1398-05-07 17:02
1466
0
64705
نارضایتی از تصمیم مدیران شهری

گردشگری درمسیر النگدره گم شد/ رویکرد نادرست مدیران شهری برای توسعه

گرگان- رویکرد نادرست مدیران شهرداری و کپی برداری از طرح های شکست خورده استان های مجاور شمالی در اجاره دادن النگدره نارضایتی مردمی را به همراه داشته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: بعد از طی مسیر پرترافیک به پارک جنگلی النگدره رسیده و مشغول جابجایی وسایل بودیم که فردی به طرفمان نزدیک شد. وی کاغذی را به سمتمان گرفته و گفت: مبلغ قبض را باید پرداخت کنید. چشمانم گرد شد؛ تعجب کردم… گفتم: قبض؟... وی توضیح داد که این قسمت از پارک جنگلی النگدره را از شهرداری تحویل گرفته و در ازای ارائه خدمات از مردم پول دریافت می کند.

با بی میلی قبض را گرفتیم. یعنی چاره ای جز این کار نداشتیم. در حالی که به خودم یک روز فرح بخش و شاد در دل طبیعت و در کنار خانواده را نوید می دادم، این قبض شادی ام را مکدر کرد. با خود فکر کردم چگونه مسئولان راضی می شوند اندک خوشی و تفریح مردم را از آنها بگیرند؟ در این اوضاع نابسامان اقتصادی که اکثر مردم به سختی روزگار می گذرانند و تفریحی جز رفتن به طبیعت ندارد مدیران شهری گرگان چگونه حاضر می شوند برای درآمدزایی متوسل به دریافت پول از شهروندان شوند.

مسئولانی که حتی خبر ندارند مبلغ واگذاری به پیمانکار چه میزان بوده و چگونه این بهره بردار درآمدزایی می‌کند. وقتی این سوال را از آنها پرسیدم یکی گفت: «این مسأله را بررسی می کند» و دیگری گفت که «جای تجدیدنظر وجود دارد». حال باید دید مسئولانی که همواره دم از حمایت مردم می زنند چرا با این امر موافقت کرده‌اند؟

روی قبض هزینه استفاده از بخش های مختلف ذکر شده بود، هزینه اسکان آلاچیق ساعتی دو هزار و ۵۰۰، آلاچیق؛ اسکان شبانه ۲۰ هزار تومان، اجاره ساعتی سکوی بتنی هزار و ۵۰۰ تومان، سکوی بتنی؛ اجاره اسکان شبانه ۱۵ هزار تومان، اجاره نصب چادر مسافرتی ساعتی هزار تومان و اجاره نصب چادر مسافرتی؛ اسکان شبانه ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

با حساب سرانگشتی اگر یک شهروند گرگانی بخواهد به طور متوسط هفت ساعت در روز از آلاچیق استفاده کند باید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در قبال آن نقطه بپردازد.

بلند شدم و به سمت خانواده ای که روی یکی از سکوهای النگدره مستقر بود رفتم. از آنها در مورد مبلغ و میزان رضایتشان پرسیدم… خانم ۴۰ ساله ای گفت: ما هم از مبلغ دریافتی بی اطلاع بودیم و وقتی مستقر شدیم مأمور قبض را به ما داد.

وقتی از وی پرسیدم که چرا این منطقه را برای نشستن انتخاب کردید، افزود: این نقطه به دلیل نزدیکی به ایستگاه پلیس امنیت دارد و به فروشگاه هم نزدیک است به همین دلیل ترجیح می دهم این محدوده را انتخاب کنم.

رضا احمدی یکی از شهروندان گرگانی که به اتفاق خانواده در یکی از این سکوها بیتوته کرده بود به خبرنگار مهر گفت: این محوطه علاوه بر برخی مزایا، مشکلاتی هم دارد، متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی سکوها و آلاچیق ها به صورت مستمر در اختیار افراد خاصی است.

وی گفت: ظاهرا تعدادی از دستفروشان مسیر به اتفاق خانواده های خود در محوطه کمپ به صورت شبانه روز زندگی می کنند و به همین سبب شاهد چشم اندازهای نامناسبی در مجاورت این آلاچیق ها مانند پهن کردن انواع لباس ها، استفاده بی رویه از هیزم های جنگلی، تردد بیش از حد موتورسیکلت در محوطه درونی کمپ و برخی آسیب های اجتماعی هستیم.

احمدی ادامه داد: هنگامی که برای استفاده از خدمتی بهای آن را پرداخت می کنیم انتظار داریم در حد متعارف هم از خدمات آن بهره مند شویم اما متاسفانه شیر آب برخی آبخوری های کنده شده و سرویس های بهداشتی هم شرایط ایده آل ندارد.

در گوشه ای از جنگل بنر اطلاع رسانی نظرم را جلب کرد! بنر در جایی نصب شده بود که کمتر کسی متوجه آن می شد. نوشته بنر حاکی از این بود که کمپینگ پنج هکتاری پارک جنگلی النگدره جهت نگهداری و خدمات بهتر به بخش خصوصی واگذار شده و طبق قرارداد فی ما بین بهره بردار و شهرداری از تاریخ یکم اردیبهشت استفاده از مکان مستلزم پرداخت هزینه است.

نگهداری و خدمات بهتر! هرچه سعی کردم خود را قانع کنم که خدمات بهتری ارائه شده نتوانسته ام، زیرا وضعیت آبخوری و سرویس های بهداشتی که از بدیهیات یک منطقه تفریحی است، مطلوب نبود.

