1397-10-20 09:55
996
0
60255
فقدان برنامه مشخص برای سرمایه‌گذاران در گلستان؛

توسعه پرورش میگو در گمیشان نیازمند حمایت اعتباری دولت/ جای خالی سهم گمیشان از سود پرورش میگو

چندی پیش برداشت میگو در گلستان به سرانجام رسید و برداشت مملو از میگو، نشان از فصلی داد که در آن دسترنجی بهتر از سال گذشته نصیب مالکان مزرعه‌های میگو در گمیشان شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، افزایش برداشت میگو در شهرستان گمیشان موید حال خوب این صنعت در گمیشان است هر چند این حال خوب و سود سرشار متوجه بخش کوچکی از سرمایه‌گذاران این صنعت شده و مردم محروم گمیشان کم‌تر حاصلی از این شرایط مساعد برده‌اند.

سهم شهرستان به واسطه نداشتن برنامه مناسب برای سرمایه‌گذاران موجب شده تا به جز اشتغال اندک فصلی آن هم برای کارگران، هیچ سود مشخصی عاید شهرستان نشود و سرمایه‌گذاران خارج از استان که از آب و خاک این منطقه سود می‌برند، هیچ درصدی از درآمد حاصل از استحصال میگو را به منطقه تخصیص ندهند که همین موضوع نشان می‌دهد که قرارداد سرمایه گذاری در این بخش نیازمند بازنگری جدی است.

*سرمایه‌گذاری در گلستان برنامه‌محورنیست/ لزوم سرمایه‌گذاری با نتیجه بردبرد برای سرمایه گذار و مردم منطقه  

این در حالی است که سرمایه‌گذاری یک بسته مشخصی دارد که در آن باید با افق و چشم‌اندازی روشن همه موضوعات را با ذکر جزئیات مشخص کرد و به سرمایه‌گذاری فقط به صرف ایجاد یک بخش اقتصادی پرسود نباید چشم دوخت.

اگر چه این موضوع خود را بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری آبزی‌پروری نشان داده، اما واقعیت این است که وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در گلستان می‌شود، آنچه بیش از هر چیز مقامات ارشد استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توانایی فردی است که با توانایی بالای مالی خواستار ایجاد یک مرکز یا بخش اقتصادی است و البته در این بین  ذوق‌زد‌گی زیاد مانع از آینده‌نگری در هدفی می‌شود که بدان خاطر آن سرمایه‌‌گذار را به استان آورده‌ایم.

توسعه منطقه در قالب اثراتی است که یک طرح سرمایه گذاری مهیا می‌کند و باید با برنامه و هدفی مشخص همه جوانب کار را در نظر گرفت و با انعقاد قراردادی برد برد، شرایط را برای یک سرمایه‌گذاری مطلوب در استان مهیا ساخت.

این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که حجم سوالات مردم منطقه با وجود افزایش تولید محصولی همچون میگو بیشتر به چشم می‌آید و این سوال بیشتر و بیشتر در ذهن مردم منطقه شکل می‌گیرد که سهم شهرستان از این همه تلاش و استفاده از منابع منطقه چیست؟

براساس گزارش‌ دریافتی از منابع معتبر شیلات، افزایش بیش از 60 درصدی برداشت میگو در مزارع میگوی گمیشان، موید و نوید شرایط مطلوب این صنعت آبزی‌پروری در سطح این شهرستان کم توسعه یافته است.

  معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان گفت: تولید میگو گلستان در سال قبل هزار و ۶۹۰ تن بود و امسال پیش بینی دو هزار ۵۰۰ تن را کرده ایم که بیش از ۶۰ درصد افزایش تولید را شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس ازگرگان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، محمود سقلی اظهار کرد: عملیات رهاسازی بچه میگو در گمیشان در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و ۸۳۰ هکتار را با ذخیره سازی دو میلیون قطعه بچه میگو زیر کشت بردیم.

وی تصریح کرد: بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد میگوهایی که صید آن ها اکنون آغاز شده به وزن صادراتی رسیده اند و با توجه به ۶ واحد عمل آوری در سطح استان می توانیم عمل آوری دو هزار و ۵۰۰ تن را بر اساس برنامه انجام دهیم.

سقلی افزود: عمدتاً مثل سال های گذشته ۸۰ تا ۸۵ درصد بسته بندی واحدهای عمل آوری ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی و کشور چین صادر شده است.

وی ادامه داد: تولید گلستان در سال گذشته هزار و ۶۹۰ تن که در سال جاری بر اساس بچه میگو ذخیره شده پیش بینی دو هزار ۵۰۰ تن را کرده ایم که بالای ۶۰ درصد افزایش تولید را نسبت به سال قبل داشتیم.

