1399-10-30 14:02
1021
0
72728
به قلم محمد دیلم کتولی ؛

نقش جمهوری اسلامی ایران در افول قدرت نرم آمریکا

جمهوری اسلامی ایران با رهبری داهیانه و مدبرانه مقام معظم رهبری نقش اساسی دراین«افول تاریخی » داشته ، که دارای محورهای اصلی سیاست گذاری های کلان و خرد می باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ محمد دیلم کتولی فعال رسانه ای گلستان نوشت : 

قدرت نرم امریکا به معنای «اقناع و قبولاندن نظر خود به کشورهای دیگر» اکنون در ضعیف ترین موقعیت ممکن قرار دارد و در آستانه پایان ریاست جمهوری ترامپ و آغاز دوره آقای بایدن آمریکا در پایین ترین جایگاه « قدرت نرم »خود قرار دارد . یکی از مهمترین عوامل این افول جمهوری اسلامی ایران و مشخصا« رهبر انقلاب اسلامی » است .

انسجام ، خودباوری و روحیه مقاومت و ایستادگی در مقابل نظام سلطه در راهبرد انقلاب اسلامی به عنوان نقطه محوری و تمرکز جبهه و محور مقاومت  و حضور مقتدرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری به مرحله ی تغییر ژئوپولتیک جنوب غرب آسیا ، بزرگترین ضربه بر « قدرت نرم و سخت امریکا » برای تسریع در افول امریکا و غرب در جهان می باشد .

نماد های افول قدرت نرم آمریکا عبارتند از :

 افول تمدن غربی ، سبک زندگی ، آرمان ها و ارزش های آمریکایی
 افول لیبرال دموکراسی در نوع آمریکایی

بی اثر شدن سیاست« فشار حداکثری» وزارت امور خارجه آمریكا و شخص «مایك پمپئو»حاكی از افول دیپلماسی آمریکایی است که قصد داشت جمهوری اسلامی ایران را از پا در آورده و یا به سقوط بکشاند.

 موقعیت مناسب‌ جمهوری اسلامی در فضای بین‌المللی و انتشار توئیت های ملتمسانه ترامپ برای رابطه و مذاکره با ایران.
 مقام معظم رهبری پس از انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رییس جمهور آمریکا ، با ارائه ی یک الگوی راهبردی سعی در ترسیم یک پارادایم فکری مبتنی بر این گفتمان داشتند که ؛« دنیا در حال عبور از هژمونی امریکا و توزیع و تقسیم قدرت راهبری جهان و فرا رسیدن زوال قدرت نرم امریکا است»

ایشان در سخنان خود فرمودند:

« ... کسانی که به سازش گرایش دارند بدانند، آمریکا رو به افول است.در چالش ۴۰ ساله امریکا و ایران حقیقت مهمی وجود دارد که گاهی از دیده ها پنهان می ماند و آن اینکه ، طرف پیروز در این چالش،جمهوری اسلامی ایران و طرف مغلوب، آمریکا بوده است.»

 برخی از این نشانه ها عبارتند از:

_ اعـــتراضات گسترده داخلی امریکا در ١٤٠ شهر و پایتخت و نحوه مواجهه منفعلانه دولت ترامپ با این اعتراض‌ها

_ نقض حقوق بشر و تبعیض‌های نژادی و جنسیتی ، رفتار خشونت‌آمیز پلیس نسبت به معترضان و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز، معرفی مردم معترض به عنوان اغتشاشگر وآشوبگر و واردکردن ارتش برای سرکوب مردم

_ بحران کاهش نفوذ و اعتبار سیاست خارجی امریکا و در دوره ترامپ از آغاز کار تا به امروز که تا سرحد اخراج آمریکا از عراق و منطقه غرب آسیا کشیده شد.

_ خروج ترامپ از توافقنامه ها و معاهده های بین المللی نظیر شورای حقوق بشر سازمان ملل ،‌ ‌توافقنامه پاریس و خروج از نهاد فرهنگی یونسکو ، پیمان آب و هوایی پاریس و بی‌اعتنایی به سازمان تجارت جهانی و تغییر مکان سفارت امریکا از تل آویو به بیت‌المقدس.

_ شکست و ناکامی در مقابله با بحران های داخلی ازجمله مدیریت شیوع ویروس کرونا در آمریکا و زیر سوال رفتن اعتبار آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی

_ بحران اعتماد جهانی به رهبری آمریکا و عدم همراهی کشورها و دولت‌ها با تحریم امریکا علیه ایران.

_ ایجاد مثلث استراتژیک در پیوند اوراسیا و غرب آسیا با عضویت چین ، روسیه و ایران

 _ سقوط بهای نفت و فلاکت اقتصادی ناشی از افزایش اختلاف در میان جناح حاکم بر امریکا.

قدر مسلم اینکه ، جمهوری اسلامی ایران با رهبری داهیانه و مدبرانه مقام معظم رهبری نقش اساسی دراین«افول تاریخی » داشته ، که دارای محورهای اصلی سیاست گذاری های کلان و خرد می باشد و هریک نیاز به توضیح ، تحلیل و بررسی آماری و صحنه ای دارند .

برخی از این محور ها که منجر به این افول تاریخی شد عبارتند از :

حفظ انسجام ملی و پیشگیری ازفروپاشی ساختارقانونی نظام جمهوری اسلامی با وجود فشار تحریم ها و رکود اقتصادی ناشی از کرونا و...

حفظ اقتدار نظامی _ امنیتی جمهوری اسلامی تا جاییکه ترامپ مجبور شد شخصا وارد عمل شده و ضمن استفاده از « اختیارات رئیس جمهور » دستور حمله نظامی به ایران ، ترور شهیدان سردار سلیمانی و فرماندهان مقاومت را داده است.

برقراری توازن و تعادل قوا ، رفع نواقص قوه مجریه ، تقویت قوه قضاییه ، ارائه راهبردهایی به قوه مقننه که منجر به تقویت ساختار سازمانی قوای سه گانه و در نتیجه افزایش ضریب اقتدار ملی کشور گردید .

نظارت مداوم و پیوسته بر کنترل بیماری کرونا و بکارگیری نهادها و سازمان های زیر مجموعه رهبری برای مقابله ، کنترل ، ساخت واکسن و...  با آن و به رخ کشیدن این موفقیت به رخ جهانیان .

حفظ حضور منطقه ای جمهوری اسلامی در مناطق مختلف بحرانی و نزدیک شدن به مرزهای جغرافیایی آمریکا ( ونزوئلا و ...)
 طراحی و تنظیم قرارداد بیست و پنج ساله با چین و قرارداد استراتژیک با روسیه و فعال نمودن دیپلماسی « جهان منهای آمریکا »

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.