1400-08-23 13:54
1775
0
77034
نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان در بنای جدید؛

تولد دوباره صنعت سینما در جرجان زمین/ گام به گام در مسیر تحولات مثبت سینما هجرت

همراه با بازگشایی بسیاری از اماکن عمومی، خلا نبود سینما در شهر بیش از پیش احساس می‌شود و این بهانه‌ای شد تا به سراغ تنها سینمای شهر برویم، سینمایی که این روزها سیر تغییر به پردیس سینمایی را طی می‌کند.

به گزارش گلستان ما، کمتر کسی است که اهمیت سینما و محتوای چند رسانه‌ای را در این برهه‌ی حساس از تاریخ درک نکند. ابزاری که این روزها بیش از پیش ضرورتش احساس شده و و دیگر تنها ابزاری برای سرگرمی و کسب درآمدهای میلیونی نیست.

این هنر و به عبارت درست تراین صنعت، در گنبدکاووس فراز و نشیب های مختلفی داشته  است؛ چه در بعد سیاست گذاری و چه در بعد امکانات و بسترهای زیر ساختی؛ سینماهای که با بیش از نیم قرن سابقه همه در مالکیت حوزه ی هنری است؛ سینما قدس، سینما 22 بهمن و سینما هجرت.(تارخچه ی سینما در گنبدکاووس را اینجا بخوانید)

و حالا به امروز برگردیم و حال امروز تنها سینمای گنبدکاووس یعنی سینما هجرت که کرونا با همه ی تلخی هایش فرصت مناسبی برای بازسازی این سینما مهیا کرد. اواخر سال 99 بود که محمود خواجه نژاد مسئول حوزه هنری گلستان از بازسازی سینمای هجرت خبرداد و وعده داد که این پروژه تا پایان سال 1400 به اتمام خواهد رسید.

 حال با بازگشایی بسیاری از اماکن و وضعیت نسبتا مساعد و گذارو گذر از موج های چندگانه کرونا بهانه ای شد تا به سراغ سیفی، مدیر سینمای هجرت و نماینده حوزه هنری در گنبدکاووس، برویم تا از جزئیات تحقق وعده خواجه نژاد مطلع شویم.

وارد سینما که شدیم هر کسی مشغول کاری بود لابه لای آن سرو صدا بتن کن و نور کم سالن بالاخره موفق شدیم آقای سیفی را پیدا کنیم.

h350
ابتدا از او خواستم تا با هم در فضای جدید سینما قدمی بزنیم تا با تغییرات انجام شده بیشترآشنا شوم.
 سیفی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده ما در سینمای هجرت 6 سالن خواهیم داشت یعنی سینمای هجرت به یک پردیس سینمایی تبدیل خواهد شد.

h351
در طبقه همکف سه سالن احداث شده بود؛ دو سالن کوچک و یک سالن اصلی. ازجزئیات سالن اصلی پرسیدم . مدیر سینما در جواب گفت: سالن اصلی و بالکن آن گنجایش پذیرش 400 نفر را دارد  و به گونه ای ساخته شده است که در شرایط لزوم ظرفیت برگزاری تئاتر و سایر برنامه های فرهنگی را داشته باشد.

باه م به طبقه ی بالا رفتیم در مسیر او مکان احداث نماز خانه را نشان داد و بعد از آن در طبقه ی دوم سری به یک سالن زدیم که به گفتۀ سیفی این سالن مخصوص کودکان ساخته شده و ظرفیت 30 نفر را دارد و قرار است در این بخش تماما تولیدات مخصوص این طیف سنی در چندین سانس اکران شود.

h352
وی افزود: با احداث این 6 سالن ما قادر خواهیم بود روزانه اکران حداقل 12 فیلم در سانس های مختلف را داشته باشیم و این بدان معناست که به روزترین فیلم های تولیدی همزمان با شهرهای بزرگ چون تهران در گنبدکاووس اکران می شود.

از او درباره روند بازسازی و زمان اتمام پروژه پرسیدم و او در پاسخ گفت: طی این یکی دوماه اخیر روند بازسازی سرعت خوبی گرفته و امیدواریم پردیس سینمایی هجرت را در روز 22 بهمن امسال افتتاح کنیم.

گفت و گوی هایمان که درباره ی سینمای هجرت تمام شد بی درنگ بحث را به سمت دو سینمای دیگر گنبد بردم از آقای سیفی درباره آخرین وضعیت سینما قدس و سینما 22 بهمن پرسیدم. او با چهره‌ای که خیلی هم راضی به نظر نمی رسید گفت:هم سینما قدس و هم سینمای 22 بهمن فروخته شدند تا بخشی از اعتبارات لازم برای بازسازی سینما هجرت تامین شود. اما چون زمین برای کار فرهنگی تخصیص داده شده بود، بخش خصوصی باید در این دو مکان به مساحت خود زمین بنایی برای کار فرهنگی بسازد اما این مکان فرهنگی به معنای ساخت سینما نیست!

در عین خوشحالی از تحولات مثبت سینما هجرت ، وضعیت دو سینمای دیگر گنبد ناراحت کننده بود و این نگرانی را در ذهن هر دوستدار فرهنگی ایجاد می کند که مبادا بخش خصوصی صرفا بر بعد اقتصادی تمرکز کند و انگیزه و علم کافی برای اعتلای فرهنگ شهرستان را نداشته باشد.

اما جست وجوهای ما درباره ی تغییر و تحولات سینما هجرت به این مقدار ختم نشد و مطلع شدیم که حوزه هنری برای این پردیس سینمایی برنامه های فرهنگی خاصی دارد که در آینده برای حمایت از تولیدات محتوایی بومی استان و خاصه گنبدکاووس از این فضا استفاده خواهد شد.

h353
h356
h357
h358

----------------------------------

تهیه گزارش: حسین رجبی

----------------------------------
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.