1396-09-16 19:04
3524
0
47538
طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛

اختلاس خرد و کلان!

سابق بر این امکانات کمتر بود، خلق الله اگر جمله ی پند آموز یا حکیمانه ای افاضه می کردند، چند سال طول می کشید تا به گوش و رویت همگان برسد.

به گزارش گلستان ما، اما الان کافی است شما لب تر کنید، فردا صبح تیتر تمام نشریات و سایت ها و کانال های تلگرامی می شود آن هم با روتوش و واشر اضافی و سایر مخلفات... جناب آقای «هیوز» که خودمان هم نمی دانیم چکاره بوده و چه ارتباطی با فیوز داشته در جایی افاضه کرده « زیاد زیستن تقریباً آرزوی همه می باشد ولی خوب زیستن آرمان یک عده معدود...»

هر چند ما برای حرف قدما و حکما و صاحبان خرد احترام خاصی قائل هستیم ولی جسارتاً باید به عرض جناب آقای «هیوز» برسانیم عجالتاً این روزها ملت در عوض آرزوی زیاد زیستن در آرزوی کسب مال زیاد هستند و برایشان هم چندان مهم نیست که این مال چطور و از کجا به دست می آید و آیا عمرشان کفاف خرج کردن این چند هزار میلیارد را می دهد یا نه؟! 

فلذا دور عرق جبین و کد یمین و این داستان ها را قلم کشیده اند و روی به اختلاس آورده اند آنهم اختلاس کلاسیک و سیستمی در حجم گسترده و گینس محور! ( این کلمه با اجازت از محضور دوستان فرهنگستان و ادب پارسی زائیده ذهن خلاق حقیر می باشد) تا جایی این هفته نصف نشریات مملکت از فساد در سیستم اقتصادی و اختلاس های گسترده تیتر زده بودند.

هر چند به قول عمو سیفی ( سرایدار مفخم مدرسه ما) تا اختلاس سازمان یافته و رسوخ فساد در سیراب شیردان و سایر لایه های اقتصاد سال های نوری فاصله داریم چرا که با وجود این همه اختلاس و دزدی از بیت المال، هنوز به اندازه کافی پول در خزانه مملکت هست که هزینه 300 میلیاردی شعبده بازی و جادوگری مدیران تیم های سرخابی پایتخت هم از جیب خلق الله و خزانه دولت پرداخت شود.

در جریان هستید که جادوگری فقط مختص خط دروازه و گل نخوردن تیم نیست چرا که هدر دادن بیت المال برای تیم های سرخابی و پرداخت هزینه قلیان و لباس مارک و بند ابرو کردن و شب زنده داری بازیکنانی که در چند دهه اخیر هیچ افتخاری برای مملکت کسب نکرده اند کمتر از جادوگری و سحر نیست! 

بگذریم... علی ای حال به منظور جلوگیری از هرج و مرج در مقوله اختلاس و بیراهه نرفتن مقوله اقتصاد از سامان اختلاس، چند پیشنهاد ماریناد شده، گرما دیده و فراسودمند در این خصوص ارائه می گردد: 

الف) اختلاس خرد و کلان 

پیشنهاد می شود زین پس به جای تدریس «اقتصاد خرد و کلان» در دانشگاه ها ، «اختلاس خرد و کلان» تدریس شود تا مشکلات و تبعات ناشی از نا آگاهی از ضرورت اختلاس در جامعه کاسته شود و فرایند اختلاس به صورت سیستماتیک بدون آسیب رساندن به سایر بخش های اقتصادی در فاز اجرا قرار گیرد. 

ب) تاسیس وزارت اختلاس: 

چندی قبل به منظور گسترش فرهنگ ورزش در کشور هندوستان «وزرات یوگا» تاسیس شد. در مملکت خودمان نیز عده ای پیشنهاد تاسیس وزارت خانه ای برای منابع طبیعی داده اند.

پیشنهاد می شود با تاسیس وزارت اختلاس و تخصیص منابعی جهت اختلاس های منطقی و هدفمند، جلوی اختلاس های جزئی و دست و پا گیر گرفته شود تا افراد بابت چند هزار میلیارد اختلاس مختصر آواره دیار غربت نشوند و مجبور نباشند جوابگوی پلیس اینترپل و ... باشند. مردم آبروی شان را که از جوی آب پیدا نکرده اند!

تخصیص بودجه اختلاس: 

در نهایت پیشنهاد می شود به منظور کارآیی بیشتر و استفاده بهینه از بودجه، در هنگام تخصیص و تنظیم بودجه جاری مملکت مبلغی نیز بابت اختلاس دیده شود.

لااقل با این رویکرد مدیران سالم مملکت گوشی دستشان می آید که چقدر از بودجه را باید به زخم اقتصاد و گرفتاری های مردم بزنند و قالب پروژه ها را به اندازه بودجه باقیمانده گز می کنند؟! 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.