1399-01-05 16:53
881
0
67909
به قلم محمدعلی طالع‌زاری؛

رمزگشایی «جهش تولید» و عرضه گنجینه‌های فرهنگی «ایثار و شهادت»

جهش تولید در حوزه فرهنگی، همان قدرت نرمی است که با افزایش محصولات فرهنگی و به خصوص گنجینه‌ای به نام ایثار و شهادت می‌توان از این بزنگاه‌های تاریخی عبور کنیم.

فارس از گرگان، محمدعلی طالع‌زاری کارشناس فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در یادداشتی با عنوان رمزگشایی «جهش تولید» و عرضه گنجینه‌های فرهنگی «ایثار و شهادت» نوشت، بی‌شک نامگذاری سال 1399 با عنوان جهش تولید (jump IN production ) توسط مقام معظم رهبری و اهمیت آن با توجه به ارتباط زیربنایی با شعارهای سالیان گذشته، نشان از درایت و عمق نگاه استراتژیک ایشان است.

این یادداشت نیز بر همین مبنا، منتها از نگاه یک کارشناس فرهنگی در جهش تولید در محتوی و تولیدات فرهنگی به رشته تحریر در آمده است در ابتدا لازم می‌دانم به نکات مهم این یاد اشت اشاره داشته باشم و سپس هدفم را در قالب چند سطر بیان کنم.

همانطور که استحضار دارید به عقیده افراد کارشناس و صاحب ایده، تهدید نرم از قدرت نرم ریشه می‌گیرد، قدرت نرم به معنای توانایی ترغیب دیگران به خواستن چیزی است که شما می‌خواهید در حالی که قدرت سخت بر مبنای مداخله نظامی، دیپلماسی اجباری و نیروی نظامی استوار است، تهدید نرم به دنبال از پای در آوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه‌های فکری و فرهنگی آن را سست کرده و با بمباران خبری و تبلیغاتی بر اراده فکر و ذهن آنها تاثیر بگذارد.

در این چند خط اخیر به وضوع در حوزه فرهنگی نگاه مقام معظم رهبری را به روشنی بیان داشتم چرا که جهش تولید در حوزه فرهنگی، همان قدرت نرمی است که با افزایش محصولات فرهنگی و به خصوص گنجینه‌ای به نام ایثار و شهادت می‌توانیم از این بزنگاه‌های تاریخی عبور کنیم.

حال به تعاریفی از کالا و تولید اشاره خواهم کرد و سپس ترکیب واژه‌گان را با توجه به شعار سال معظم‌له بیان خواهم کرد

* تولید راهی در مسیر سرمایه‌گذاری

تولید عبارت از یک جریان یا پروسه (Process)، است. این عبارت به‌نحوى در تمام تعاریف تولید دیده مى‌شود. به‌طورکلى مى‌توان گفت تولید عمل تبدیل نهاده‌هاى تولید به کالاها و خدماتى است که براى مصرف یا سرمایه‌گذارى مورد نیاز است.

 به‌عبارت دیگر تولید به جریانى اطلاق مى‌شود که عوامل تولید (Factors)، یا نهاده‌ها (Inputs)، به کالاهاى دیگرى به نام محصولات (Products)، یا ستاده‌ها (Outputs)، تبدیل مى‌شوند. به تعبیر کلى‌‌تر به هر فعالیتى که باعث ایجاد مطلوبیت (Utility)، در زمان حال یا آینده شود، تولید گفته مى‌‌شود. (سایت ویستا)

* رفع نیازهای انسانی با تولید کالای مادی، خدماتی و فرهنگی

در اقتصاد، هر تولیدی که توسط تولیدکننده به بازار عرضه شود تا یکی از نیازهای انسان را تامین و رفع کند از آن به عنوان کالا یاد می‌شود که در یک دسته‌بندی کلی، به دو بخش مرئی (مادی) و نامرئی( خدماتی) مثل آموزشی، فرهنگی، هنری، مشاوره‌ای و ...  تقسیم‌بندی می‌شود.
عقیده یکی از کارشناسان در معرفی یک کالا یا خدمت فرهنگی عبارت است از اینکه شی و یا خدمتی قابل استفاده و مفید که توسط افرادی از جامعه برای ارضای نیازهای فرهنگی سایران تولید و ایجاد شود و در فرایند مبادله با کالاها و خدمات دیگران اعم از فرهنگی یا غیرفرهنگی معاوضه شود.

