1398-07-06 08:39
1083
0
65677
گزارش؛

وضعیت برج قابوس ۸ سال پس از ثبت جهانی

علف های هرز بلندترین برج آجری جهان را که بر فراز تپه ای به ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد فتح کرده است و از سویی به دلیل وقوع سیل در ابتدای سال در این منطقه، رطوبت این برج جهانی را تهدید می کند.

به گزارش گلستان ما، داود خاندوزی، برج گنبدکاووس که از سده چهارم هجری تاکنون پا برجا است در  سی و ششمین همایش یونسکو در اردیبهشت ماه سال 91 در زمره میراث جهانی قرار گرفت و مردم استان انتظار داشتند از اعتبارات ملی و بین المللی برای این اثر تاریخی هزینه شود، چیزی که در عمل اتفاق نیفتاده است.

برج تاریخی گنبدکاووس که از کیلومترها نظر هر کسی را به خود جلب می کند راهنمای مسافرانی بود که از این منطقه عبور می کردند اما امروز به دلیل نامناسب بودن شرایط هتلینگ گنبدکاووس، نتوانسته قطب گردشگری شمال کشور شود.

مردم این شهر نیز از نمای ظاهری این برج و علف های هرز که بر بالای آن وجود دارد گلایه دارد و بیان می کنند چنین فضایی برای این برج که ثبت جهانی شده مناسب نیست.

برای اطلاع از اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام برای برج قابوس گریزی هم به وعده ها و اقدامات مسئولان ذیربط در سالی که برج قابوس ثبت جهانی شده، زدیم.

«جواد قناعت»، استاندار وقت استان گلستان در  زمان ثبت جهانی این اثر تاریخی در گفتگو با خبرنگاران بیان کرده بود استان گلستان از نظر تاریخی موقعیت های زیادی دارد و دستگاه هایی اجرایی برای معرفی این استان تلاش می کنند تا گردشگران از جاذبه های گردشگری و ظرفیت توریستی این استان بهره مند شوند و با ثبت این برج گلستان دیگر از مرزهای جغرافیایی عبور کرده است.

همچنین «عبدالرضا دادبود»، معاون عمرانی استاندار وقت گلستان نیز در آن زمان عنوان کرد که این اثر تاریخی در فهرست جهانی به ثبت رسیده و قطعاً اثرات گستردهای در شهرستان و استان خواهد داشت و با توجه به ثبتی که صورت گرفته شاهد گستره بسیار وسیع نام گنبدکاووس در سطح جهان و دنیا خواهیم بود و گردشگران زیادی برای دیدن این اثر به کشور و استان گلستان سفر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که سفرهایی که برای دیدن این اثر و دیدن موزه ها شکل می گیرد مواهب طبیعی نیز در کنار آن بسیار موثر خواهد بود و لازم است در این بخش ها و توسعه این فضاها کار کنیم.

معاون عمرانی استاندار وقت گلستان خاطرنشان کرد: مجموعه شهرستان گنبدکاووس که برج قابوس آن ثبت جهانی شده نیازمند فضای اقامتی مطلوب و مطمئنی است، به ویژه فضاهایی که مورد پذیرش گردشگران خارجی باشد و به همین دلیل نیز پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم کردیم.

دادبود در آن زمان از ساخت چند هتل در گنبدکاووس خبر داد و گفت: کار ساخت دو هتل در دست اقدام است یک هتل کارش را شروع کرده و هتل بعدی پس از پرداخت تسهیلات کار ساخت آن آغاز می شود.

«قربان عباسی» مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز در زمان ثبت جهانی برج قابوس گفت: گلستان در ثبت آثار جهانی نسبت به استان های دیگر عقب است و با مدیریت استانی تعهداتی را برای ثبت ملی و جهانی ارائه کردیم.

وی تصریح کرد: حدود 4.5 هکتار فضا برای ثبت جهانی برج قابوس  آزادسازی شد و پس از ثبت جهانی اعتبارات بین المللی به سمت استان گلستان سرازیر می شود و سالانه 2 میلیارد تومان برای این برج اختصاص داده می شود تا بحث بازسازی و مرمتی را داشته باشیم.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بیان کرد: اثری که در فهرست جهانی قرار می گیرد گردشگران خارجی نیز وارد استان می شود.

اما نظر مسئولان فعلی میراث استان گلستان چیز دیگری است.

«ابراهیم کریمی» در خصوص این برج گنبدکاووس می گوید: در انتهای سال 97 در چند شهرستان استان از جمله گنبدکاووس شاهد بارندگی شدید و وقوع سیل بودیم و در روزهای نخست سال متاسفانه بخش عمده ای از سیل برج گنبدکاووس را در بر گرفت و بیم آن می رفت که شاهد خسارت زیادی به این برج باشیم.

