1394-07-21 12:01
2035
0
21981
حاشیه هایی یک نشست مطبوعاتی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

از داروهای اعتیاد آوری که در عطاری ها تجویز می شود تا معدوم شدن 260 تن رب وارداتی در استان

نشست مطبوعاتی معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی گلستان در آستانه روز جهانی غذا در حالی برگزار شد که با حواشی جالب و خواندنی همراه بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو سلام ؛ دکتر حمیدرضا جوشقانی معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی گلستان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه گفت: ما روی مرزها کنترل خاصی نداریم و بسیاری از کالاهای قاچاق چمدانی وارد استان می شود که در صورت تصویب منطقه آزاد می توان به طور قانونی بر روی واردات نظارت داشت.

وی تصریح کرد: مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز با کیفیت پایین عمده کالاهای قاچاقی هستند که بصورت چمدانی به استان وارد می شود.

جوشقانی از ملتهب کردن فضای جامعه توسط برخی سایت ها در فضای مجازی گفت و افزود: در فضای مجازی خبر آلودگی برخی مواد غذایی منتشر می شود که با هدف ملتهب کردن جامعه صورت می گیرد مردم این گونه اخبار را از رسانه ملی و رسانه های معتبر پیگیر شوند.

میانگین کمبود دارد در گلستان در 6 ماه گذشته 18 قلم گزارش شده است

معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی گلستان میانگین کمبود دارویی در کشور را 30قلم دارو خواند و خاطرنشان کرد: در 6 ماه گذشته میانگین کمبود دارو در استان 18 قلم بود که البته این نوسان دارد و بیشتر شامل داروهای خاص و کم مصرف می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارائه دارو در عطارها گفت: عطاری محل فروش گیاهان دارویی است و با عطاری هایی که دارو تجویز می کنند برخورد خواهد شد چرا که مشاهده شده برخی مردم با دارویی که یک عطاری تجویز کرده دچار مشکلات کبدی و ... شده اند به گونه ای که در دارویی آرامش بخش از مواد مخدر استفاده شده است.

جوشقانی افزود: درحوزه عطاری ها برنامه ای به شورای سلامت استان تقدیم کرده ایم که در قالب برنامه چند مرحله ای عطاری ها ساماندهی خواهند شد و این برنامه در اولین جلسه شورای سلامت که در آبان ماه برگزار می شود به تصویب خواهد رسید و پایش، آموزش و نظارت بر عطاری ها انجام خواهد گرفت.

به 3 کارخانه آب معدنی در گلستان تذکر جدی دادیم که نقص آنها برطرف شد

معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آب معدنی در استان گفت: 7 کارخانه آب معدنی در استان فعال هستند که از این تعداد 3 کارخانه نقص جزئی داشتند که با تذکر و توقف خط تولید آنان، نقص برطرف و نمونه گیری مجدد انجام و آنان مشکلی ندارند.

10 کارخانه در گلستان با صادرات دائم  و برند معتبر در استان فعالیت دارند

در ادامه این نشست مطبوعاتی مجتبی رئیسی، مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۲۸۰ کارخانه در سطح استان گلستان وجود دارد که از آن میان ۴۱ کارخانه مرتبط با فرآورده‌های لبنی، ۹۰ کارخانه آرد و غلات، ۱۵ کارخانه مربوط به فرآورده‌های نوشیدنی، ۷۵ کارخانه فرآورده‌های گیاهی، ۹ کارخانه مواد گوشتی، ۱۱ کارخانه فرآورده‌های روغنی، ۲۱ کارخانه لوازم آرایشی و بهداشتی و ۱۸ کارخانه نیز مربوط به مواد اولیه و بسته بندی هستند.

 وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۱۰۰ کارخانه استان غیرفعال و نیمه فعال هستند، ابراز کرد: ۱۰ کارخانه استان صادرات دائم  و نام‌ها و برندهایی معتبری دارند، برخی نیز صادرات فصلی دارند.

 رئیسی به اعمال نظارتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر روی محصولات کارخانه‌های فعال استان اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه از نظر نیروی انسانی در مضیقه هستیم تعداد ۱۹۲۲ بازدید در سال ۹۳ از کارخانجات داشتیم که طی آن ۱۷۴۵ مورد نمونه برداری انجام دادیم.

21 مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شد

 مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: ۲۱ مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شد که موارد غیرانطباقی قابل اصلاح بود و در موارد ضروری نیز معدوم سازی انجام شد.

رئیسی با بیان اینکه در کنار کار نظارتی فعالیت‌های آموزشی نیز داشته‌ایم که طبق آن پنج دوره آموزشی در سال ۹۳ برگزار کردیم، گفت: بازدیدهای ما بسیار فشرده صورت می‌گیرد چرا که در معاونت تنها ۳۳ کارشناس مشغول به کار هستند که برخی از همین افراد نیز به صورت موقت فعالیت می‌کنند.

همچنین طاهره جهانی کارشناس لبنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: با وجود اینکه صنایع قوی در استان وجود ندارد اما کارخانجات ما از میانگین کشوری وضعیت مطلوب تری دارند.

وی افزود: مطابق قانون باید هر سال یک بار از واحد تولید مواد خوردنی و آشامیدنی بازدید صورت بگیرد؛ اما بازدیدهای ما ماهیانه و ۱۲ برابر قانون است به خصوص اگر واحد تولیدی محصول پر خطر تولید کند، حتی ماهی دو بار بازدید انجام می‌دهیم که مبادا خطایی در واحدهای تولیدی رخ دهد.

260 تن رب وارداتی سال گذشته در گلستان معدوم شد

در پایان معاونت غذا و دارو دانشگاه علو پزشکی گلستان از معدوم شدن 260تن رب وارداتی در سال 93 در گلستان خبر داد و گفت: در سال 93 500 تن صنایع غذایی در استان معدوم شد که 260 تن آن معدوم سازی رب وارداتی بود که با پیگیری مداوم حکم معدوم سازی آن را گرفتیم.

شایان ذکر است: نشست مطبوعاتی نیز با مدیر عامل شرکت پگاه گلستان برگزار شد و خبرنگاران از نزدیک از خط تولید و آزمایشگاه پگاه گلستان بازدید کردند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.