1400-08-15 11:11
1972
0
76897
بی مهری به طرح‌های آبرسانی؛

تنش آبی گرگان در تابستان ۱۴۰۱ تکرار می شود؟/ مردم گلستان سال آینده تحمل بی آبی را ندارند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید: مردم گلستان سال آینده تحمل بی آبی را ندارند و برای حل بحران تنش کم آبی با وزیر نیرو جلسات پیگیری انجام شده است.

به گزارش گلستان ما؛ به نظر می رسد سایه بحران کم آبی در استان گلستان حتی با فرا رسیدن فصل پاییز و بارش های خوب روزهای گذشته برطرف نشده است.

در گرمای طاقت فرسای تابستان گرگانی ها روزانه ۹ تا ۱۱ ساعت از آب آشامیدنی بهره مند نبوند و حتی قطعی آب روزانه حتی در فصل پاییز نیز ادامه داشت.

بخش عمده ای از این تنش ها به تامین منابع آبی مورد نیاز بر می گردد و با توجه به کاهش جوهای روانی از قطعی آب در گرگان مسئولان استان فرصت دارند که در یک بازده هفت تا هشت ماه نسبت به افزایش میزان منابع آبی به ویژه در شهر گرگان اقدام کنند.

در سال گذشته و قبل از بحران پیش آمده مسئولان آب و فاضلاب استان گلستان و آب منطقه ای مدعی آن بودند که در سال ۹۹ پیگیری های زیادی برای تامین منابع لازم به منظور حفر چاه و اجرای طرح های آب رسانی داشتند که نتیجه بخش نبوده و این مسئله باعث شده که در تابستان ۱۴۰۰ گلستانی ها به ویژه مردم شهر گرگان با چنین بحرانی رو به رو شوند.

تنش آبی گلستان در دولت جدید پیگیری می شود
رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: بیشترین تشن آبی و کمبود آبی استان گلستان در گرگان رقم خورد ، این مسئله باعث شد که در دولت جدید در نخستین فرصت با وزیر نیرو جلسه ای برگزار کنیم و خروجی این جلسه حضور دو معاون وزیر نیرو در استان شود.

سنگدوینی بیان کرد:  دو معاون وزیر نیرو در بخش برق و آب به گلستان سفر کردند  پروژه های مختلف در استان بررسی شد و صورت جلسه ای امضاء شده و بنا شد در این رابطه با وزیر نیرو جلسه ای برگزار شود و تاکید کردیم که اگر این مسائل مورد توجه قرار نگیرد سال آینده نیز با بحران رو به رو می شویم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان عضوی کمیسیون انرژی این مسائل را پیگیری می کنیم و هر تصمیمی که در استان گرفته شده بنا است اجرایی شود و به وزیر نیرو تعهداتی که انجام شده تاکید کردیم.

این مقام مسئول گفت: مردم در سال آینده تحمل بی آبی را ندارند و با مشکل رو به رو خواهیم شد و مجمع نمایندگان استان آماده هستند در این زمینه هر گونه پیگیری لازم را انجام دهند.

حفر ۱۰ چاه به صورت فوری برای کاهش بحران کم آبی در گرگان 
بهزاد هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان نیز  می گوید: در حوزه تامین آب شرب شهر گرگان با توجه به پیگیری های انجام شده به صورت فوری بر حفر چند چاه تاکید شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی در شهر گرگان داشتیم و ۴۷۰ لیتر برثانیه کمبود منابع آبی در این شهر تخمین زده می شد و اگر برنامه ریزی برای تامین منابع آبی صورت نگیرد قطعا در سال آینده نیز با کمبود منابع آبی رو به رو می شویم.

هرمزی خاطرنشان کرد: بنا شد ۱۰ حلقه چاه که نهایت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه می تواند کسری آب گرگان ار تامین کند در دستور کار قرار بگیرد ولی برای این منظور تنها ۲۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده که کفاف لازم حتی برای حفر و اتصال سه حلقه چاه را نمی کند.

وی افزود: در حال حاضر در راستای اجرای این پروژه سه حلقه چاه حفر شده و یک حلقه چاه نیز وارد مدار کردیم و هفت نقطه نیز برای حفر چاه شناسایی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش دبی رودخانه ها استان بیان کرد: آورده رودخانه زیارت تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش داشته و این مسئله نیز کسری آب را در گرگان تشدید می کند.

هرمزی افزود: علاوه بر این مسائل برای کارهای گذر از تنش اعتباراتی در شهرهای آزادشهر، گنبدکاووس، کلاله و بندرگز  تخصیص داده شده که پیگیری هایی در این رابطه انجام دادیم.

بی مهری مسئولان به اجرای طرح های آبرسانی در گلستان 
سید محسن حسینی،مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان نیز می گوید: یکی از راه های علاج بخشی مشکلات کمبود آب در استان شیرین سازی آب دریا است که در افق ۱۴۲۵ شرین سازی ۱۸۰ میلیون لیتر مکعب آب دریا در دستور کار قرار گرفته است و در آن مقطع دیگر تامین آب شرب از طریق منابع زیر زمینی قابل اتکا نخواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان ادامه داد: ۶۰ میلیون متر مکعب از سدهای مختلف میرداماد و رامیان و چشمه های کمبودوال را می توانیم تامین در استان تامین کنیم و ۵۰ میلیون متر مکعب برنامه شرین سازی آب  دریا را داریم و مطالعات اجمالی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی یادآور شد: باید برای اجرای این پروژه سرمایه گذارانی جذب کنیم و به هر دلیلی که جذب نشد مطالعات فاز یک و دوم را زودتر انجام می دهیم تا بتوانیم سال آینده شرین سازی آب را برای ۲۰۰ هزار نفر مجوز گرفتیم انجام دهیم.

وی تاکید کرد: در چند سال قبل بی مهری زیادی برای اجرای طرح های آب رسانی در استان گلستان انجام شده و از سال های ۹۶ تا ۹۹ اعتبارات ما بین ۱۰ تا ۱۸ میلیارد تومان به صورت سالیانه بود که کفاف لازم را برای اجرای این طرح ها نمی کرد.

این مقام مسئول افزود:با نظر موافق نمایندگان در سال ۱۴۰۰ تخصیص ۱۴ میلیارد تومانی سال ۹۹ به ۱۵۹ میلیارد تومانی افزایش یافته است و بخشی از آن اوراق قرضه است که ارزش کمتری دارد.

با افزایش اعتبارات و مشخص شدن چهره بحران کم آبی در استان گلستان مردم انتظار دارند که مسئولان دست روی دست نگذارند و به صورت شبانه روزی و روحیه جهادی برای حل مشکل کم آبی تلاش کنند.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.