1398-04-27 12:10
843
0
64474
رئیس‎کل دادگستری گلستان:

قوانین حفاظت محیط زیست همه‎جانبه نیست/ دستگاه‎های اجرایی به‎جای تشکیل پرونده به‎دنبال پیشگیری از وقوع جرم باشند

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان گفت: متأسفانه قوانین موجود محیط زیست همه‎جانبه و همه‎گرا نبوده و در همه زمینه‎های کارآمد نیست.

به گزارش گلستان ما ؛ هادی هاشمیان ظهر امروز در آیین گرامیداشت روز محیط‎بان اظهار کرد: محیط بانی اختصاص به سازمان محیط زیست ندارد و به عامه مردم اختصاص دارد لذا اختصاص این روز تنها به محیط‎زیست تلقی خوبی نیست و حقوق محیط زیست از حقوق عمومی است و عموم مردم بر آن دخالت دارند.

وی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیسست وظیفه همه است و تنها به مأموران محیط زیست اختصاص ندارد، افزود: لازم است عامه مردم را در در حفاظت از محیط زیست دخالت دهیم و همه را پای کار بیاوریم.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه این پرسش مطرح می‎شود که آیا همه مردم می‎توانند دخالت در امر محیط زیست داشته باشند و آیا این دخالت در کار محیط‎بانان نیست؟، پاسخ داد: باید آگاهی‎بخشی و آموزش را همراه با مردم کرد تا بدانند به چه نحوی می‎توانند به محیط‎زیست کمک کنند.

* دفع زباله و پسماند از مسائلی حفاظت از محیط زیست است که باید مردم را در این امر دخالت داد

هاشمیان با اشاره به اینکه دخالت مردم در چند زمینه را می‎توان مهیا کرد و به آنها آگهی بخشید، بیان کرد: برخی محیط زیست را تنها در سطح کلان و تخریب جنگل، محیط زیست و مراتع می‎بینند این در حالی است که جزء به جزء مسائلی که روزانه با آن سروکار داریم به محیط زیست بازمی‎گردد.

وی دفع زباله و پسماند را یکی از مسائلی دانست که در راستای حفاظت از محیط زیست باید مردم را در این امر دخالت داد، تصریح کرد: متأسفانه حاشیه جاده، سواحل، دریا و ... به جامعه انسانی شباهتی ندارد و ضروری است آموزش و پرورش، حوزه‎های علمیه، رسانه ملی و ... باید به دفع صحیح زباله و پسماند توجه کنند و در راستای آگاهی‎بخشی به مردم گام بردارند.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه در خصوص توقف جنگل‎زدایی هم در سطح عمومی باید آموزش داده شود و هم با آن برخورد شود، گفت: فرسایش خاک، لغزش زمین و از بین رفتن پناهگاه حیوانات تنها بخشی از عواقب جنگل‎زدایی است.

هاشمیان با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست باید قوانینی را تصویب کرد که الزم‎آور باشد، ابراز کرد: متأسفانه قوانین موجود همه‎جانبه و همه‎گرا نیست و در همه زمینه‎های کارآمد نیست.

* دستگاه‎های اجرایی برای حفظ محیط زیست فرهنگ‎سازی کنند

وی با اشاره به اینکه استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی مسأله دیگری است که برای حفظ محیط زیست باید به مردم آموزش دهیم، اذعان کرد: دستگاه‎های اجرایی در راستای حفظ محیط زیست فرهنگ‎سازی کنند.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان متذکر شد: متأسفانه در گذشته جنگل را تخریب می‎کردند تا به امور کشاورزی بپردازند اما اکنون برای ساخت کارخانه، ساختمان مسکونی و ویلا، زمین‎های کشاورزی و جنگل‎ها را تخریب می‎کنند.

هاشمیان بیان کرد: در سنوات اخیر تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز اراضی زیاد شده اما در دو سه سال اخیر تغییر کاربری اراضی حتی تغییر کاربری مجاز در استان گلستان بسیار کاهش یافته است.

وی اذعان کرد: متأسفانه برای شکار حیوانات اقبال عمومی دیده می‎شود که نقض قوانین، عدم اطلاع‎رسانی دقیق و لازم و عدم آگاهی از علل آن است از طرفی سودجویی مادی نیز در این امر اثرگذار است.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان با تأکید بر اینکه متأسفانه شکار پرندگان زیاد شده و نیاز است به مردم آگاهی‎بخشی شود و قوانین سخت‎گیرانه‎تر شود، افزود: برای حفاظت از محیط زیست در استان گلستان اقدامات ارزشمندی انجام می‎شود اما کافی نیست و وظیفه همه ما حفاظت و نظارت بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست است.

هاشمیان با اشاره به اینکه در آیین دادرسی کیفری سازمان‎های مردم‎نهاد ذی‎نفع در طرح دعوا هستند و به وسیله افشاگری، تهییج افکار عمومی و ... مانع تخریب محیط زیست می‎شوند، خاطرنشان کرد: محیط زیست باید از فرصت سازمان‎های مردم‎نهاد به نحو مطلوب استفاده کنند.

* حدود 311 پرونده از ناحیه محیط زیست و سمن‎های به دستگاه قضایی آمده است

وی با بیان اینکه حدود 311 پرونده از ناحیه محیط زیست و سمن‎های به دستگاه قضایی آمده است، بیان کرد: دستگاه‎های اجرایی دنبال تشکیل پرونده نباشد و به‎دنبال پیشگیری از وقوع جرم باشند.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: قرار داشتن منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» در محدود منابع طبیعی یکی از مشکلات استان گلستان است و این مسأله باعث می‎شود که مشخص نباشد محیط زیست باید از این منطقه نظارت کند و یا منابع طبیعی؟ و همین خلأ زمینه سودجویی و دست‎درازی متخلفان و سودجویان را فراهم کرده است.

هاشمیان تأکید کرد: نیاز است تفکیک منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» صورت بگیرد تا مشخص شود که کدام دستگاه‎ها باید از این منطقه حفاظت‎شده نظارت کنند.

وی متذکر شد: خلأ نظارت بر منطقه حفاظت شده منابع طبیعی نباید موجب شود که سودجویان در این منطقه وارد شوند و به محیط زیست آسیب برسانند.

رئیس‎کل دادگستری استان گلستان یادآور شد: دستگاه قضایی در امورات مختلف از جمله حفظ محیط زیست در خدمت مردم است و البته معتقدیم شدت برخورد و نظارت قضایی باید آخر کار باشد و قبل از برخورد قضایی باید نظارت، آگهی‎بخشی و پیگیری در دستور کار دستگاه‎های متولی قرار بگیرد تا به تشکیل پرونده منجر نشود./فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.