1398-12-08 14:03
973
0
67657
یادداشت :

نقش دوگانه مردم و حاکمیت برای مهار کرونا

هم مردم باید رعایت بهداشت فردی و اجرای دستورات لازم را داشته باشند و هم حاکمیت بستر لازم و امکانات کافی برای مبارزه و مهار ویروس کرونا را ایجاد نماید تا این ویروس وحشی هر چه زودتر از ساحت کشور ما رخت بر بندد.

به گزارش گلستان ما ؛ ویروس مهار نشدنی کرونا که همه دنیا با آن مواجه است ، برای کنترل به برنامه بسیار فشرده و همکاری  دقیق نیاز دارد  و امیدواریم طبق یک برنامه اصولی این بیماری در کشور که باعث هراس مردم شده ، مهار شود.

معمولا بيماري هاي واگير بروزي سريع و مشخص داشته و به دليل شکل طغيان گونه توجه زيادي جلب می کند ، جامعه باید به سمتی پیش برود که افراد خودشان با تغییر سبک زندگی و داشتن یک الگوی سالم از ابتلا به بیماری‌های واگیردار پیشگیری کنند.

البته از آنجايي که ناشناخته هاي بسياري در مورد بيماري هاي واگيردار وجود دارد، بايست اجرا و پژوهش در هم آميخته شود ، مسأله‌ای که اثرات مخربی بر سلامت شهروندان دارد و اگر به طور جدی از سوی نهادهای تصمیم‌گیر و ذیربط برای آن چاره‌اندیشی نشود با بحران‌هایی مواجه خواهیم شد که هزینه‌های زیادی به جامعه و شهروندان تحمیل خواهد کرد.

حاکمیت هم وظیفه دارد مدیریت کلان مبارزه با بیماری را در کشور به درستی انجام دهد و مسیر درست را ردیابی کند ، در  بیماری‌های واگیردار  باید  نقش همه دستگاه‌ها با منابع مورد نیاز آنها را تعریف شود ، باید برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار در کشور بسیج ملی راه‌اندازی شود.

نباید از ظرفیت‌های بالای انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر دارغافل شد ، وزارت بهداشت می‌تواند در سیاستگذاری و بازخورد دادن به دستگاه های اجرایی در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

قرنطینه به عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری همواره از قدیم مورد توجه تمامی کشور‌های پیشرفته بوده است ، در ایران هم از گذشته با قرنطینه آشنا بوده‌اند؛ ولی هیچ‌گاه اصول آن به صورت علمی، مؤثر و کارآمد اجرا نشده بود که دلایل مختلفی داشت.

کلید کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار توجه بیشتر به بهداشت فردی است ، سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری از بین نمی‌رود و مخارج در راه پیشگیری خود نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید ، به‌محض ریشه‌کنی یک بیماری، دیگر دارویی برای درمان آن وارد نمی‌کنیم و وسیله‌ای برای تشخیص آن به کار نمی‌گیریم.

نه تنها وزارت بهداشت، بلکه  تمام نهادهای دولتی و غیردولتی برای دسترسی مردم به‌ خدمات سلامتی مشارکت داشته باشند، چراکه وزارت بهداشت به ‌تنهایی قادر نخواهد بود تامین‌ کننده مؤلفه‌ های سلامتی باشد ، خود مردم هم واقعا پای کارب اشند ، اگر وزارت بهدشات دانشگاه ، مدرسه ، زیارت ، اعتکاف و راهیان نور و ... را تعطیل کرده برای اینست که سلامت مردم مهم است پس بی جهت به مسافرت های غیر ضروری و اماکن گردشگری نروند.

وزارت‌بهداشت و رسانه‌های جمعی باید اصول رعایت بهداشت فردی و محیط را به شهروندان آموزش دهند تا شاهدکاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار در جامعه باشیم، مسئوله ای که بخوبی در صدا و سیمای ما در حال تبیین شدن است و در این گستردگی فضای مجازی بهتر است مردم به رسانه ملی برای کسب اخبار درست و صحیح اعتماد کنند .

محبوبه اسحقی گرجی کارشناس آموزش و پرورش

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.