1394-07-22 05:57
1591
0
21991
فضیلت در نخستین همایش استانی بزرگداشت حافظ:

داشتن مفاخر و مشاهیر در یک جامعه لازم است اما کافی نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: مفاخر و مشاهیر هر جامعه به عنوان سرمایه های معنوی ملت به شمار می روند و وجود آنها برای هر جامعه یک نیاز اساسی به شمار می رود.

به گزارش گلستان ما ؛ حجت الاسلام علی اصغر فضیلت در نخستین همایش استانی بزرگداشت حافظ، افزود: داشتن مفاخر و مشاهیر در یک جامعه لازم است اما کافی نیست.

وی ادامه داد: زمانی می توان از داشتن این ظرفیت ها اظهار رضایت کرد که از این سرمایه های ملی و معنوی استفاده بهینه برده شود.

حجت الاسلام فضیلت حافظ را از جمله مفاخری دانست که در یاد و خاطره آحاد مردم در تمام نسل ها زنده بوده و تصریح کرد: این جاودانگی ریشه در زبان و معارف به کار برده در اشعار حافظ دارد.

وی اظهار کرد: در دنیای پر شور و شعور شعر به عنوان یک دوستدار شعرو ادب به این باورم که شعر را می توان به سه دسته با عنوان اشعاری لحظه ای و گذرا که لحظات زودگذر شاعر را پرکرده، بخشی از حال خوش فراتر بوده و دسته ای از زمان و مکان  خارج شده و جاودانه بوده اند، تقسیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در توضیح اشعار لحظه ای و گذرا، گفت: این اشعار از احساسات متعالی شاعر سرچشمه می گیرد اما پس از گذشت زمان محو می شود.

وی با بیان این نکته که برخی اوقات اشعار از مرز حال خوش شاعر فراتر می رود، افزود: این نوع اشعار دوام و ماندگی داشته و به مرور زمان فراگیر می شود.

حجت الاسلام فضیلت در خاتمه اظهار کرد: دسته ای از تشعار هستند که مرز زمان و مکان را در نوردیده و فراتر از زمان رفته و جاودانه می مانند که سروده های حافظ در این بخش خلاصه می شود.

حافظ میعادگاه فرهنگ اسلام و ایران است
 
یک استاد دانشگاه بابیان این نکته که حافظ میعادگاه فرهنگ اسلام و ایران است در این همایش گفت: پیوند بین دین اسلام و فرهنگ ایرانی در اشعار حافظ کاملاً مشهود است.
مهدی محبتی به‌کارگیری ادبیات فارسی در زندگی را یک نیاز برای جامعه دانست و افزود: در صورت نبود پیوند بین ادبیات فارسی و ارزش‌های کاربردی فرهنگ ادبی از زندگی محو خواهد شد و به شی عتیقه‌ای باارزش در موزه تبدیل خواهد شد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران میراث فرهنگی را هم‌تراز انرژی هسته و دارای اهمیت در همان سطح دانست و گفت: با توجه به اهمیت این میراث فرهنگی هر مقدار سرمایه‌گذاری در این بخش برای نسل جدید انجام شود کم خواهد بود.
وی خواستار شناسایی این شخصیت فرهیخته به جهانیان شد و اظهار کرد: می‌توان از وجود چنین شاعر بزرگی در کشور برای رونق حوزه گردشگری و معرفی آن به دنیا بهره جست.
محبتی ضمن یادآوری این نکته که سالانه گردشگران زیادی برای زیارت مولانا به کشور ترکیه مراجعه می‌کنند، افزود: استفاده از ظرفیت این بخش می‌تواند به‌اندازه درآمد نفت برای کشور سرمایه تولید کند.
 
ذوق و شادمانی در اشعار حافظ دلیل رغبت جوانان به این شاعر است
 
دبیر علمی همایش استانی بزرگداشت حافظ نیز در این همایش گفت: علل رویکرد و رغبت نسل امروز به شعر حافظ در ذوق و شادمانی اوست که به‌عنوان محوریت پیام این شاعر بزرگ به شمار می‌رود.
مهران انارکیان حافظ را شاعری اهل صلح، انسان‌دوست و مدارا عنوان کرد و به سخن حافظ در خصوص مشکلات اجتماعی جامعه پرداخت و تصریح کرد: طرح این نوع مشکلات در آن زمان و بسط آن به معضلات جوامع امروزی راز ماندگاری شعر حافظ است.
انارکیان، حافظ را منتقد اجتماعی در زمان خودش اعلام کرد و گفت: بی‌پروایی و طرح مباحث مختلف اجتماعی بدون محابا و هیچ‌گونه هراسی باعث شد تا این شاعر بزرگ به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار شناخته شود.
دبیر علمی همایش استانی بزرگداشت حافظ، ریا را بزرگ‌ترین مفسد جامعه دینی در زمان این شاعر بزرگ دانست و اظهار کرد: حافظ به‌شدت با ریا مخالف بود و این امر در اشعارش کاملاً مشهود به نظر می‌رسد.
وی در خاتمه، امید و امیدواری و مأنوس بودن با قرآن و عترت را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بارز یادکرد و گفت: به‌کارگیری این خصایص در اشعار این ادیب بزرگ باعث شده تا پس از چند قرن همچنان از این شخصیت فرهیخته به‌خوبی یاد شود.
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.