1401-12-23 11:17
979
1
84077
یادداشت/ مجتبی لشکربلوکی

 چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی

چهارشنبه‌سوری با تجهیزات خطرناک باعث حوادث ناگوار مالی و آسیب‌های جانی شده که عید نوروز برخی خانواده‌ها را به عزا تبدیل کرده است!

به گزارش گلستان ما، چهارشنبه‌سوری، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال شمسی برگزار می‌شود، در آن جشن به ایجاد یک آتش کوچک و خوردن آجیل مشکل‌گشا، دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی، حافظ خوانی و... می‌پردازند.

این مراسم در کشورهای دیگری همچون جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه و همین طور توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز جشن گرفته می‌شود. 

 اما در سالیان اخیر این جشن سنتی با یکسری اعمال و تجهیزات خطرناکی توسط برخی افراد جامعه خصوصاً نوجوانان و جوانان همراه شده که منجر به حوادث ناگواری از آسیب‌های مالی تا آسیب‌های جانی شده که عید نوروز برخی خانواده‌ها را به عزا و جشن چهارشنبه‌سوری را به مراسم چهارشنبه سوزی تبدیل کرده است !!!

نگاهی به قوانین جزایی ایران در چهارشنبه سوری

خرید، نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و مرتکبین مطابق ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، مجازات خواهند شد.

استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی، اخلال در نظم و آسایش عمومی محسوب و برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مستوجب حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

چنانچه بر اثر استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی برای اطفال و زنان مزاحمت ایجاد شود، مرتکبین مطابق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

آتش زدن اموال متعلق به دیگران به وسیله مواد منفجره طبق ماده ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی ۲ تا ۵ سال حبس دارد.

چنانچه استفاده از مواد منفجره و محترقه موجب ایراد صدمات بدنی و جانی به دیگران شود مرتکب، حسب مورد به قصاص یا دیه محکوم خواهد شد.

مجتبی لشکربلوکی
مدرس حقوق

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.