرد تابازگشت واز نردبان اصولگرایی برصندلی مجلس تکیه زد وازانجابه هیات دولت!او گلستان را وجریان انقلابی رافراموش کرد امابرای حفظ جایگاه خود به مهره چینی پرداخت وباند خود راداشت وبه عنوان پدرخوانده از دور ودرسایه گلستان را مدیریت میکرد.عباسی کسی بود که در هیات دولت حتی حاضر نشد یکبار بابت جریان انحرافی به رئیس دولت نهم ودهم تذکر بدهد.

این عدول گفتمانی یا رفتاری را که شروعش از سال ۸۴ در سطح کشوری شروع شد (مثل موضع هاشمی،ولایتی،لاریجانی،ناطق،باهنرها و....)به استانها تسری یافت اما بااین ریزشها رویشهایی پس از عسرت تاریخی حاصل از دوران اصلاحات شکل گرفت که حتی اصطلاح اصولگرایی را برای نسل جدید انقلابی راباید تنها پوسته یا لباس تنگی در نظرگرفت که مناسبتر ان است که از لفظ انقلابی استفاده کرد وبه جناح سیاسی تقلیل نداد.این را درکلام رهبری پس از تغییر مواضع جناح ها وافراد در انتخابات نهم ریاست جمهوری دیدیم که رهبری فرمود امروز ما انقلابی وغیر انقلابی داریم واصطلاح های مرسوم در عالم سیاست وفضای رسانه ای در باب جناح ها رانپذیرفتند واین یعنی انقلاب در مسیر جدیدی قرار گرفته است.

در گلستان نیز کوتوله های سیاسی در جریان انقلابی بودند که پس از انکه باحمایت دکتر طاهری مناسبی رابرای سالها تصدی گری کردند در انتخابات شورا ومجلس باعدول گفتاری ورفتاری از گفتمان انقلابی در صدد تجدید حیات خود بودند وحتی به حمله های دن کیشوت وار برعلیه دکتر طاهری پرداختند تا به گونه ای بابیان سهم خواهی به باجگیری سیاسی بپردازند اما طبیعتا باتحولات سیاسی در سال ۹۲ نتوانستند به مطامع خود دست یابند.

دراین بین بایدنقش تاریخی مجموعه هاو کسانیکه در صدد تبیین،ترویج،دفاع ونهادینه سازی ارزشهای انقلابی دراستان را در فصای فرهنگی_تاریخی ورسانه ای استان برعهده داشتند را نادیده گرفت وبه ذکر انان پرداخت.

از نشریات مکتوب چون پژواک سخن(وسایت کاووش نیوز)، از سید مهدی حسینی ،مجموعه فرهنگی جبهه از جوادحسینی،نشریه انقلاب از تاریخنویس وتاریخدان انقلابی استاد خارکوهی،گلستان مهر(در نسبت کمتری باقبلی ها)،همچنین سایتهای گلستان ما،گلستان ۲۴و عدالتخواهان نام برد که دوستانی چون علمدار،عموزاد،گلستانی،پیام حسینی وخادملو هریک به نوعی به عنوان افسران حوزه رسانه در جنگ نرم به سنگر سازی پرداختند.

از مجموعه های دیگر فرهنگی میتوان به عاشوراییان به مدیریت اقای حسینی،موسسه شفق به مدیریت روح ا....حسینی که بادعوت از استراتژیست بزرگ جهان اسلام دکتر عباسی(خداایشان راحفظ کند) دربین جوانان انقلابی موج ایجاد میکردوسراج به مدیریت پیام حسینی نام برد که در نیرو سازی وتربیت نیرو وروشنگری در حوزه فرهنگی نقش قابل توجه داشتند.

نباید هوران را ازقلم انداخت.هوران مجموعه فرهنگی است که بیشتر درحوزه ادبیات وهنر انقلاب بارویکرد دفاع مقدس توسط استاد نسایی رزمنده وجانباز دوران دفاع مقدس که خود از اصحاب قلم است به فرهنگ سازی در حوزه دفاع مقدس میپردازد ونگاه تخصصی استاد نسایی قابل تقدیر وستایش است.

دربین تشکلها ومجموعه های سیاسی موجود درجریان انقلابی موسوم به اصولگرایی میتوان به جامعه مهندیسن،جبهه پایداری،جمنا وجدیدا شورای انقلاب اسلامی اشاره کرد که هریک توسط شخصیتهای شناخته شده سیاسی ومقبولی چون حجت الاسلام طاهری،اقای بابایی و....اداره میشوند.

دکتر حسن بیارجمندی به عنوان یک ایدئولوگ،ونظریه پرداز یکی از شخصیتهایی است که به تنهایی حکم یک جریان را دارد وباید بابت تلاشهای وی در حوزه اندیشه اعم از حوزه رسانه تا سیاسی وایدئولوژیکی تقدیر کرد.

حضور مستمر ورسانه ای دوستانی چون اقایان علیرضا کلاگر،محمدجواد ساوری،نریمانی وملاشاهی در حوزه سیاسی وشبکه های مجازی راباید مصداق بارز جهاد رسانه ای دانست که در صف اول حضور دارند وباکسی رودربایستی ندارند .

طبیعتا ممکن است نام برخی دوستان ومجموعه ها ازقلم افتاده باشد واین به دلیل گستردگی حوزه جریان انقلابی،ضعف این صاحب قلم، و مواضع برخی دوستان یاجریانات بوده باشد که بعضا یافعال نیستند ویاموضع روشن در تحولات ندارند باشد.

ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که بنابراقتضاعات تاریخی از نام برد برخی دوستان بنابر مصالحی خود داری میشود تابرای انان در این برهه تاریخی ایجاد هزینه نشود چرا که تنها دوستان این مطالب رانمیخوانند وطبیعتا .....

