1395-03-21 08:51
5649
0
33353
طنز به قلم وحید حاج سعیدی؛

تست بازپرداخت معوقات بانکی!

پیشنهاد می شود قبل از هر گونه اقدام در خصوص بازپس گیری مطالبات بانکی، یک تست بازپرداخت از بدهکاران بانکی گرفته شود تا ببینیم اصلاً طرف نم پس می دهد و قصد بازپرداخت وامش را دارد یا خیر؟! در صورت مثبت بودن تست به سایر گزینه های روی میز فکر کنیم.

به گزارش گلستان ما ؛ ما همواره در عرایض و افاضات مان به این نکته اشاره کرده ایم که فکر خوب، خوب است و بدون هرگونه ملاحظه و چشم داشت باید در جامعه نشر پیدا کند؛ فکر بد هم تکلیفش از قبل روشن است و به قول بر و بچه های شاعر «فکر بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم.»

به عنوان مثال چه ایرادی دارد این فکر خوب نگارش «کتاب جدید تعرفه های پزشکی» که دوستان وزارت بهداشت نوشته اند و جلوی زیر میزی را عین بتون آرمه گرفته است، در سایر ادارات مثل بانک مرکزی هم رواج پیدا کند. اینکه تصور کنیم چون وزیر محترم اقتصاد فرموده اند « فساد و رانت مدیران دولت نفسم را برید» دلیل نمی شود ما بی خیال داستان شویم و کرکره مبارزه با بدهکاران بانکی را نیمه افراشته رها کنیم.   

فلذا در راستای باز نشر تفکرات خوب و منطقی در جامعه و حل مشکل مزمن مطالبات معوق بانکی، به شیوه معهود و رسم مالوف چند پیشنهاد و رهنمود مدبرانه ارائه می کنیم:

الف) درخواست ضامن: بر اساس تحقیقات کتابخانه ای حقیر ظاهراً در گذشته مردم برای گرفتن وام از دوستان و آشنایان و موسسات مالی معتبر آن دوران، از چیزی یا کسی به عنوان ضامن یا گرو استفاده می کردند.

تا جایی که در برخی اسناد منظوم گرو نگه داشتن دبه، دلق و حتی آفتابه نیز روایت شده است. سند منظوم در خصوص گرو نگه داشتن دلق: «بگیر این دلق اگر چه وام دارم . . . گرو کن زود بستان وام دیگر» فلذا پیشنهاد می شود بانکها قبل از شاباش بیت المال، به فکر ضمانت و بازپس گیری سرمایه های مملکت هم باشند.  

ب) چند نفر و چقدر: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما مطبوعاتی ها چقدر و چند نفر است! ما بالاخره نفهمیدیم چقدر از این بیت المال دست چند نفراست و هر روز هم اخبار و گزارشات مختلفی در این خصوص منتشر می شود.

پیشنهاد می شود بانک مرکزی در یک اقدام خود جوش طی یک فراخوان به هر کدام از این بدهکاران به اندازه بدهی شان یک مختصر وامی اعطا کند تا بدهی خود را با سایر بانک ها تسویه کنند و فقط به یک بانک بدهکار باشند. شاید در این صورت بالاخره معلوم شود که چند نفر، چقدر بدهکارند؟ 

پ) اجرای تست بازپرداخت: با پیشرفت تکنولوژی در جامعه صنعتی امروزی ما هر روز شاهد اجرای انواع و اقسام تست ها هستیم. از تست شخصیت و اعتیاد گرفته تا تست گریم و تست حاملگی و ... پیشنهاد می شود قبل از هر گونه اقدام در خصوص بازپس گیری مطالبات بانکی، یک تست بازپرداخت از بدهکاران بانکی گرفته شود تا ببینیم اصلاً طرف نم پس می دهد و قصد بازپرداخت وامش را دارد یا خیر؟! در صورت مثبت بودن تست به سایر گزینه های روی میز فکر کنیم.

پ) کتاب تعرفه های بانکی: بعد از اجرای موفقیت آمیز مرحله سوم طرح ملی نظام سلامت و رونمایی از کتاب جدید تعرفه های پزشکی،  پیشنهاد می شود یک جلد کتاب هم برای دوستان مرکزی نوشته می شود و از بانکها بخواهند در شرایط اعطای وام، منع بنگاهداری، جلوگیری ازغیب شدن منابع قرض الحسنه، پرداخت وام به افراد معمولی، افزایش مبلغ وام ازدواج و حراست از بیت المال تجدید نظر کنند!

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.