1400-03-11 17:45
2992
6
74833
یادداشت؛

مدیریت ناکارآمد در شرکت شهرکهای صنعتی گلستان و تبعات آن!

طی 8 ماهه اخیر مسائلی در شرکت شهرکهای صنعتی رخ داده است که حواشی بسیار زیادی نه تنها برای این شرکت مادر تخصصی بلکه برای بسیاری از افراد که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در این مجموعه دخیل هستند؛ایجاد نموده است.

به گزارش گلستان ما؛ طی 8 ماهه اخیر مسائلی در شرکت شهرک های صنعتی رخ داده است که حواشی بسیار زیادی نه تنها برای این شرکت مادر تخصصی بلکه برای بسیاری از افراد که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در این مجموعه دخیل هستند؛ ایجاد نموده است؛ لذا بر آن شدیم تا تحلیلی کوتاه از وضعیت موجود داشته و نتایج ممکنه را بررسی نمایم. البته قبل از آن چند تعریف کوتاه را بشناسیم.

مدیریت چیست؟ مجموعه ای از فعالیتهای برنامه ریزی(طرحریزی)، سازماندهی، هدایت و کنترل به زبان ساده وقتی بخواهیم بگوییم همه چیز مرتب است و نقصی وجود ندارد؛ می گوییم اینجا مدیریت دارد.

مدیریت ناکارآمد چیست؟ اگر مدیر مجموعه نتواند برنامه ریزی و سازماندهی و هدایت و کنترل را کنار هم قرار دهد؛ این مدیریت ناکارآمد محسوب میشود علاوه بر آن باید منتظر تخلف، رانت و تصمیم گیریهای عجولانه در این سیستم باشیم. سیستم چیست؟

سیستم: مجموعه ای از اجزای مرتبط با هم جهت تامین هدف مشخص.

​کارمندان وفادارچه کسانی هستند و چه شاخصه هایی دارند؟

برای پاسخ به این سوال میتوان شاخصه هایی را به صورت مختصر مطرح کرد

1)کارمندان وفادار به میزان بیشتری نسبت به دیگر کارکنان به سازمان اهمیت می دهند.

2 )این کارکنان به دنبال تحقق اهداف و چشم اندازهای سازمان هستندو به میزان بیشتری حاضربه کار کردن هستند.

3 )وقت بیشتری را برای حل مسائل موجود در سازمان مربوطه صرف میکنند تا بتوانندعلاوه بر کارایی و اثر بخشی کاهش هزینه های سیستم را رقم بزنند.

4)چند تخصصی فعالیت می کنند تا در صورت لزوم در نقاط دیگر سازمان از آنها استفاده شود.

متاسفانه در طی 5 سال اخیر، ما شاهد مدیریت ناکارآمد در شرکت شهرکهای صنعتی توسط مدیر عامل و هیات مدیره انتخابی بوده ایم اسناد منتشر شده نشان از رانت در واگذاری پروژه ها و تخلفات اداری به تعداد زیاد و درگیریهای مغرضانه با مدیران واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی که به نوعی ولی نعمت این مجموعه بوده اند و همچنین صعود رتبه کشوری به مراحل اخری رتبه بندی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی،همه نشان از انتخاب نادرست یک مدیر ناکارآمد و غیر تخصصی است.

حال این سوال مطرح میشود در این سیستم کارکنان چقدر به این نوع مدیریت وفاداری نشان خواهند داد.مدیریتی که بیشتر به دنبال ریاست است تا مدیریت.متاسفانه در الگوی فعالیت های این سازمانهای تخصصی شاهد ورود افراد غیر تخصصی از سازمانهای دیگر هستیم. که این امر تداعی این مطلب است که هرچه مجموعه بی نظم تر باشد میزان کارکنان و مدیرانی که که راههای انحرافی با اهداف مختلف بجز تعالی مجموعه جذب آن شده اند هم طبیعتا بیشتر خواهد بود.

برهمین اساس است که کوچکترین بی دقتی در انتخاب یا انتصاب مدیران، ممکن است باعث زخم های عمیقی بر پیکره آن ارگان یا افراد مرتبط با آن شده و یاحتی عواقبش به جاهایی برسد که تا پیش از آن تصور نمی شد. کم نبوده آسیب های تصمیمات غلطی که با روش مرسوم امروز کشور (آزمون و خطا) گرفته شده اند و چه بسا مسیرهای پیشرفت و یا حیات عده ی کثیری را دستخوش خود قراره داده اند.

این گونه مدیران در تمام مناصب و موقعیت هایی که قرار دارند، ویژگی هایی دارند که منتقدان باهوش با بررسی آن ها براحتی پی به رازشان خواهند برد. نمونه ای از این موارد

۱--فاقد دانش، توانایی و شایستگی لازم هستند، ولی با اطلاعات سطحی که دارند در مورده هرچیزی اظهار نظر میکنند.

۲- حوزه مدیریت شان به مثابه ملک شخصی است که بر اساس سلیقه و به فراخور زمان ازآن هزینه می کنند.

۳- نگاهشان به مسند، نگاهی عنکبوتی است. بدان معنی که چینش زیر مجموعه را براساس بقاء خویش انجام می دهند و زیر مجموعه خود را از میان افراد ناتوانتر از خود انتخاب می کنند.

۴- با شخصیت های سیاسی مذهبی و بویژه نمایندگان مجلس برای بقاء پست، از

وظایف روزمره آنهاست.

۵- قانون بقاء پست در مورد آن ها صادق است یعنی از دولتی به دولت دیگر همیشه مدیرمی مانند.

۶- بیشتر وقتشان صرف جلسات بی ثمر می شود.

۷-برنامه جدید و تاثیرگذاری ندارند

۸ -مقدس مابی در وجودشان موج می زند.

۹ -اگر در خطر عزل قرارگیرند نزدیکترین دوستان خود را قربانی می کنند

۱۰ -اسپانسرهای خوبی برای انتخابات هستند.

۱۱ -پرونده سازان حرفه ای برای رقبای احتمالی اند.

۱۳ -برای دیدار مدیران باالدستی هدایا می برند.

اما جایگاه نمایندگان شهرستانها که بخش نظارتی و مشاوره ای را در استان در قبال انتخاب مدیران میتوانند داشته باشند در انتخاب مدیر عامل جدید شرکت شهرکهای صنعتی تبدیل به یک کنش و واکنش غیر تخصصی برای هدایت افراد تحت تکفل خود در سایر ارگانهای غیر تخصصی به این شرکت شده است که نتیجه ای جهت شکست نخواهد داشت مگر حمایت از نیروی تخصصی داخلی این شرکت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.