قبل از نکته پایانی این نوشتار جادارد اشاره ای به ائمه جمعه فعلی برخی شهرستان ها که زحمات زیادی کشیدند شود:

چون حجت الاسلام محمدی امام جمعه سابق بندرگزکه الحق درمبارزه بافساد اقدامات موثری انجام داد ودر مقابل فتنه ایستاد درحالیکه شاهد بودیم برخی جزو ساکتین فتنه بودند.

حجت الاسلام ترابی امام جمعه گنبد و حجت الاسلام منصوری امام جمعه بندرترکمن همچنین حجت الاسلام شهابی امام جمعه آزادشهرو حجت الاسلام کیایی امام جمعه دلندنیز از شخصیتهایی هستند که گامهای ارزشمندی درحوزه های مهم برداشتند.

همچنین نباید خطبه های اتشین ایت ا..‌.قدمی درمبارزه بافساد ونقد انحرافات رافراموش کرد.حضور تاریخی آیت ا...سعدی در انتخابات خبرگان رهبری باان سادگی و استقامت در گفتمان نیز نادیده گرفتن جفا به جریان انقلابی است همچنانکه ایت ا...هاشمی شاهرودی نیز به عنوان شاگرد شهید امام محمد باقر صدر(ره)نقطه عطفی دراستان محسوب میشود که باید قدران را دانست.ایت ا..میربهبهانی نیز کفتنان مهدویت راسالها ابیین وترویج میکنند وایت ا.‌‌میبدی تیز مورد مراجعه بسیاری از مردم اند.این بزرگواران مایه افتخار اسلام وشیعه وانقلاب اند.

باوجود انچه تاکنون بیان شد باید از علیرضا فرساد هم‌نام برد.

علیرضا فرساد جوانی است که بسیاری از شخصیتهای کشوری ارتباط نزدیک دارد ودر مقاطع مختلف تاریخی انان رابه گلستان اورده است.فرساد با بزرگان استان هم نشست وبرخواست دارد والبته گاهی نگاه اسیب شناسانه خود نسبت به جریان ولایی رامطرح کرده که طبیعتا ممکن است برخی به دلایل مختلف نپسندیده باشند وقضاوت دراین مورد راباید به فرصتی دیگر موکول کرد واین نوشتار درصدد اسیب شناسی وتبیین تهدیدها وفرصتها نیست که درسال ۹۷تعداد۷مقاله از راقم این سطور در حوزه مذکور نوشته شد.

بااین تفاسیر امید است فضا برای نسل جوان باز شود (گردش نخبگان )ودرعین حال چون پلی رابطه بین نسلهای انقلابی حفظ گردد‌ ودر عین حال این ارتباط مبتنی بر وحدت ونگاه جریانی باشد تافردی یا حزبی..در پایان ذکر چند مسئله مهم است :اول اینکه انچه در باب اشخاص وتشکلها در جریان اصولگرایی در این وجیزه ذکر شد مطلق نیست وماحاضر به شنیدن وگفتگو هستیم چراکه حقیقت از دیالوگ متولد میشود‌دوم اینکه کلیت انچه درباب انقلاب واصولگرایی گفته شد قرائت صاحب قلم است وممکن است دیدگاه های دیگری هم باشد اما اسلام ما انقلابی است وابوذر تولید میکند وانقلاب ما اسلامی است وسلمان تولید میکند لذاقرائتهایی که در جمهوری اسلامی شکل گرفته باید مبتنی براسلام انقلابی وانقلاب اسلامی مبنی بر ولایت فقیه باشد در غیر اینصورت اسلام امریکایی(ترکیه ای) واسلام اموی (عربستانی)تولید خواهد شد حالا این تحجر میخواهد روبه اشعری گری تاریخی باشد یا اشعری گری جدید.انچه حق نیست باطل است خواه می خواهد در قالب هر گفتار،پوشش،یارفتاری باشد‌

در بخشی از این وجیزه اشاره ای به اسیب شناسی جریان انقلابی گردید که دراینجابه اختصار چند مورد ذکر میگردد:۱_چراجریان انقلابی مدام تشکل اندر تشکل راه می اندازد؟انهم نزدیک به انتخابات؟شاید یک دلیل ان نادیده گرفتن برخی اشخاص دراین جریان باشد.باید ازظرفیتهای موجود در کل استان استفاده کرد وجریان انقلابی رابه گرگان تحدید نکرد واین تهدیدی است برای جریان انقلابی که منجر به انشقاق میشود.

۲_ازخود زنی بپرهیزیم‌‌ببینید چگونه جریانات معاند بااسلام وانقلاب در انتخابات گرد هم می ایند.انتخابات سال۸۸ از گوگوش تاسروش چگونه جمع شدند؟انتخابات سال ۹۶حتی مجاهدین خلق به ایت ا‌..رییسی حمله کردوخارج از کشور اما درفضای مجازی اورا شیخ اعدام خواند!بااین حال باید شفاف به نقد درون جریانی پرداخت.ازنیروهای مخلص وجوان حمایت کرد.به تولید محتواپرداخت.حضور افراد تازه نفس وقوی راپذیرفت وبه انان بها داد.

لذاباتوجه به اهمیت وضعیت تاریخی وضرورت اجماع اصحاب حق باتوجه به فرمایش رهبری از پیشکسوتان انتظار می رود بانگاه نخبگی راه رابرای حضور و ورود ظرفیتهایی که درنسل جدید هست بازبگذارند تا در راستای تحقق گام دوم انقلاب باگشایش تاریخی از وضعیت موجود به موعود حرکت کنیم.العاقبه للمتقین

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.