*بخش فرهنگ در سال جهش تولید به رشد و بالندگی برسد

حال با توجه به تعاریف یاد شده در حوزه تولید و کالا به خصوص کالای فرهنگی و اهمیت آن با افزایش قدرت نرم و سخت در حوزه فرهنگی و تولیدات مربوط به آن کاملا مشهود است و اینکه این جهش تولید در سال ۱۳۹۹ در بخش‌های متعددی از جمله فرهنگ باید رشد و بالندگی داشته باشد.

در بخش های مختلف بیانات مقام معظم رهبری و اهمیت آن با توجه به شعار سال ۱۳۹۹ مبین این نکته است که در بخش‌های مختلف با توجه به کارشناسان و متخصصین باید جهش تولید داشته باشیم.

در سخنان معظم له، بارها به نقش دشمنان با استفاده از سیستم‌های جاسوسی و جنگ نرم اشاره شده است و اهمیت این یادداشت هم به این دلیل است که کارشناسان فرهنگی و تولیدکنندگان محتوی اعم از محتوی دیجیتالی و غیره باید در سال پیش‌رو افزایش و جهش‌های زیادی داشته باشند.

*ضرورت جهش تولید در تمامی ابعاد فرهنگی و اجتماعی

دنیای امروز تبدیل به یک دهکده‌ای شده است که اگر در هر گوشه‌ای از آن یک محتوی تولید شود به راحتی در کمتر از چند ثانیه، تمامی اهالی این روستا متوجه می‌شوند. امروزه موتورهای جستجوگر نظیر گوگل، بینگ، یاهو،. Ask.com،. AOL.com، DuckDuckGo و...  و تحلیلگرهای حرفه‌ای آنان که آنالیزکننده‌گان قهاری هستند، کوچک‌ترین تولید محتوی را بررسی می‌کنند و سمت و سو و جهت آن محتوی را بررسی و در اختیار بالادستی‌های خود که همانا سرویس‌های جاسوسی هستند، قرار می‌دهند.

* امنیت ملی به روحیه و ذهن نسل سوم و چهارم گره خورده است

بنابراین مهم است که چه چیزی تولید می‌کنیم و برای چه آن را منتشر و نشر می‌دهیم داستان، فیلم، شعر، نمایش‌های سالنی و خیابانی ... و همه اینها در راستای نشاط اجتماعی همسوئی با بیانات معظم‌له داشته و دارد و نشانگر این موضوع است که این جهش در ابعاد مختلف قابل تامل است.

در حوزه ایثار و شهادت هم که بارها مقام معظم رهبری به عنوان یک گنچ و گنجینه یاد کرده است باید توجه داشته باشیم که کلیپ‌ها و داستانک‌ها و هر آنچه که نسل حاضر قبول دارد، تولید و در اختیار این عزیزان قرار دهیم چرا که امنیت ملی ما به روحیه و ذهن و مغز نسل سوم و چهارم گره خورده است و اگر بخواهیم شکاف بین نسلی حاضر را برطرف کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه جهش تولید در محتوی و کمیت و کیفیت محصولات فرهنگی داشته باشیم.

امروزه دنیا مقوله جنگ و خاطرات آن را به عنوان یک دستاورد Achievement می‌نگرند و اعتقاد دارند که شکاف بین نسلی را می‌توان با بسط و گسترش خاطرات سربازان جنگ برطرف کرد.

امروزه کشورهای مختلف از جمله اروپائیان بر برگزاری یادوارها و مراسمات مربوط به آن در ماه نوامبر هر سال، سعی می‌کنند به نسل حاضر بقبولانند که رفاه حاضر و آرامش آن را مدیون سربازانی هستند که در نقطه به نقطه این قاره کشته شده‌اند و این نیز میسور نشد مگر با اینکه تولیدات فرهنگی‌شان مرتبط با موضوع جنگ به صورت ساختار مندانه طراحی شدکه البته موضوعات مربوط به این موضوع در یاداشتی دیگر به رشته تحریر در خواهم آورد و دستاوردهای آنان را از جنگ برایتان خواهم نوشت.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : فارس

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.