اتخاذ رویکرد نامناسب و بدون مطالعه

یک کارشناس جنگلداری شهری هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: خلق ثروت و ایجاد مشاغل پایدار با تکیه بر پتانسیل ها و جاذبه های طبیعی و مورد استقبال گردشگران رویه ای بسیار مطلوب و مورد حمایت همگان است؛ موضوعی که به صورت غیرمستقیم جلب سرمایه گذاران و تحول در اقتصاد شهری را به دنبال خواهد داشت.

قاسم آذریان افزود: اما اتخاذ رویکرد نامناسب و بدون مطالعه با کپی برداری ناشیانه از طرح های شکست خورده در استان‌های مجاور شمالی علاوه بر ابتر ماندن طرح توسعه شهری نارضایتی عمومی را هم رقم خواهد زد.

آذریان گفت: شهرداری گرگان براساس مناقصه، نگهداری و حفاظت از سکوهای بتنی واقع در النگدره را به یک شرکت خصوصی اجاره داده و این شرکت هم برای تامین مخارج خود مبادرت به اخذ اجاره بها از گردشگران کرده است.

اتخاذ رویکرد نامناسب و کپی برداری از طرح های شکست خورده استان های مجاور شمالی نارضایتی شهروندان را در پی خواهد داشتوی تصریح کرد: قیمت گزاف پیش بینی شده برای اجاره این سکوها هیچ سنخیتی با خدمات و امکانات رفاهی منظور شده در این سایت نداشته و اوضاع نامناسب آبخوری‌ها، وضعیت مشمئزکننده سرویس‌های بهداشتی، نامطلوب بودن صندلی‌های پیش بینی شده، نظافت غیرقابل قبول، کمبود اماکنی برای پخت و پز و کمبود سطل‌های زباله موجب نارضایتی در استفاده کنندگان از این مکان شده است.

آذریان تأکید کرد: این نارضایتی ممکن است با رفتار نامناسب برخی از گردشگران همراه شده و ایراد خسارت و تخریب به این سکوهای بتنی و پراکنده کردن عامدانه زباله ها و آسیب رسانی به حداقل خدمات موجود و حتی صدمه به درختان را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای اصلی جنگلداری و پارکداری شهری ایجاد فضای آرامش بخش فارغ از ناهنجارهای سمعی و بصری است که متاسفانه به دلایل مختلفی همچون تردد موتورسیکلت و حتی پخش موسیقی های گوشخراش این کارکرد حاصل نشده است.

آذریان گفت: پیش بینی نشدن مخازن سوخت پاک به جهت جلوگیری از دست اندازی به درختان و حتی هیزم های منطقه دیگر نکته منفی در خصوص کمپ مذکور است که متاسفانه مشاهده می شود برخی از شهروندان با قطع یا شکستن شاخه درختان اندک فرصت حیات این توده جنگلی را هم سلب می کنند.

واگذاری به بخش خصوصی
محمدابراهیم جرجانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، سیما، منظر و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان در این زمینه به خبرنگار گفت که در سنوات گذشته برخی از مسافران در محدوده کمپ اتراق کرده و محلی برای استفاده سایر شهروندان فراهم نبود به همین دلیل این قسمت در ازای حفظ و حراست به بخش خصوصی سپرده شد.

توضیحات رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری گرگان در خصوص واگذاری النگدره هم بر این امر تأکید داشت که کمپینگ پنج هکتاری در پارک جنگلی النگدره گرگان به استثنای ساختمان پاسگاه نیروی انتظامی و ساختمان منابع طبیعی به منظور ساماندهی مسافر به صورت بهره برداری از منفعت به مدت یک سال به بخش خصوصی واگذار شده است.

یحیی ستوده نیا به خبرنگار مهر گفت: بر این اساس مسافران و شهروندان عوارض و بهای خدمات مصوب را برای استفاده از امکاناتی همچون آلاچیق، سکوی بتنی، سرویس بهداشتی و نصب چادر مسافرتی باید پرداخت کنند.
وی ادامه داد: پیمانکار تجهیز روشنایی، نظافت مکان و سرویس بهداشتی و هرس درختان را انجام داده و فضا را برای اسکان مسافران آماده می‌کند.

ستوده نیا گفت: اجاره براساس تعرفه ای است که پیشنهاد سازمان بوده و مصوبه شورای شهر را دارد.

وی با بیان اینکه پیمانکار به شهروندان گرگانی از نظر دریافت وجه سخت‌گیری نمی کند، افزود: پیمانکار ماهیانه برای کمپ و فروشگاه بیش از ۱۰ میلیون تومان پرداخت می کند.

ستوده نیا با بیان اینکه کمپ به تنهایی برای پیمانکار سودآوری ندارد، اظهارکرد: مردم تعمداً به سرویس های بهداشتی و غیره آسیب می زنند و این امر هزینه های بهره بردار را بالا می برد.

مع الوصف باید مدیران شهری بپذیرند که رویه اتخاذ شده برای واگذاری خدمات به بخش خصوصی نیازمند مطالعه و بررسی همه جانبه است و گرته برداری بدون مطالعه از سایر نقاط تبعاتی جز خسارت به انفال و سرمایه های شهری نداشته و هر چه سریعتر با بازنگری در چگونگی واگذاری این پروژه و همچنین خدمات ارائه شده و البته بهای دریافت شده از مسافران این موضوع را متوقف کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.