وی تصریح کرد: طبیعی است که آن حجم آب قابل توجه که در اطراف برج قابوس را فرا گرفته باعث بروز رطوبت در این اثر تاریخی شود و رطوبت برج را افزایش  دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: بلافاصله پس از فروکش شدن آب کار پایش این برج را با حضور متخصصان امر انجام دادیم و در این پایش متوجه شدیم که این رطوبت خسارت جدی را به برج وارد نکرده و برآوردهای ما بیانگر آن بود که نزدیک به یک میلیارد تومان این اثر تاریخی خسارت خورده و امیدواریم با تامین اعتبار از محل اعتبارات سیل بتوانیم آن نگرانی در خصوص استحکام بخشی و رطوبت برطرف شود.

کریمی در خصوص رشد و نمو علف های هرز در  بالای این برج گفت:  این برج در زمان سیل گرفتار سیلاب بود و این میزان نگرانی که در خصوص علف های هرز وجود دارد در آن زمان در خصوص این بنای تاریخی وجود نداشت و تا به امروز کسی پیگیر مطالبات اعتبارات آن نبود و امیدواریم به همین میزان به اعتبارات میراث فرهنگی توجه شود و به محض تامین این اعتبار به استحکام بخشی و رطوبت‎زدایی این برج اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در همه دنیا با نصب داربست و برداشت فیزیکی نسبت به ریشه کنی این علف های هرز بر برج های تاریخی که دارای ارتفاع هستند اقدام می شود و روش جایگزین دیگری ندارد، خوشبختانه پیشنهاد استفاده از ربات را اخیراً به وزارتخانه اعلام کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: امیدواریم این ربات از طریق دانشگاه ها که در حوزه رباتیک فعال هستند ساخته شود و با ربات مخصوص شاهد جمع آوری علف های هرز در برج قابوس باشیم.

کریمی افزود: نصب داربست دو تا سه ماه طول می کشد و با پیگیری که داشتیم برداشت این علف های هرز با وجود این مدت زمانی برای نصب داربست پس از فصل تابستان آسیب جدی به برج وارد نمی کند و امیدواریم با نصب داربست منافذی که گیاهان ایجاد می کنند را پوشش دهیم تا سال بعد شاهد رشد و نمو این گیاهان به این میزان در سال آینده نباشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به سرانجام دو هتلی که معاون عمرانی استاندار گلستان در زمان ثبت جهانی این دو برج قول آن را داده بود اشاره کرد و  ابراز داشت: یکی از هتل هایی که در آن زمان کلنگ زنی شد هتل هاوش بود که به سرانجام نرسید و روند ساخت آن کاملاً متوقف شده و قرار است مجتمع دیگری که بخشی از آن مربوط به هتل است در آبان ماه و  همزمان با جشنواره اقوام به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد: افتتاح این هتل در مجتمع وارنا در دهه فجر پیش بینی شده است و 21 آبان نیز مجموعه اقامتی آقای حیدری به بهره برداری می رسد و چند هتل نیز با پیشرفت فیزیکی 40 تا 70 درصد نیز در شهرستان گنبدکاووس داریم و امیدواریم امسال و سال آینده به بهره برداری برسد تا بخش عمده ای از نیاز اقامتی این شهرستان جبران شود.

کریمی با بیان اینکه تاکنون ریالی از اعتبارات یونسکو دریافت نکردیم، یادآور شد: بنا هم نیست که این اعتبارات پرداخت شود یونسکو به آثار تاریخی اعتباری پرداخت نکرده و اعتبارات پرداختی استانی و یا ملی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان یادآور شد: اعتبارات هزینه شده در طی دو سال اخیر 5 میلیارد تومان اعتبار است که همه این اعتبارات از منابع ملی و استانی بوده است.

هشت سال از ثبت جهانی برج قابوس گذشته است و مردم انتظار داشتند وجود برج قابوس تحول اقتصادی عظیمی در شمال کشور رقم بزند و بستری برای حضور گردشگران خارجی به استان گلستان باشد اما متأُسفانه فقدان زیرساخت های گردشگری در شهرستان گنبدکاووس موجب شده حتی گردشگرانی که برای بازدید از این اثر فاخر جهانی به گنبدکاووس سفر می کنند در شهرستان های همجوار اقامت کنند.

برنامه چشم انداز توسعه گردشگری شهرستان گنبدکاووس باید در همان سال های ابتدایی ثبت جهانی برج قابوس شکل می گرفت و این مهم یک سند و راهبرد برای پیشبرد گردشگری در این منطقه است./ شبستان

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.