1400-10-21 13:24
946
0
78059
پیامدهای منفی ناآرامی های قزاقستان؛

سایه آشوب های قزاقستان بر سر اقتصاد گلستان/ ضرورت تلاش مسئولان گلستان برای ادامه روادید اقتصادی

آشوب های قزاقستان به عنوان نخستین کشور هدف تجاری گلستان می تواند بر اقتصاد گلستان سایه بیندازد و پیامدهای منفی را در حوزه گردشگری، کشاورزی و اقتصادی استان به وجود بیاورد.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ سال ۲۰۲۲ میلادیبرای قزاقستان خوش یوم نبود و این کشور سال میلادی جدید را با نا آرامی آغاز کرد، علت این ناآرامی ها افزایش قیمت ال.پی.جی یا گاز مایع در قزاقستان عنوان شده است.

به دلیل افزایش گاز مایع ده ها هزار معترض به خیابان ها  آمدند و در سرمای زمستان و در شرایطی که بنزین، یک سوخت لوکس و گرانقیمت محسوب می شود، هر ۱ لیتر گاز مایع به یک باره از ۴۰ تِنگه قزاقستان به ۱۰۰ تِنگه و سپس به ۱۲۰ تِنگه رسید و این مسئله  سبب این اعتراضات شد.

براساس این موج اعتراضات پلیس قزاقستان صراحتاً هشدار داده و اعلام کرده که نیروهایش را به منظور تامین امنیت و برقراری قانون به خیابان فرستاده و در برخی تصاویر ویدیویی، تصاویری از کامیون ها و نفربرهای ارتشی نیز دیده می شوند.

این ناآرامی ها نیز پیامدهای منفی برای اقتصاد و روابط استان گلستان با کشور قزاقستان به وجود آورده است، به طوری که پرواز گرگان به آکتائو به دلیل این ناآرامی ها متوقف شد.

همچنین کشور قزاقستان از آنجایی که کشور هدف تجارت استان گلستان به شمار می رود باعث شده که تجارت گلستانی از وضع موجود دلنگرانی هایی داشته باشند.

اثر منفی ناآرامی های قزاقستان بر اقتصاد گلستان

حسین طلوعیان در این باره می گوید:  کشور قزاقستان یکی از کشورهای مهم برای تجارت جمهوری اسلامی ایران و استان گلستان به شمار می‌رود، بسیاری از قزاق ها از دیرباز در گلستان ساکن هستند و این مسئله باعث ریشه اخوت و برادری شده و باید از این حسن بیشترین استفاده را داشته باشیم.

رئیس سازمان صمت گلستان  ادامه داد: کشور قزاقستان به عنوان جدول مندلیف شناخته می شود و مواد اولیه و معدنی بسیار غنی در این کشور وجود دارد که می تواند به عنوان خاستگاه واردات مواد معدنی و اولیه به استان گلستان به شمار می رود.

طلوعیان یادآور شد: مراودات تجاری ما با کشور قزاقستان روز به روز در حال بهبود است، کل صادرات ما به کشور قزاقستان امسال نزدیک به ۱۳۳ میلیون دلار بوده که ۲۹ میلیون دلار آن از گمرکات گلستان صادر شده که شامل ۲۲ درصد از صادرات کشور را به این کشور شامل می شود و این مهم نشان می دهد که می تواند گلستان شرایط خوبی برای صادرات داشته باشد.

وی افزود: ۱۰ هزار تن صادرات گلستان در ۹ ماه ابتدای سال به این کشور صادرات داشته که میزان صادرات ما از نظر وزنی ۱۷۱ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۶۱ درصد از نظر میزان ارزش دلاری افزایش نشان می دهد.

این مقام مسئول ابراز داشت: پتانسیل و ظرفیت های قزاقستان بسیار بالا است و باید از این ظرفیت برای صادرات و توسعه اقتصاد استان گلستان استفاده کنیم، عمده محصولاتی که به کشور قزاقستان صادر می کنیم مصالح ساختمانی و لوازم خانگی است، کشور ما از نظر مصالح ساختمانی شرایط خوبی دارد و می تواند نقش اساسی در بازار قزاقستان داشته باشد.

طلوعیان یادآور شد: میوه و محصولات زراعی، مواد غذایی، مواد پلاستیکی، توتون از دیگر محصولاتی است که از گلستان به کشور قزاقستان صادر می شود و از سویی دیگر کشور قزاقستان در تامین مواد اولیه معدنی نقش دارد و می توانیم از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: این کشور غلات بسیاری دارد و در زمینه گندم با توجه به میزان کاهشی می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، بحث حمل و نقل با این کشور بسیار مهم است و در حال حاضر بسیاری از موردی نهاده های ما از جنوب کشور تامین می شود و با توجه به زیرساخت های خوبی که در سال های اخیر اتفاق افتاده با کاهش هزینه ها می توانیم نیاز کشور را به غلات برطرف کنیم و مشکل حمل و نقل از جنوب به شمال کشور را کاهش دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد: امیدواریم دولتمردان به این مزیت هایی که در کشور قزاقستان وجود دارد بیشتر فکر کنند و زمینه زیرساخت هایی که وجود دارد را تقویت کنند تا شاهد افزایش صادرات صنایع و محصولات کشاورزی باشیم و بتوانیم از ظرفیت این کشور برای توسعه استان استفاده کنیم.

