1393-12-16 12:58
2007
0
11535
علیرضا سعیدآبادی کارشناس ارشد روابط بین الملل:

منافع مشترک توافق شده و سهل الوصولی بین ایران و گروه ۱+۵ دیده نمی شود

علیرضا سعید آبادی گفت: در سیاست بین الملل ، رفتارهای مستقل جمهوری اسلامی ایران هم چنانی که تهدید برای نظام سلطه محسوب می شود و در سطح منطقه ای نیزدرحال حاضر، منافع مشترک توافق شده و سهل الوصولی بین ایران و گروه ۱+۵ دیده نمی شود.

به گزارش گلستان ما، این کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار قابوس نامه با اذعان به این مطلب تصریح کرد: تحریم های اعمال شده بر ملت ایران به دلیل این که با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه شده از دو دیدگاه قابل بررسی است:از جنبه حقوقی ، بیانگر ساختار و نقش خاصی است که کشورهای فاتح پس از جنگ جهانی دوم به شورای امنیت سازمان ملل متحد داده اند تا از صلح و امنیت بین المللی محافظت کند.

سعید آبادی ادامه داد: فصل های ششم و هفتم منشور سازمان ملل متحد درخصوص راه های اجرای این ماموریت و مجازات های پیش بینی شده در آن ، مواد متعددی را دربرگرفته است.

علیرضا سعید آبادی با اشاره به این نظام ناعادلانه تقسیم قدرت و نماد آن که حق وتو ۵ کشور فاتح در جنگ جهانی دوم است اظهارکرد: این نظام شاید با شرایط آن موقع و رقابت های دو نظام سرمایه داری و کمونیستی مطابقت داشته ولی اکنون منتقدان فراوانی در جهان اسلام ، کشورهای غیرمتعهد و حتی در اردوگاه نظام سرمایه داری دارد.از جنبه سیاسی ، نشانه این است که همواره کشورهای مستقل در ساختار قدرت بین المللی مورد هدف استعمارگران بوده اند.

وی بر استفاده نظام سلطه از دو عامل رسانه های وابسته و سازمان های بین المللی جهت رسیدن به اهداف استکباری خود و برای برتری بر کشورهای مستقل تاکید کرد و گفت: هرچند که این روزها طرف های غربی در مذاکرات با کارت رژیم صهیونیستی برای گرفتن امتیاز از ایران دارند بازی می کنند اما فکر نمی کنم دیپلماسی ایرانی به زعم آنها ساده باشد و تحت تاثیر این نمایش ها قرار بگیرد.

سعید آبادی همچنین با اشاره به روند دیپلماسی اتخاذ شده در مسیر مذاکرات اظهار کرد:  دیپلماسی رسمی در اختیار تیم مذاکره کننده است اما دیپلماسی عمومی و بویژه دیپلماسی رسانه ای که با توجه به نقش رسانه ها و شخصیت های فرهنگی و اجتماعی جامعه ، از جایگاه بالا و ارزنده ای برخوردار هستند می تواند نقش فعال تری برای تحقق اهداف و منافع جمهوری اسلامی ایران ایفا کند به شرط آن که بستر و ساختار مناسب از سوی مسئولان فرهنگی برای فعالیت همه جانبه و موثرتر رسانه ها فراهم گردد.

وی با اعتقاد به اینکه رسانه های مرکز و محلی ؛ دوبال پرواز برای جامعه ایرانی هستند افزود: اگر این رسانه ها نقش و کارکرد مناسب تری بیابند و مسئولان فرهنگی کشور از قالب ها و تعاریف گذشته فراتر رفته و با بازتعریف لازم از ظرفیت های آنها در دیپلماسی عمومی و رسانه ای کشور استفاده کنند قطع به یقین نتایج خوبی در موضوعات مختلف عاید ایران اسلامی خواهند کرد.

این کارشناس روابط بین الملل و فعال رسانه ای با اشاره به استقبال مخاطبان از مطالبی که در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه های محلی که سالی که گذشت به نگارش درآمده است از عدم استفاده از آنها در برنامه ریزی های ملی انتقاد کرد و با ابراز امیدواری از استفاده بیشتر از این ظرفیت توسط دولت آمادگی خودجهت هر گونه همکاری را اعلام کرد.

عبور از شرایط تحریم به هوشمندی خاصی نیاز دارد/ اقتصاد باید درون زا ، مولد و غیروابسته باشد

وی در خصوص نحوه برخورد مقام های مسئول کشور با موضوع تحریم نیزگفت: عبور از شرایط تحریم به هوشمندی خاصی نیاز دارد و این امکان پذیر نیست مگر این که از توان ذاتی و رقابتی ملت ایران به خوبی در برنامه ریزی ها استفاده شود.

سعید آبادی به عنوان یک کارشناس در حوزه اقتصادی افزود: بیش از یک سال است که از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی می گذرد. این سیاست ها با توجه به تهدیدپذیری اقتصادملی و وابستگی آن به منابع نفت و اقتصاد بین الملل اتخاذ شده است و می تواند راه عبور خوبی از تحریم ها و تهدیدهای اقتصادی باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر انقلاب اسلامی بخواهد به اهداف خود بطورکامل دست یابد باید اقتصاد درون زا ، مولد و غیروابسته داشته باشد. الگوی دفاع مقدس به نظر من می تواند راهگشای مقاطع بسیار سخت تر از این نیز باشد اگر دیدگاه های آن دوران بار دیگر بر رفتار ما حاکم گردند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.