*لزووم بازنگری قرارداد سرمایه‌گذاری حوزه میگوی گمیشان/ دست کوتاه بومیان گمیشانی از مزارع میگو

 نخستین گام برای ایجاد یک شرایط خوب در مسیر توسعه، شناسایی ظرفیت وتوانمندی یک منطقه و سپس برنامه‌ریزی مناسب برای بالفعل کردن این قابلیت بالقوه است.

اگر بخواهیم چند مثال روشن از موفقیت‌های گلستان در حوزه سرمایه‌گذاری نام ببریم، به طور یقین نمی‌توان بی تفاوت از کنار حوزه آبزی‌پروری به ویژه پرورش میگو به آسانی گذشت، بخشی که توانسته تاکنون سود مناسبی را عاید سرمایه‌گذاران این بخش کند.

از زمان شکل‌گیری مزارع میگو در منطقه گمیشان تاکنون، سودهای خوب در این بخش موجب شده تا جاذبه سرمایه‌گذاری در آن به شکل چشمگیری افزایش یابد، چنانچه بسیاری از افراد تمایل خود را برای فعالیت در این بخش ارایه کرده‌اند.

فرماندار شهرستان گمیشان گفت: این شهرستان آماده میزبانی از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این منطقه است و از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف اقتصادی و خدماتی استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیر شیر توماج  در دیدار با یک گروه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در گمیشان اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذاران از تاکیدات مهم دولت تدبیر و امید است و این مجموعه نیز اعتقاد دارد، توسعه شهرستان تنها از مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از توان سرمایه‌گذاران برای توسعه، رونق و ایجاد اشتغال در شهرستان از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

توماج با تاکید بر رفع موانع سرمایه‌گذاری در شهرستان افزود: سرمایه‌گذاران نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی کشور دارند و برای این منظور موانع سرمایه‌گذاری را رفع خواهیم کرد.

وی یادآور شد: آبزی‌پروری خصوصا میگو و ماهیان خاویاری از برنامه‌های مهم توسعه‌ای در شهرستان می‌باشد که قابلیت سرمایه‌‌گذاری در آن مهیا است و انتظار می‌رود، دولت هم سیاست‌های حمایتی در ابن بخش را همچون گذشته تقویت کند .

تاکنون چهار هزار هکتار مزعه میگو از سوی شیلات تعبیه شده است که تقریبا دو فاز و نیم از این ظرفیت به سرمایه‌گذاران واگذار شده که با توجه به هزینه بالای راه‌اندازی این مزارع،  این ظرفیت به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.

*لزوم تخصیص اعتبار دولت به پروژه 6 هزار هکتاری میگو در گمیشان/ تقویت صنایع تبدیلی شیلات گمیشان با هدف محرومیت‌زدایی منطقه

هر چند قرار است  بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده، لاین چهارم این فاز به بومیان منطقه واگذار شود اما  بنا بر دلایلی تاکنون این سیاست هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

البته این موضوع سال گذشته از سوی فرماندار گمیشان اعلام شد و وی از واگذاری لاین چهارم سایت پرورش میگو گمیشان به افراد بومی شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیرشیر توماج در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: برای احداث هر 20 هکتار از سایت پرورش میگو گمیشان نیاز به 420 میلیون تومان هزینه است بر این اساس اکثر سرمایه‌گذاران این پروژه از افراد خارج استان بودند اما لاین چهارم سایت پرورش میگو به افراد بومی واگذار خواهد شد تا مردم بومی شهرستان از آن استفاده و بهره‎مند شوند.

 وی ادامه داد: در سایت پرورش میگو 32 مزرعه به وسعت 506 هکتار وجود دارد.

تجربه و زمان ثابت کرده که شرایط بیش از هر زمان دیگری مساعد توسعه مزارع میگو در شهرستان کم توسعه یافته گمیشان است و اکنون که قرار است دوباره رئیس جمهور و هیات دولت عازم گلستان شوند، بهتر است شرایط مناسبی برای حمایت مالی دولت از توسعه این صنعت، به ویژه فعال کردن مزارع شش هزار هکتاری مهیا شود، موضوعی که بارها استاندار گلستان از آن به عنوان یک برنامه مهم برای توسعه این بخش بیان کرده است.

 بدون شک توسعه این صنعت در منطقه اگر با برنامه مشخص و هدفمند انجام پذیرد، می‌توان ضمن توسعه صنایع تبدیلی در این حوزه، شرایط را برای اشتغال بیشتر مردم محروم شهرستان فراهم کرد.

انتظار می‌رود سفر دولت تدبیر و امید شرایط مناسبی را برای توسعه صنعت آبزی‌پروری  از جمله پرورش میگو و خاویار در سطح استان به ویژه شهرستان گمیشان مهیا سازد تا بتوان با یک برنامه مناسب و هدفمند شرایط را برای توسعه این منطقه مهیا و آنان را در سود این پروژه ارزشمند سهیم کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.