طلوعیان به تحولات قزاقستان اشاره کرد و گفت: طبیعی است که این ناآرامی ها مقداری بر فعالیت های اقتصادی اثرگذار است و طبیعتا در حوزه حمل و نقل اختلالاتی به وجود می آید و امیدواریم هرچه زودتر دولتمردان این کشور با تدابیری که می اندیشدند این مشکلات را مرتفع کنند.

زمینه کشت فراسرزمینی ایرانیان در قزاقستان فراهم است

اصغر نقوی نیز در این زمینه می گوید: مقام معظم رهبری توصیه می کند که با کشورهای همسایه تاملات ما بیشتر باشد و کشورهای همسایه حوزه دریای خلیح فارس، خزر و اوراسیا و کشورهای شرقی مثل پاکستان و افغانستان برای ما حائز اهمیت است.

مشاوره اتاق بازرگانی ایران در قزاقستان  ادامه داد: ارتباط دیرینه ای با کشورهای حوزه اوراسیا داریم و بسیاری از قلمروهای که در اختیار دارند مربوط به ایران قدیم بوده، بسیاری از قزاق ها در گرگان ساکن هستند و تعاملات خوبی داریم و این مسئله بهانه ای برای توسعه اقتصادی استان شود.

نقوی بیان کرد: راه آهن نیز می تواند به روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاثیرگذار است، توریسم سلامت می تواند در استان گلستان مورد توجه قرار گیرد و با توجه به پایین بودن قیمت عمل های جراحی ایران نسبت به قزاقستان می تواند این مسئله زمینه توسعه گردشگری را نیز به وجود بیاورد.

وی افزود: قزاقستان جزو کشورهای اسلامی است و بودن کنار این کشور از نظر جنبه سیاسی و هم  از نظرجنبه اقتصادی حائز اهمیت است و می توانیم از ظرفیت دریای خزر، فرودگاه نیز استفاده کنیم و می توانیم منبع درآمدی برای قزاقستان و گلستان به وجود بیاوریم.

این مقام مسئول ابراز داشت: از نظر دانش و زیرساختی ضعف هایی در کشور قزاقستان وجود دارد که می توانیم مورد توجه قرار دهیم، موضوع مواد خوراکی از دیگر موضوعاتی است که می تواند در تجارت استان گلستان با این کشور مورد توجه قرار گیرد.

مشاوره اتاق بازرگانی ایران در قزاقستان  تاکید کرد: در حوزه کشت فراسرزمینی اقداماتی انجام شده است و رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان زمینه های لازم را در این بخش فراهم کردند تا سرمایه گذار دانش فنی را برای کشت فراسرزمینی انجام دهند و تازه این اقدام صورت گرفته است.

گلستان می تواند مقصد گردشگری قزاق ها باشد

رحمان فرمانی، سرپرست اداره‌کل میراث‌‎ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان نیز  به وجود ۶ هزار قزاق در گلستان اشاره کرد و گفت: قزاق های گلستان دارای آداب و فرهنگ و رسوم خود هستند و چند نسلی است که در این استان زندگی می کنند و فرهنگ و اداب و رسوم جذابیتی برای مردم بومی استان دارد و وقتی قزاق ها وارد استان می شود آن حس غربت را در سفرهای خارجی ندارند.

وی یادآور شد: این هم زبانی و هم آیینی قزاق ها در گلستان وجود دارد می تواند این استان و شهرستان گرگان را به عنوان مقصد گردشگری برای این کشور تعریف کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌‎ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان  متذکر شد: پروازهای گرگان آکتائو داریم و تبادل گردشگر بین دو کشور را تسریع می کند و علاقمند هستند که بیایند و این فضاها را ببینند، صنایع دستی قزاق ها و لباس های سنتی باعث می شود که بتوانیم در حوزه صنایع دستی روابط تجاری داشته باشیم و بتوانیم به توسعه تجارت با کشور قزاقستان کمک کند.

فرمانی خاطرنشان کرد: بحث گردشگری سلامت و درمانی نیز می تواند برای ما حائز اهمیت باشد، در حوزه های درمان پزشکان ما توانایی بالایی دارند و می توانیم یکی از مقاصد مهم گردشگری برای کشور قزاقستان باشیم و اگر وارد استان ما شوند افرادی که می توانند به گردشگری کمک کند.

با توجه به اهمیت این کشور در حوزه تجارت و اقتصاد گلستان به نظر می رسد که مسئولان استان باید در این شرایط خاص تدابیر لازم برای حفظ تجارت با این کشور بیندیشند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.